• Gearhead85

Skuldkänslor för saker jag inte rår för.

Som lite bakgrund kan säga att jag har under några år jobbat med en del trauman från barndomen samtidigt som jag har fått hantera tragedin som mina döttrar råkade ut för genom deras mors bortgång.

Bland dessa trauman är det att jag drog väl en nitlott rent medicinskt genom att jag föddes med läpp-käk-gomspalt och vid sex veckors ålder överlevde jag nästan inte en bakteriell hjärnhinneinflammation (jag fick en till när jag var 28) som lämnade bland annat en hörselnedsättning och en skada på motorik och balans. På det fick jag reumatism som sexåring. 

Detta ledde till att det blev en hel del sjukhusbesök under uppväxten och min mormor som redan var en stor del av min äldre halvbrors liv när min far och mor träffades bodde mycket hos henne och hon var väldigt duktig på att berätta både för honom och senare för mig hur hans liv påverkades negativt till den nivå att han ansåg att hans barndom tog slut med att jag föddes. Och hennes ord ekar väl än idag i mina öron och har börjat komma ikapp.

Jag förstår min bror men funderar ändå över om min mormors ord till mig var berättigade om hur jag förstörde hans barndom?

Kan som referens säga att hon och min far avskydde varandra som pesten och gjorde att jag inte direkt var henens favoritbarnbarn och jag åkte på ett möte med den förening som jag satt i styrelsen med istället för att gå på hennes begravning när datumen krockade

• Svar på tråden Skuldkänslor för saker jag inte rår för.
  • Anonym (Carinata)

Men vänta här nu? Släktleden går inte ihop för mig. Trauma kring när dina döttrars mor gick bort. Då är du död alltså? Fostermor eller? Hur kunde det komma sig att både du och din halvbror växte upp hos mormor? Var din mor inte kapabel att ta hand om er. Din medicinska status rår du ju inte för. Trots allt verkar du ju ha fått barn. Jobbar du? 

En psykolog skulle vara bra att bena ut dina skam- och skuldkänslor. Bena ut vad som är vad. För mig är inlägget svårt att förstå och rörigt. Förklara gärna. 

• Anonym (O)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-12-29 10:06:06 följande:

Men vänta här nu? Släktleden går inte ihop för mig. Trauma kring när dina döttrars mor gick bort. Då är du död alltså? Fostermor eller? Hur kunde det komma sig att både du och din halvbror växte upp hos mormor? Var din mor inte kapabel att ta hand om er. Din medicinska status rår du ju inte för. Trots allt verkar du ju ha fått barn. Jobbar du? 

En psykolog skulle vara bra att bena ut dina skam- och skuldkänslor. Bena ut vad som är vad. För mig är inlägget svårt att förstå och rörigt. Förklara gärna. 

Det KAN ju vara så att ts är man...
  • Anonym (Blerp)

TS är en man..,
  • Anonym (Carinata)

Tackar! Klart TS är en man. Tänkte fel jag om könet. Utöver den missen så har jag frågorna kvar. Dock med en liten annan vinkling. 

• Anonym (Göran)

Jag fick heller inte ihop det. Insåg efter en stund att TS är en man.

kunde ifs även vara ett homosexuellt par?

ångest och skuldkänslor är hemskt att leva med.  

jag tillhör den skaran som ångrar fler saker jag inte gjorde än gjorde. 

• Gearhead85

Jag är deras far. Och miste min sambo för något år sedan på ett rätt traumatiskt sätt som har påverkat döttrarna.

Jag växte inte upp hos mormor men min bror gjorde det då hon tog över rätt duktigt redan då hans far svek. Och sen när jag blev sjuk så blev det att han fick vara ännu mer hos vår mormor när vi var på sjukhus då jag låg inne i omgångar med. När jag var 28 gjorde jag mina två senaste av mina sammanlagt 11 operationer, sex för LKG-spalten och fem för sviter efter mina två hjärnhinneinflammationer. Och min mormor var väldigt duktig på att pränta in vilka uppoffringar som min bror gjorde av sin barndom på grund av att jag var sjuk i både honom och mig.

Hoppas att det blev klarare. Jag var lite trött i huvudet när jag skrev det.

• Anonym (Carinata)

Ja. Tack! Vilken fruktansvärd situation. Kan väl gissa att du och din bror har ett jättebra förhållande idag. Hastig och svår sjukdom som gör att man avlider blir traumatiskt och behöver bearbetas. Likväl om det var ett suicid. Må du få stöttning av psykolog så du nye behöver gå skuldtyngd genom livet. Klart det är svårt att greppa att bli föraktad för något man inte kan ändra på. Huga säger jag bara. 

• Gearhead85
    Anonym (Carinata) skrev 2024-12-29 12:30:04 följande:

Ja. Tack! Vilken fruktansvärd situation. Kan väl gissa att du och din bror har ett jättebra förhållande idag. Hastig och svår sjukdom som gör att man avlider blir traumatiskt och behöver bearbetas. Likväl om det var ett suicid. Må du få stöttning av psykolog så du nye behöver gå skuldtyngd genom livet. Klart det är svårt att greppa att bli föraktad för något man inte kan ändra på. Huga säger jag bara. 

Nja vi har en vänskaplig relation men vi ses inte så ofta då han bor 30 mil bort och har fullt upp med att vara morfar då min brosdotter nu väntar sitt andra barn. 
    Jag går hos en kurator då jag inte har så mycket till övers för vuxenpsykiatrin i vår region eftersom de verkar vara mer intresserade av att marinera hjärnan i så mycket mediciner som går innan de grillar den med ETC. Något som har gjort att min mor går med rullator idag.

Och tja jag överlevde ju men med lite skador om du tänker på det med hastig svår sjukdom. Om du menar med döttrarnas moder så misstänker vi att hon av okänd anledning fick en psykos som slutade i suicid.
  • beli
    Gearhead85 skrev 2024-12-29 11:13:41 följande:

Jag är deras far. Och miste min sambo för något år sedan på ett rätt traumatiskt sätt som har påverkat döttrarna.

Jag växte inte upp hos mormor men min bror gjorde det då hon tog över rätt duktigt redan då hans far svek. Och sen när jag blev sjuk så blev det att han fick vara ännu mer hos vår mormor när vi var på sjukhus då jag låg inne i omgångar med. När jag var 28 gjorde jag mina två senaste av mina sammanlagt 11 operationer, sex för LKG-spalten och fem för sviter efter mina två hjärnhinneinflammationer. Och min mormor var väldigt duktig på att pränta in vilka uppoffringar som min bror gjorde av sin barndom på grund av att jag var sjuk i både honom och mig.

Hoppas att det blev klarare. Jag var lite trött i huvudet när jag skrev det.

Det låter hemskt, alltihop. Har du gått i terapi för det?
  • Plupp73

Du har haft stor otur i livet, med alla sjukdomar och med din familjs konstiga relationer till varandra. Bara sjukt alltihopa 
    Ta hand om dig!!

• Gearhead85
    beli skrev 2024-12-29 12:44:21 följande:
    Det låter hemskt, alltihop. Har du gått i terapi för det?
    Jag går hos kurator. Men inte någon psykolog då jag inte litar på den psykvård vi har i vårt län på grund av dåliga erfarenheter.
  • Anonym (Carinata)

Usch vad trist. Anade att det var ett suicid. Riktigt svårt. Har du kollade med organisation som hjälper efterlevande? Visst kan ECT vara rätt bra mot flera svåra djupa depressioner men det sätter ju sina spår. Läkemedel kan man behöva som en krycka emellanåt. Inget som man ska stå på länge om man inte har någon sjukdom. Tråkigt att det är trögt i din region. Finns det alternativ? Som regionsanställd förordar jag ju inte privata alternativ men för ditt bästa så kolla upp det  Privat på orten eller ex vis via Mindler. 

• Gearhead85
    Plupp73 skrev 2024-12-29 12:45:30 följande:

Du har haft stor otur i livet, med alla sjukdomar och med din familjs konstiga relationer till varandra. Bara sjukt alltihopa 
    Ta hand om dig!!

Jag brukar säga att anledningen till att jag inte köper trisslotter är att med min tur kommer jag snarare bli skyldig 25'000:- i månaden i 25 år än att vinna det. 😅

Och tackar. Min mors sida av släkten är lite speciell om man säger så på nivå att de skulle kunna göra en såpopera av dem.

Svar på tråden Skuldkänslor för saker jag inte rår för.