• daniella91

Hur länge nykter?

Hur länge ska jag generellt tänka att jag borde varit nykter och drogfri innan jag ens funderar på att bli gravid? Jag har tänkt 5 år om jag har turen nog att bli mamma. Men jag har aldrig varit nykter så länge sammanhängande så jag vet inte. Ska missbrukare ha barn alls? Jag har druckit alkohol farligt mycket i 10 år nästan.

Jag är 33 och har varit väldigt noga med att inte få barn utan att kunna vara en bra förälder. Så jag kanske inte borde alls? Missbrukare är man ju livet ut. Självklart ska en stabil annan förälder finnas i bilden för min del, riskerar inget. Men gener osv?

Ska missbrukare ha barn?

Jag har stöd och insatser omkring mig ja.

• Svar på tråden Hur länge nykter?
  • Anonym (Marie)

Mina föräldrar drack massor. Hade en hemsk uppväxt för jag var alltid rädd. Vågade knappt ta hem några kompisar och hatade när det var något sorts kalas. Det räckte väl med alla andra dagar. Jag drack lite tills jag var 17 nu blir det ett glas mousserande vin på nyårsafton, livrädd att hamna i missbruk själv.

• Anonym (Bella)

Det är visserligen en ärftlig faktor men ditt barn kommer ju få gener från sin pappa också. Dessutom är det en förhöjd risk inte ett förutbestämt öde. 

Har du lyckats vara nykter i några år och känner dig stabil så tycker jag absolut att du kan bli mamma.

Jag hade djupa depressioner när jag var yngre och vågade skaffa barn när jag varit känslomässigt stabil i fem år. Nu har jag varit mamma i tio år och det har gått bra. Man blir stabilare när man blir äldre och har man jobbat med sig själv så finns förutsättningar för att bli en bra mamma. Jag tror att jag är en bättre mamma just för att jag har haft det svårt och behövt gå i terapi och förstå mig själv. 

Svar på tråden Hur länge nykter?