• Anonym (Tyra)

Skadligt för vissa att gå i pension?

Nyfiken på hur ni andra ser på det där med att gå i pension fullständigt?

Syftar inte nu på att folk ska fortsätta jobba heltid livet ut men jag har åtminstone märkt att folk som gått i pension i min omgivning blivit rätt nere och att det inte blir kul längre Att bara vara ledig. 

Syftar inte heller på personer som haft ett enormt fysiskt krävande arbete där kroppen gått sönder 15 år innan pension men typ allmänt för personer som trivts med sitt yrkesliv. Dom jag träffat som är långt över pensionsåldern och som fortfarande jobbar LITE verkar ju verkligen njuta av detta. Det behöver inte vara måndag-fredag eller ens en speciell dag i veckan men dom kanske får hålla i föreläsningar, skriva ny kurslitteratur eller ta specifika uppdrag som konsult mer för att det är kul. Känner dom att i oktober ska jag inte vara i sommarstugan och har inget för mig då passar dom på att jobba för att det är roligt.

Mitt intryck är att dessa personer mår riktigt bra av detta. 

Vad är er uppfattning? Är det verkligen bra för alla att gå i heltidspension vid 65? 

• Svar på tråden Skadligt för vissa att gå i pension?
  • Fjäril kär

Problemet som jag ser det är att folk inte fattar vikten av att ha ett liv utanför jobbet . Det är dom som oftast trillar ihop efter pensionen och tappar fotfästet. 

Att ha ett liv med hobbys, goda vänner,  socialt liv etc och fortfarande ha massor att göra är extra viktigt för den som går i pension. Då räddar man den mentala biten och får fortfarande känna sig behövd och vara någon. 

• Anonym (Mimmi)

Den pensionsåldern är historia, själv ska jag jobba till 67 om allt går som det är planerat.
    Har ca fem år kvar.

Har tänkt jobba runt ett år efter fyllda 66 (heltid) då det är förmånligare beskattning då. Sedan vid 67 får jag se om jag ska stanna på 25% kanske, eller vara timvikarie när jag har lust.

Tänker att det är bra att dryga ut pensionen några år extra, plus att min partner är yngre och ändå jobbar på.

• Anonym (Tyra)
    Fjäril kär skrev 2024-12-29 19:45:25 följande:

Problemet som jag ser det är att folk inte fattar vikten av att ha ett liv utanför jobbet . Det är dom som oftast trillar ihop efter pensionen och tappar fotfästet. 

Att ha ett liv med hobbys, goda vänner,  socialt liv etc och fortfarande ha massor att göra är extra viktigt för den som går i pension. Då räddar man den mentala biten och får fortfarande känna sig behövd och vara någon. 

Fast om man jobbar med sin pension? Om du brunnit hela ditt yrkesliv för en viss fråga och en dag ska du bara sluta med detta. Jag har ett yrke som lika mycket är min pension. Vilken musiker exempelvis vill gå i pension? 

ABBA jobbar ju exempelvis fortfarande. 

• Anonym (Da)

Om arbetet är hela ens livsverk och mer än endast ett arbete så kan det nog vara det. Plötsligt är man inte viktig längre och man kanske inte träffar människor i samma utsträckning, en del blir ensamma och känner sig inte behövda längre. Det kan nog leda till depressioner. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Da) skrev 2024-12-29 19:57:04 följande:

Om arbetet är hela ens livsverk och mer än endast ett arbete så kan det nog vara det. Plötsligt är man inte viktig längre och man kanske inte träffar människor i samma utsträckning, en del blir ensamma och känner sig inte behövda längre. Det kan nog leda till depressioner. 

Men man kanske jobbar med sin pension? 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-12-29 19:51:53 följande:

Fast om man jobbar med sin pension? Om du brunnit hela ditt yrkesliv för en viss fråga och en dag ska du bara sluta med detta. Jag har ett yrke som lika mycket är min pension. Vilken musiker exempelvis vill gå i pension? 

ABBA jobbar ju exempelvis fortfarande. 

Åtskilliga äldre musiker/artister som uppnått pension påpekar jämt och ständigt vikten av att ha ett liv utanför sitt yrke och ägna sig åt andra saker större delen av tiden.  Just för att inte bli "galen". 
    Tex Lasse Holm som bor halvtid i Florida och spelar golf och är normal pensionär den tiden . 
  • Fjäril kär
    Anonym (Tyra) skrev 2024-12-29 19:58:07 följande:
    Men man kanske jobbar med sin pension? 
    Ser ingen motsättning I att ha ett liv med sin familj och hobbys även som arbetande pensionär
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-12-29 20:02:29 följande:
    Åtskilliga äldre musiker/artister som uppnått pension påpekar jämt och ständigt vikten av att ha ett liv utanför sitt yrke och ägna sig åt andra saker större delen av tiden.  Just för att inte bli "galen". 
    Tex Lasse Holm som bor halvtid i Florida och spelar golf och är normal pensionär den tiden . 
    Jo men det betyder ju inte att man inte ibland kan göra något uppdrag? handlar ju även om intellektuell stimulans. Och vi säger att man är gammal golfare, sen går man i pension. Får man fortsätta att golfa efter då om man tycker det är kul? 
  • Anonym (T)

Läste att de som arbetar hårt för att gå i pension tidigare också får en kortare livslängd efter pensionen.

En avtrappning borde då vara det bästa.

• Anonym (Tyra)
    Fjäril kär skrev 2024-12-29 20:05:02 följande:
    Ser ingen motsättning I att ha ett liv med sin familj och hobbys även som arbetande pensionär
    Självklart ska man ha en familj och vänner utöver sitt jobb. Men har träffat många som närmar sig 90 och fortfarande arbetar lite. Dom dyker upp som gästföreläsare, uppdaterar sina böcker, översätter några kapitel i sin bok så folk i andra länder kan ta del av deras texter. Men detta är ingen heltidsgrej utan är för att det är kul. Som att det är roligt att göra mycket annat i livet. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (T) skrev 2024-12-29 20:08:21 följande:

Läste att de som arbetar hårt för att gå i pension tidigare också får en kortare livslängd efter pensionen.

En avtrappning borde då vara det bästa.

Ja alltså att gå från heltid till 0 tror jag inte är bra. Så länge man inte har ett jobb som man enbart arbetar med för att försörja sig och inget mer. Vi säger att man jobbat som sjuksköterska. Man skulle ju kunna typ komma som gästföreläsare på någon utbildning och prata om hur vården såg ut på 80-90 talet eller något. Det är inget heltidsjobb men små saker man fortfarande kan göra. 
Svar på tråden Skadligt för vissa att gå i pension?