• Anonym (Villrådig)

Särbo med man med begränsad ekonomi

Jag sedan 4 år tillbaka särbo med en man. Han har av olika anledningar en låg inkomst/pension. Jag har god ekonomi med besparingar/ låg hyra etc. Nu diskuterar vi bl.a resor där han tycker det skulle vara fint om jag skulle betala hans resa. Det känns väldigt främmande för mig?.
    Han har barn som han är försörjningspliktig för, vuxet barn som han troligtvis hjälper ekonomiskt när det kniper. 
    Funderar mkt på det här?
    Älskar att resa och skulle gärna resa med honom men inte bjuda på resan.
    Skulle vilja höra några reflektioner från er som läser detta!

• Svar på tråden Särbo med man med begränsad ekonomi
  • Anonym (X)

Enkelt, vill du resa med honom, bjud. Vill du inte bjuda på resan, gör inte det, finns inget tvång

• Dexter dot com

Jag skulle kunna bjuda på en resa om min partner inte hade råd för att jag vill resa med honom men skulle känna mig utnyttjad om han räknade med det. Skulle absolut inte bjuda om han bad om att bli bjuden.

• Anders1970
    Anonym (Villrådig) skrev 2024-12-29 11:10:10 följande:

Han tycker det skulle vara fint om jag skulle betala hans resa. Det känns väldigt främmande för mig?

Tack! Du är fullt sund o det är inte mannen du träffar (i detta avseende)

Börja prata om vad en resa med allt skulle kunna kosta och fråga vilken tid han ser för att själv spara ihop till en sådan.

Spara är ju att kunna prioritera.
  • Anonym (Rut)

Jag sedan 4 år tillbaka särbo med en man. Han har av olika anledningar en låg inkomst/pension. Jag har god ekonomi med besparingar/ låg hyra etc. Nu diskuterar vi bl.a resor där han tycker det skulle vara fint om jag skulle betala hans resa. Det känns väldigt främmande för mig?.
    Han har barn som han är försörjningspliktig för, vuxet barn som han troligtvis hjälper ekonomiskt när det kniper. 
    Funderar mkt på det här?

Finns väl inget rätt eller fel. Om jag hade bra med pengar och min pojkvän dåligt med pengar skulle jag absolut kunna tänka mig att betala. Men det beror på en massa faktorer så klart. Hur har vi det i övrigt. Känner jag mig utnyttjad på nåt vis? 

Jag skulle inte vilja bjuda på en massa saker om det betyder att han isället kan lägga undan/spara/lägga pengar på annat. Att han har pengarna men hellre vill lägga det på annat. Då skulle jag känna mig utnyttjad. Men har han bara pengar som precis räcker till det nödvändigaste så skulle jag gärna överraska honom.

Har ni båda barn på annat håll? Svårt hur man ska tänka. Du ska ju inte tömma dina barns arv på en man om han å sin tur kan lägga undan till sina barn. Samtidigt så ska du leva ditt liv och jag tycker inte att man ska snåla för att det ska finnas massor kvar till barnen. Du får försöka tänka hur du skulle känna på din dödsbädd. Vill du tänka tillbaka på ditt liv att du hann göra roliga reser med din kärlek och att det var värt det även fast ditt arv blev mindre. Att du ändå fick fina upplevelser? Eller kommer du känna dig utnyttjad och bitter? Fick din särbo mer pengar sparade i slutändan för att du bjöd och han kunde spara? Eller har ni lika mycket/lite kvar?

Om min mamma hade valet att göra en resa på ålderns höst men en ny man som hade det dåligt ställt (och bjuda honom) så hade jag velat att hon skulle få den upplevelsen hellre än att jag skulle ha mera i arv. Om jag vet att hon inte blivit utnyttjad. 
  • Hjelm

Jag har bjudit partners på resor och jag skulle gladeligen göra det igen - men ALDRIG om de förväntade sig det eller uttryckligen bad om det.

Din särbo låter girig och som att han räknar med att kunna profitera på ert förhållande.

• Anonym (M)

Det är väldigt magstarkt att han anser att du ska betala. 

Jag har dejtat män med bättre ekonomi än jag och det skulle aldrig falla mig in att be dem bjuda mig på en resa. 

De har själva erbjudit att betala men jag har tackat nej. Jag kan tänka mig att bli bjuden på en weekend som är en slutsumma för mannen i fråga men inte en hel resa. 

Det är en varningsflagga att han utgår ifrån det eftersom han antagligen inte ser något fel i att parasitera på dig. Det säger något om honom som person. 

• Anonym (Sten)

Men har han ekonomi så att han skulle kunna betala själv utan att behöva leva som en kyrkråtta? Att han hjälper sitt barn är naturligt och fint att han prioriterar om barnet behöver hjälp. Vem är det som helst vill resa, du eller han? Det blir ju helt fel om han sabbar sin redan skrala ekonomi för att följa med på en resa som främst är något du vill göra. I det fallet är det ju du som utnyttjar honom, känns det mer naturligt för dig? 

• Yllop

Förslå en resa som han har råd med.
    Stockholm - Uppsala tor kostar ca 160 kronor.

• Anonym (Göran.)

Jobbig situation. Bjuder du ofta på resor saker?
    vad gör han för dig?

hur mycket rör det sig om.  Kan han inte betala för dig ibland?

kan han inte spara ihop till en resa på några månader något år. 

det blir ju ett orättvist förhållande i längden. 

man ger och man får.  Annars är det ju frågan om en parasit.  

bäst att vara med någon som är ekonomisk jämlik om man ska resa unna sig restaurangbesök njuta av livet. 

ingen vill leva med en parasit. 

• Anonym (J)

Han får spara ihop till resan om ni kan tänka er att åka senare men om ni vill åka nu så får han antingen ta lån eller du bjuda.
    En red flag är att du skriver att han sagt att det vore fint om du bjöd. Det är den som bjuder som ska komma med förslaget att bjuda, inte den som vill bli bjuden.
    Brukar du vara den som bjuder honom? 

• Anonym (Trollet)

Menar han då att du ska stå för precis allting, eller gäller det "bara" flygbiljetten? Äta måste han ju vart han än är, så kommer han att betala för sina egna utgifter? 

Eller så kan ni vänta med resan, och han tills dess försöker att spara ihop lite pengar? Om du ska betala för er båda så måste du hela tiden tänka på att pengarna ska räcka, men han tycker att du är snål? Och då blir det en massa diskussioner om detta. För min del så skulle jag vänta med resan. 

• Goneril

Usch! Vad ska TS med honom till? En parasit! Ingen bra känsla att bli utnyttjad.varför har han inte försökt arbeta extra för att förbättra pensionen? Åk ensam TS! Köp lite extra snygga kläder, fräscha till frisyren, drick ett glas vin och välj resmål! Du kan ju alltid skicka ett vykort till honom! Skriv att du föredrar herrar med ordnad ekonomi som inte behöver tigga! 

• Anonym (Villrådig)

Tack för alla svar!
    den obalansen vi har med ekonomin slår ju igenom på många  ( alla ) plan.
    vad mat får kosta, mkt mkt sällan restaurangbesök osv.
    han menar att han skulle gärna bjuda mig om han hade möjlighet. 
    min tanke få, lätt att vara generös när man vet att de Läget kommer vi aldrig att hamna i?

• Spucks

Det verkar som en extem obalans i er relation. Du vill göra saker han inte har råd med, du vill göra dem med honom men du vill inte bjuda. Du kan inte ha allt. Antingen bjuder du honom eller så gör du sakerna utan honom eller så lpter du bli.
    Jag tycker faktiskt det är rätt elakt att överhuvudtaget ta upp med honom vad du vill göra tillsammans, när du vet att han inte har råd och inte tänker bjuda.

• Goneril
    Anonym (Villrådig) skrev 2024-12-29 15:33:14 följande:

Tack för alla svar!
    den obalansen vi har med ekonomin slår ju igenom på många  ( alla ) plan.
    vad mat får kosta, mkt mkt sällan restaurangbesök osv.
    han menar att han skulle gärna bjuda mig om han hade möjlighet. 
    min tanke få, lätt att vara generös när man vet att de Läget kommer vi aldrig att hamna i?

Hans usla ekonomi spiller ju över på dig också, livet blir begränsat. Livet är kort, vill du inte resa, gå på konserter och ha ett normalt socialt liv med vänner? Många här på FL är så rädda för ensamheten att de står ut med vad som helst. Nu ska han tigga sig till en resa också och du får inte ens välja god och lite dyrare mat! Den mannen hade jag tappat all respekt för. Jag hade aldrig inlett ett förhållande med honom överhuvudtaget, numera kollar man ju upp blivande partners.
  • Anonym (Rut)

Funderar mkt på det här?

Men du skriver inte riktigt hur ni har det i övrigt. Känner du att han utnyttjar dig? Hur mycket pengar har du? Kan du bjuda honom på en resa utan att själv vara barskrapad efter? Bjuder han på saker ibland efter sin förmåga? Har ni ett fint och kärleksfullt förhållande i övrigt?

Om du vill resa och han inte har råd; har du då nån annan att resa med eller blir inte resan av för dig heller då? Är det i så fall värt att inte få resa alls eller kan du tänka dig att bjuda så att en resa ändå blir av? 

Jag har en väninna med sämre ekonomi och hennes särbo bjuder henne på resor ibland då hon inte haft möjlighet annars. Jag tycker det är fint av honom. Hon gör saker för honom efter sin förmåga. 
  • Anonym (han)

Funderar mkt på det här?

Du får ju välja - aningen så kan ni inte resa så mycket som du vill pga hans ekonomi inte tillåter det. Eller så reser ni så mycket som du vill och då får du skjuta till pengar som han inte har. 

Han kan ju inte trolla fram mer pengar än han har, eller strunta i att försörja sitt barn för att tillgodose ditt önskemål om resor. Du kan däremot välja att lägga dina pengar på att han är ditt resesällskap, och alltså betala även hans resa.
  • nihka

TS. Om allt annat fungerar bra i er relation är flytta ihop ett alternativ? De pengar han sparar på delad hyra och räkningar skulle kunna läggas på era gemensamma nöjen. Sedan kunde du som har lite mer pengar kunna ge någon resa i födelsedagspresent och julklapp. Han får ju själv spara ihop till sina fickpengar. Däremellan åker du på egna resor utan honom, kanske längre bort och med ett innehåll som inte intresserar honom men som du delar med någon annan?

Jag känner en kvinna som är sambo med en man som har valt att gå ner i tid för att få mer tid med sin son. Hon jobbar heltid. Hon åker på resor med sitt barn då sambon och hans son är hemma och gör saker lokalt. De har alltså gjort olika prioriteringar. Det är inte rimligt att hon sedan ska bjuda dem bara för att hon har mer pengar.

Din särbo har också gjort val som till exempel att hjälpa vuxet barn ekonomiskt "när det kniper". Jättebra, men det är inget som du i förlängningen ska subventionera. Det viktiga är att du känner dig bekväm och inte utnyttjad. Du får fundera på var den gränsen går för dig och ge därefter.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Carrera)

Om jag ville göra resan med min man så hade jag betalat.

Men så är jag inte snål heller.

• Kvittning
    Spucks skrev 2024-12-29 16:03:43 följande:

Det verkar som en extem obalans i er relation. Du vill göra saker han inte har råd med, du vill göra dem med honom men du vill inte bjuda. Du kan inte ha allt. Antingen bjuder du honom eller så gör du sakerna utan honom eller så lpter du bli.
    Jag tycker faktiskt det är rätt elakt att överhuvudtaget ta upp med honom vad du vill göra tillsammans, när du vet att han inte har råd och inte tänker bjuda.

Precis min tanke. 

Varför tar du ens upp saker som förslag som han inte har råd med om du inte är beredd att bjuda? Antingen så får ni anpassa standarden på detta gemensamma aktiviteter till en nivå som han har råd med eller så får du erbjuda dig att betala om du vill ha med honom på en dyrare nivå 
Svar på tråden Särbo med man med begränsad ekonomi