Anonym (Villrådig) skrev 2024-12-29 11:10:10 följande:
Särbo med man med begränsad ekonomi
Jag sedan 4 år tillbaka särbo med en man. Han har av olika anledningar en låg inkomst/pension. Jag har god ekonomi med besparingar/ låg hyra etc. Nu diskuterar vi bl.a resor där han tycker det skulle vara fint om jag skulle betala hans resa. Det känns väldigt främmande för mig?.
Han har barn som han är försörjningspliktig för, vuxet barn som han troligtvis hjälper ekonomiskt när det kniper.
Funderar mkt på det här?
Älskar att resa och skulle gärna resa med honom men inte bjuda på resan.
Skulle vilja höra några reflektioner från er som läser detta!
Finns väl inget rätt eller fel. Om jag hade bra med pengar och min pojkvän dåligt med pengar skulle jag absolut kunna tänka mig att betala. Men det beror på en massa faktorer så klart. Hur har vi det i övrigt. Känner jag mig utnyttjad på nåt vis?
Jag skulle inte vilja bjuda på en massa saker om det betyder att han isället kan lägga undan/spara/lägga pengar på annat. Att han har pengarna men hellre vill lägga det på annat. Då skulle jag känna mig utnyttjad. Men har han bara pengar som precis räcker till det nödvändigaste så skulle jag gärna överraska honom.
Har ni båda barn på annat håll? Svårt hur man ska tänka. Du ska ju inte tömma dina barns arv på en man om han å sin tur kan lägga undan till sina barn. Samtidigt så ska du leva ditt liv och jag tycker inte att man ska snåla för att det ska finnas massor kvar till barnen. Du får försöka tänka hur du skulle känna på din dödsbädd. Vill du tänka tillbaka på ditt liv att du hann göra roliga reser med din kärlek och att det var värt det även fast ditt arv blev mindre. Att du ändå fick fina upplevelser? Eller kommer du känna dig utnyttjad och bitter? Fick din särbo mer pengar sparade i slutändan för att du bjöd och han kunde spara? Eller har ni lika mycket/lite kvar?
Om min mamma hade valet att göra en resa på ålderns höst men en ny man som hade det dåligt ställt (och bjuda honom) så hade jag velat att hon skulle få den upplevelsen hellre än att jag skulle ha mera i arv. Om jag vet att hon inte blivit utnyttjad.