• Anonym (Tea)

Gör systrar killar bättre?

Har hört många påståenden kring män som är uppväxta med åtminstone en syster. Att dom blir bättre och mjukare som personer. Förstår kvinnor bättre och blir mer respektfulla mot kvinnor. Typ att man inte skulle vilja att någon behandla sin syster illa så då är man snäll mot andras systrar?

Jag kan inte se något sånt här mönster personligen. Vad har ni för erfarenhet? Finns det någol forskning som skulle styrka detta? 

• Svar på tråden Gör systrar killar bättre?
  • Tecum

Tror inte alls på det. Och varför skulle just systrar hjälpa, de har ju mammor...?

• Anonym (Ville)

Ingen aning, kan tycka att män som har empati för kvinnor generellt har större framgång med kvinnor. Så det kanske  ligger något i det?

• Anonym (Eli)

Jag tror absolut på den tesen för jag har själv upplevt att killar som har minst två systrar, framför allt äldre systrar, är de allra snällaste killarna.
    Sen är det såklart inte sant för alla, det finns såklart skitstövlar som vuxit upp med systrar och inte blivit mycket snällare för det.

Jag har två storasystrar och en lillebror. Det är flera som kan bekräfta att min lillebror var ovanligt empatisk redan som barn, och han var alltid den som stod upp för tjejer när han blev äldre och andra killar betedde sig svinigt mot tjejer.
    Hur mycket av detta som är uppfostran och hur mycket som är medfödda egenskaper kan såklart diskuteras, men jag vill definitivt säga att systrar ofta har bra inflytande på unga killar.

• Anonym (L)

Nja, inte enbart att ha en syster. Utan en välfungerande familj, med bra kontakt med övriga släktingar. Ett sunt nätverk. 

• Anonym (Eliza)
    Anonym (Tea) skrev 2024-12-28 15:31:16 följande:
    Gör systrar killar bättre?

Har hört många påståenden kring män som är uppväxta med åtminstone en syster. Att dom blir bättre och mjukare som personer. Förstår kvinnor bättre och blir mer respektfulla mot kvinnor. Typ att man inte skulle vilja att någon behandla sin syster illa så då är man snäll mot andras systrar?

Jag kan inte se något sånt här mönster personligen. Vad har ni för erfarenhet? Finns det någol forskning som skulle styrka detta? 

Varför skulle just systrar göra killar bättre!?
    Varför inte brorsor!? Som kan lära dom saker istället!?
    Nej det beror nog på andra saker hur en kille blir mot tjejer. 
    Även om syskonen såklart påverkar lite på olika sätt.
    Fast det är ju både på ett negativt och positivt sätt som syskon påverkar en.

Vad jag har märkt efter många år, är att om en kille har växt upp i en " fin"  bra familj så blir dom ok.

Har dom växt upp i en rikligt dålig familj så blir dom ofta misshandlare. ( inte alla såklart,  men varför chansa)

Har en karl däremot vuxit upp i en relativt bra familj med Hund, katt eller andra djur i familjen så märks det tydligt.
    Karlar som är uppväxta med djur eller / och älskar djur behandlar kvinnor bättre.
    Så vill du veta hur en man kommer behandla dig, kolla hur han behandlar djur och även barn..
    Förutom hur han behandlar kvinnor då.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Eliza) skrev 2024-12-28 19:27:17 följande:
    Varför skulle just systrar göra killar bättre!?
    Varför inte brorsor!? Som kan lära dom saker istället!?
    Nej det beror nog på andra saker hur en kille blir mot tjejer. 
    Även om syskonen såklart påverkar lite på olika sätt.
    Fast det är ju både på ett negativt och positivt sätt som syskon påverkar en.

Vad jag har märkt efter många år, är att om en kille har växt upp i en " fin"  bra familj så blir dom ok.

Har dom växt upp i en rikligt dålig familj så blir dom ofta misshandlare. ( inte alla såklart,  men varför chansa)

Har en karl däremot vuxit upp i en relativt bra familj med Hund, katt eller andra djur i familjen så märks det tydligt.
    Karlar som är uppväxta med djur eller / och älskar djur behandlar kvinnor bättre.
    Så vill du veta hur en man kommer behandla dig, kolla hur han behandlar djur och även barn..
    Förutom hur han behandlar kvinnor då.
    Ja för dom får kontakt med mens och sånt på ett mer naturligt sätt. Syrran kanske blir tafsad på i skolan och får höra det hemma. En mamma kommer troligtvis inte sitta och prata mens hemma.. inte heller att hon blir tafsad på i ett klassrum 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Tea) skrev 2024-12-28 19:43:43 följande:
    Ja för dom får kontakt med mens och sånt på ett mer naturligt sätt. Syrran kanske blir tafsad på i skolan och får höra det hemma. En mamma kommer troligtvis inte sitta och prata mens hemma.. inte heller att hon blir tafsad på i ett klassrum 
    Precis såna saker. En kille som vuxit upp med storasystrar (eller lillasyster med liten åldersskillnad) brukar ha, enligt min uppfattning, en mer naturlig inställning till mens och kvinnokroppen. Jag dejtade en gång en kille som vuxit upp med tre brorsor och det fanns inte en chans att han skulle köpa bindor till mig om jag hade för mycket mensvärk för att orka följa och handla. Bara ordet "mens" fick honom att rysa. Jag är glad att jag hittade en annan kille, en som vuxit upp bland flickor.
    (Nu menar jag inte att alla killar utan systrar är som mitt ex, men han är knappast ensam om det heller)

Min egen brorsa tycker det bara är fjantigt att tycka att mens är något pinsamt.

Min brorsa visste hur ledsna och arga vi systrar blev när killarna i skolan tafsade, kallade tjejer för höra eller liknande eller betedde sig allmänt grisigt. Han sa att han visste redan i lågstadiet att han skulle skydda andra tjejer mot såna dumma killar.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Eli) skrev 2024-12-28 20:37:05 följande:
    Precis såna saker. En kille som vuxit upp med storasystrar (eller lillasyster med liten åldersskillnad) brukar ha, enligt min uppfattning, en mer naturlig inställning till mens och kvinnokroppen. Jag dejtade en gång en kille som vuxit upp med tre brorsor och det fanns inte en chans att han skulle köpa bindor till mig om jag hade för mycket mensvärk för att orka följa och handla. Bara ordet "mens" fick honom att rysa. Jag är glad att jag hittade en annan kille, en som vuxit upp bland flickor.
    (Nu menar jag inte att alla killar utan systrar är som mitt ex, men han är knappast ensam om det heller)

Min egen brorsa tycker det bara är fjantigt att tycka att mens är något pinsamt.

Min brorsa visste hur ledsna och arga vi systrar blev när killarna i skolan tafsade, kallade tjejer för höra eller liknande eller betedde sig allmänt grisigt. Han sa att han visste redan i lågstadiet att han skulle skydda andra tjejer mot såna dumma killar.
    Ja, många blir nog mer medvetna på det sättet. För det är ju knappast en mamma som berättar för sin 10 åriga son hur obehagligt det va när hon va liten och killarna tog henne på brösten fast hon inte ville det. Det blir ju ett direkt obehagligt samtal för sonen? men att syrran som är hyfsat jämngammal berättar detta så blir det ju mer normalt.
  • Anonym (Ville)

Tror den nya generationen som växer fram har en ökad förståelse för såna saker. De lär väl ut "stopp min kropp" och sånt i skolan nuförtiden. Men visst, en ökad empati för kvinnor kanske man får via en syster.

• Anonym (Tea)
    Anonym (Ville) skrev 2024-12-28 22:24:01 följande:

Tror den nya generationen som växer fram har en ökad förståelse för såna saker. De lär väl ut "stopp min kropp" och sånt i skolan nuförtiden. Men visst, en ökad empati för kvinnor kanske man får via en syster.

Jag köper det inte helt, alltså att en syster skulle skapa detta. Men beroende på hur ens relation till en syster är så tror jag att det kan påverka. Även om skolan pratar om stopp min kropp så blir det en diskussion i skolan. Det blir ju teoretiskt. Tjejerna kommer ju inte sitta och öppna upp sig och berätta om sin utsatthet. Det behöver å andra sidan inte en syster göra heller. Syskon kan ju vara väldigt olika och aldrig prata med varandra liksom. 
  • Anonym (Ville)
    Anonym (Tea) skrev 2024-12-28 23:04:22 följande:
    Jag köper det inte helt, alltså att en syster skulle skapa detta. Men beroende på hur ens relation till en syster är så tror jag att det kan påverka. Även om skolan pratar om stopp min kropp så blir det en diskussion i skolan. Det blir ju teoretiskt. Tjejerna kommer ju inte sitta och öppna upp sig och berätta om sin utsatthet. Det behöver å andra sidan inte en syster göra heller. Syskon kan ju vara väldigt olika och aldrig prata med varandra liksom. 
    "Stopp min kropp" går ju åt alla håll, det handlar inte bara om tjejers kroppar utan en förståelse och respekt för andras integritet. (Ens egen kropp och andras) Ja, det är väl teoretiskt, en syster innebär ju inte heller en automatiskt förståelse för kvinnor.

Tycker förvisso att man kan känna igen pojkar som har äldre bröder, aningen gränsöverskridande.
Svar på tråden Gör systrar killar bättre?