• Anonym (Li)

Vänner o högtider

Vi har vännner som vi firar nyår o midsommar med i 15 år.Varje år det samma sak vi får frågan 2 dagar innan nyår om vi ska komma o eftersom han jobbar på sjukhus så är det vissa högtider han jobbar. Igår fick vi ett sms om att han jobbar detta året.

jag o sambon jobbar på att inte vara för snälla då vi alltid godtagit allt känns det som men det har gått till en gräns när jag börjar känna mig utnyttjad av alla

• Svar på tråden Vänner o högtider
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Li) skrev 2024-12-29 17:52:21 följande:
    Vänner o högtider

Vi har vännner som vi firar nyår o midsommar med i 15 år.Varje år det samma sak vi får frågan 2 dagar innan nyår om vi ska komma o eftersom han jobbar på sjukhus så är det vissa högtider han jobbar. Igår fick vi ett sms om att han jobbar detta året.

jag o sambon jobbar på att inte vara för snälla då vi alltid godtagit allt känns det som men det har gått till en gräns när jag börjar känna mig utnyttjad av alla

Hänger inte riktigt med här. De frågar sent, tycker. Men varför frågar ni inte själva tidigare då?
  • Anonym (Li)

De var hos oss 3 nätter på midsommar o sista dagen bjöd det själva dig hennes föräldrar. Vi som tröttnat redan då sa att då åker vi på resturang . Har varit så många år vi behandlat dem som hotellgäster i så får man en inbjidan såhär 2 dagar innan eller ibland som nu då med ett sms om att han jobbar.

Vi har ju inte vetat men har en reservpln med andra vänner så det är ok men sätter känns inte ok. Har f inte svarat på smset hon skrev igår kväll .

överreagerar jag? Skriver man inte sånt en månad innan så familjen man brukar fira med kan göra något annat.
    midsommar för 2 år sedan skickade jag 2 mån innan fick svar 1 v innan att hon glömt svara!! Börjar bli less men kanske är lite väl lättkränkt ????

• molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-12-29 17:55:40 följande:

De var hos oss 3 nätter på midsommar o sista dagen bjöd det själva dig hennes föräldrar. Vi som tröttnat redan då sa att då åker vi på resturang . Har varit så många år vi behandlat dem som hotellgäster i så får man en inbjidan såhär 2 dagar innan eller ibland som nu då med ett sms om att han jobbar.

Vi har ju inte vetat men har en reservpln med andra vänner så det är ok men sätter känns inte ok. Har f inte svarat på smset hon skrev igår kväll .

överreagerar jag? Skriver man inte sånt en månad innan så familjen man brukar fira med kan göra något annat.
    midsommar för 2 år sedan skickade jag 2 mån innan fick svar 1 v innan att hon glömt svara!! Börjar bli less men kanske är lite väl lättkränkt ????

Jag hade också reagerat på samma sätt.
    Jag tycker också att man kan höra av sig tidigare om man vet att det inte funkar att fira tillsammans just denna gång,så att man får chansen att planera in något annat i god tid,
  • Anonym (Hmm)

Snälla korrekturläs innan du postar. Även jag har svårt att förstå exakt vad problemet är. Om det är de frågar för sent, så kan ni väl själva höra av er och fråga hur det blir.
  • Anonym (Jane)

Nej, tycker inte du verkar lättkränkt alls. Men förstår bara inte era rutiner. Ni har ju firat ihop i så många år, så då kan väl vem av er som helst fråga i god tid.

Jag tycker det är taskigt att lämna återbud så sent, eller att bjuda in så sent.
  • Anonym (Bryt eller fortsatt med tydliga regler)

Du gav valdigt lite information in din TS, men battre kott pa benen i ditt andra inlagg.

I TS lat det som att ni firat i 15 ar och just i ar sms-ade de med tva dagars varsel att de inte kunde. Mycket fult. De har sakert vetat langre an sa och borde meddelat sa fort de visste, sa att ni kunde gora andra planer.

I ditt inlagg framkommer det dock att de under midsommar overnattar hos er flera natter och dessutom bjuder in andra gaster pa eget bevag till ert hem. Det ar inte OK att bjuda in folk till andra och det verkar ocksa pa ditt satt att uttrycka dig att de stannar lite for lange an vad som ar valkommet. Det ar verkligen frackt och ohyfsat och later faktiskt som att de utnyttjar er. Speciellt med tanke pa att de avbokade nyar i sista minuten genom sms, och inte ett samtal dar de uttrycker att de tyvarr behover stalla in i ar och verkligen beklagar att de meddelar sa pass sent. Detta tyder pa att de faktiskt inte bryr sig om just er, for hade de brytt sig sa hade de meddelat i tid, inte heller stannat for lange pa midsommar och definitivt inte bjudit in egna gaster hem till er.

Fragan ar om ni fortfarande vill umgas med dem. Vill ni det sa ar det bara att satta granser. Endast en natts overnattning vid midsommar och nyarsavbokningar gors i god tid, dvs. sa fort man vet. Sen beroende pa hur ni vill ha det sa kanske det da ar deras tur att sta for midsommar, sa att ni firar varannan gang hos var och en, om ni annars tycker att de standigt utnyttjar er. Pa sa satt blir det mer rattvist.

Om ni inte ar intresserade sa slutar ni helt enkelt att fira med dem. Fira nyar med era andra vanner i ar och i mars sa meddelar du att ni tyvarr inte kan fira midsommar med dem i ar, da ni redan ar uppbokade. Poangtera att du saklart ville meddela dem i god tid, sa att de har mojlighet att planera sitt firande darefter. Om du tror att det genererar fragor sa ha ett svar redo, som att andra vanner bjudit er, att ni vill fira med slakten eller att ni helt enkelt bjudit andra gaster i ar, t ex. de ni firade nyar med. Du sager ju sjalv att era firanden ibland blir installda pga dem, sa hon borde ju inte ha nagot att invanda om det nu hander det omvanda, dvs. att ni behover stallla in.

Gor ett aktivt val och kor sedan stenhart pa det.

• Anonym (Bryt eller fortsatt med tydliga regler)

Har verkar det ocksa valdigt nonchalant. Ni har antagligen varit sista valet, men nar de inte lyckades fa till andra planer sa svarar hon med en veckas varsel att de visst tankt komma till er pa midsommar, men att hon "glomt" att svara. 
  • Anonym (Steff)

Tycker era andra vänner det är ok att vara en reservplan undrar jag? 
Svar på tråden Vänner o högtider