• Anonym (Camilla)

Ska jag låta min snart 8-åriga son få en katt?

Har en 7-åring som snart fyller 8 år och som tjatat om en katt i flera år och jag börjar få slut på argument varför han inte kan få en katt. Hade ni gett barnet en katt? Han fyller år snart och tänkte att han skulle få den i födelsedagspresent i såfall. 

• Svar på tråden Ska jag låta min snart 8-åriga son få en katt?
  • Sunflora

Nej, det ska du inte. En katt kan leva i 20 år din son kan inte lova att han kommer kunna ta ansvar över katten tills han är 28 år. Om du vill ha en katt tycker jag att ni ska skaffa en men inte som present till ett barn. Att ha katt är ett stort ansvar. 

• Anonym (My)

Ja absolut! Alla barn behöver en katt :) 
    Jag utgår från att du tar huvudansvaret och har råd med veterinärbesök osv. Och räknar med att behålla katten även när barnet flyttar hemifrån. 

• Jemp

Vill du ha en katt?

Barn kan inte få eget ansvar över ett djur. Oavsett vilken överenskommelse ni har om dagliga skötseln behöver du vara beredd att ta över allt. 

Om du bestämmer dig för att skaffa katt trots allt så ge tillbehör etc i födelsedagspresent, så ni sen kan hitta en i lugn och ro och låta den slippa kalas osv det första som händer. 

• Anonym (Camilla)

Tack för era svar. Jag skulle naturligtvis ha huvudansvaret men trodde inte att det behövde nämnas då det borde vara självklart? Jag tänker att det kan vara bra för honom att få lära sig att ta ansvar över någon annan samtidigt som han önskat sig en katt så länge och verkligen älskar djur, särskilt katter. 

• Anonym (Familjebeslut)

Det är ett beslut ni som familj ska ta tillsammans. Var beredd på att man ska på semester, katten kan bli sjuk och så vidare. Katter klarar sig ju själva rätt bra så det är ju inte som att ha en hund som man måste ut med flera gånger om dagen. Vi skaffade en katt för 2 år sedan och hade honom i koppel (ute på promenader) till han var drygt 1 år. Sedan fick han bli lös (vi bor på landet). Man måste ju såklart inte bo på landet för att ha katt, dom anpassar sig såklart. Beslutet  om att ta in en ny familjemedlem, (för det är så det kommer bli), måste ni som familj bestämma. 

• Anonym (N)

Jag skulle absolut ha köpt katten i så fall.

Anonym (Camilla) skrev 2024-12-29 18:54:35 följande:

Tack för era svar. Jag skulle naturligtvis ha huvudansvaret men trodde inte att det behövde nämnas då det borde vara självklart? Jag tänker att det kan vara bra för honom att få lära sig att ta ansvar över någon annan samtidigt som han önskat sig en katt så länge och verkligen älskar djur, särskilt katter. 

• Anonym (Hm)

Min dotter, nu 10 år, tjatade sedan hon var 6 på marsvin. När hon fyllde 9 år fick hon två stycken. det tog ett halvår innan intresset var så dött att hon knappt kom ihåg att de fanns. Jag Är uppvuxen med djur och var naturligtvis inställd på att de kunde bli så. Nu är de mina marsvin. Så om DU vill ha katt, absolut. Annars nej. 

• Anonym (Jourhem)

En idé kan ju vara att bli jourhem åt en förening för omplacering av katter, så kan du testa hur det fungerar i praktiken och samtidigt stötta en god sak. Klaffar det dessutom med individen ni får hem kan ni ju dessutom adoptera just den katten. Det är också ett ypperligt tillfälle att lära sonen om ansvarsfull djurhållning, att det finns många hemlösa djur och att det inte är något man bara plockar upp på Blocket hur som helst. 

• Anonym (K)

Ni som familj kan skaffa en katt absolut. Men du kan ju ej ge en 8 åring en katt och förvänta dig att han sköter om den. Det blir ju hela familjens husdjur

• Anonym (L)

Förutsatt att du förstår vilket ansvar det innebär och att katten med största sannolikhet kommer att bo kvar hos dig när sonen flyttar hemifrån så ja, det är en fin erfarenhet för ett barn att växa upp med ett husdjur. 

Min son är väldigt fäst vid vår katt och katten har varit ett stort stöd för honom när han har mått dåligt. Det kanske låter fånigt men jag tror att alla kattägare förstår vad jag menar.

Sonen har tyvärr behövt tillbringa mycket tid på sjukhus och det som har hållit honom uppe och fått honom att kämpa är tanken på att han ska hem till sin katt. 

Dessutom är katten en outsinlig källa till humor och skratt eftersom katter som bekant är personliga och lite knäppa.  
    Om du är beredd på att skaffa katt med allt vad det innebär av ansvar och kostnader så ja, då är den en jättefin gåva till ett barn.

Svar på tråden Ska jag låta min snart 8-åriga son få en katt?