• Anonym (TS)

Lös i magen av järntabletter?

Ursäkta om det är TMI men undrade om någon annan har varit med om det? Tidigare graviditeter har jag bara blivit hård i magen av järntabletter men nu verkar det vara tvärtom. Tar Duroferon och ska helst ta 2 om dagen men vet inte om magen klarar det.

Kan ju inte veta om krånglet med magen är på grund av järntabletterna eller något annat. Nu fick jag välja själv om jag ville prova att ta två tabletter i 1-2 veckor och sen ta nya prover eller om jag ville få injektion direkt istället, sa att jag kunde prova med två tabletter men är lite osäker. Ska föda med planerat snitt i början på februari och måste tydligen få upp järnvärdet innan det.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Lös i magen av järntabletter?
  • Yllop

Jag hade också problem med att jag blev lös i magen när jag åt järn.
    Men en läkare sa åt mig att ta tabletterna på kvällen istället för på morgonen och det fungerar bättre.
    Testa också olika järntabletter. För mig funkar Niferex bättre än Duroferon.

• Anonym (TS)
    Yllop skrev 2024-12-28 21:07:09 följande:

Jag hade också problem med att jag blev lös i magen när jag åt järn.
    Men en läkare sa åt mig att ta tabletterna på kvällen istället för på morgonen och det fungerar bättre.
    Testa också olika järntabletter. För mig funkar Niferex bättre än Duroferon.

Tack för svar! Då kanske det är järntabletterna iallafall, kommer inte på något annat det kan vara för jag äter som vanligt annars.. Jag har tagit Niferex två tidigare graviditeter men blev väldigt hård i magen av dom så ville inte ta det nu.. Men kan ju vara så att det ändp skulle funka bättre.
    Ska testa att ta på kvällen , tack för tipset!  
Svar på tråden Lös i magen av järntabletter?