• Anonym (uppgiven)

Överreagerar jag kring min mamma som kallar mig latmask?

En jul har gått. Jag har precis som många två småbarn, ett heltidsjobb och står mitt uppe i en flytt. Inte en minut går till mig själv just nu, som får många andra. Denna jul har min mamma varit sjuk och legat på sjukhus så jag har åkt fram och tillbaka för att muntra upp, handlat, lämnat julklappar, julfika funnits där. Inte en enda gång har hon visat uppskattning. Jag börjar förstå att det finns en anledning till att jag är låg och ledsen efter varje träff. Nu har hon skrivits ut från sjukhuset och jag erbjöd att sova över där med min äldsta för att finnas där då hon annars är ensam.  Hon har under detta dygn kallat mig ?latmask? två gånger. När vi var på väg hem och jag bäddat ner min dotter i sin vagn så sa jag att det såg skönt ut och att jag också skulle vilja ligga där varpå min mamma snabbt svarade ?jag kan köpa en rullstol åt dig?.  Jag skrev till henne i slutet av dagen att hennes ord sårar mig och att jag känner mig låg varpå hon svarar ?okej ber om ursäkt för jag inte är i toppform! klart slut!?. 

Jag orkar inte med den här relationen mer? Men jag tycker samtidigt synd om mina barn att inte ha en närvarande mormor. Men jag mår får dåligt av det? Hur klarar man av att ta avstånd? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring min mamma som kallar mig latmask?
  • Anonym (Bleep)

Jag har lite samma relation till min mamma, tyvärr. Hon är bra på att se till sig själv och sitt men är noll intresserad av mig eller mitt barn. Och hon gillar att kritisera och förringa mig. 

Jag tänkte som du förut: synd om barn som inte har en närvarande mormor. Men det jag egentligen är jag ledsen över att de inte har en snäll och omtänksam mormor. Jag kan inte ändra på henne och en negativ och toxisk relation är inte bättre än en obefintlig relation. Så det är en sorg men jag har valt att minimera kontakten med mamma/mormor eftersom jag inte vill att mitt barn ska påverkas lika negativt av henne som jag gjort under min uppväxt. Vi har toppenbra farmor och farfar som finns där istället. 

Svar på tråden Överreagerar jag kring min mamma som kallar mig latmask?