• Anonym (Ts)

Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??

Vi är alltid bara hemma på nyår med familjen. Vi har inga vänner som vi kan fira nyår med. Vi har vänner men som sagt inga som prioriterar just oss på nyår. 

vår tonåring tycker detta är jättejobbigt. Jag tycker inte detta är det minsta jobbigt utan bara skönt för att slippa årets mest upphaussade kväll. Men det är ju alltid jobbigt att behöva säga det till andra att man bara är hemma med familjen För då känner man sig dålig. 

men alla ska alltid fråga, ?vad gör ni på nyår?. Från kompisar till massören till frisören till minsta bekant. Sluta! 

• Svar på tråden Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??
  • Anonym (Häpp?)

Men du påstår ju att du är nöjd med att fira med familjen, då är det bu bara att säga att ni ska göra just det? Varför är det jobbigt att säga? (Jo för att du egentligen inte är nöjd med det och tycker det är skämmigt av någon anledning?)
    Jag firar också hemma med man och barn, precis som typ de flesta andra jag känner, ingen orkar dra ihop en fest efter julfiranden och grejer och ingen orkar gå på stor fest med barn som ska hanteras in till midnatt. Det verkar lite som att du tror att ALLA andra ska gå
    på fester med stora sällskap men jag tror det är vanligare i 20-30- årsåldern (eller innan folk börjar få barn). 

Du har inget att skämmas för, ni firar ju på samma sätt som typ jättemånga andra.

• Anonym (-)

Varför?
    För att de undrar vad ni ska göra på nyår såklart. Folk ska alltså sluta fråga för att ni inte ska göra något?

• Anonym (Gummianka)

Men vad är det att skämmas för? Jag hade bara sagt "vi firar hemma, det är så lugnt och skönt".

Jag har vänner som väljer att fira nyår hemma även om de är bjudna på fest. För att de är trötta på folk eller inte orkar fixa "finmiddag" utan bara vill koppla av i soffan med en pizza och någon god dricka.

Din tonåring kommer att börja fira med sina kompisar om bara några år, och föräldrar är ju per definition pinsamma om man är en tonåring så det hade jag inte tagit åt mig av.

• Anonym (r)

Varför skulle det vara pinsamt att fira med familjen? Varför känna sig dålig för något så otroligt normalt?

• Hjelm

Om du verkligen är nöjd med ditt sätt att fira borde det inte vara jobbigt att få frågan. 

Nyårsafton är en dag på året som för de allra flesta skiljer sig från en vanlig vardagskväll, så det är helt naturligt att få frågan vad man ska göra. Det är helt orimligt att tänka att folk borde sluta ställa såna frågor till varandra ifall någon tycker att hen inte har ett "tillräckligt" svar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Häpp?) skrev 2024-12-28 11:51:46 följande:

Men du påstår ju att du är nöjd med att fira med familjen, då är det bu bara att säga att ni ska göra just det? Varför är det jobbigt att säga? (Jo för att du egentligen inte är nöjd med det och tycker det är skämmigt av någon anledning?)
    Jag firar också hemma med man och barn, precis som typ de flesta andra jag känner, ingen orkar dra ihop en fest efter julfiranden och grejer och ingen orkar gå på stor fest med barn som ska hanteras in till midnatt. Det verkar lite som att du tror att ALLA andra ska gå
    på fester med stora sällskap men jag tror det är vanligare i 20-30- årsåldern (eller innan folk börjar få barn). 

Du har inget att skämmas för, ni firar ju på samma sätt som typ jättemånga andra.

Fast det känns som att alla andra man känner firar med vänner så det är normen. Så alltså är vi misslyckade i andras ögon som inte gör det. Så också i vår tonårings ögon. Hon var hysteriskt arg förra året för att vi inte firade med några. För alla hennes kompisar firar med andra familjer med barn i samma åldrar. 

vet inga andra som bara är hemma med familjen. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (r) skrev 2024-12-28 12:03:01 följande:

Varför skulle det vara pinsamt att fira med familjen? Varför känna sig dålig för något så otroligt normalt?

För att eftersom de frågar så förväntas man ju göra något speciellt. Annars skulle de inte fråga. 
  • Anonym (E)

Asså, folk bryr sig egentligen inte, det är något man frågar av artighet, vanligt kallprat helt enkelt. Vi är också bara hemma med familjen men om din tonåringen tycker att det är jobbigt kanske du kan låta henne fira med kompisar istället.

Samma sak på sommaren, man frågar frisören vad hen ska göra på semestern men det skiter väl jag fullständigt i om jag är ärlig 

• Anonym (r)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-28 17:02:02 följande:
    För att eftersom de frågar så förväntas man ju göra något speciellt. Annars skulle de inte fråga. 
    Nej, de frågar hur du ska fira nyår då du troligtvis är ledig. Du övertänker.
  • Anonym (Fg)

Jag tycker ju det viktigaste är att man som familj då försöker göra det lite mer festligare hemma om man väljer att fira själva hemma.
    Sen är det ju helt förståeligt att som tonåring tycker man det är tråkigt att bara vara hemma med familjen. 

Kan inte tonåringen få umgås med någon vän på nyårsafton om någon av hennes vänner själva inte har något annat planerat? 

Jag bor ensam med min yngsta och tyvärr har hon inga vänner som hon umgås med på fritiden men min pojkvän kommer över eller så åker vi till honom och har det mys. Anstränger mig lite för att min dotter ska få en så bra nyår som möjligt. 

Svar på tråden Varför frågar alla vad man ska göra på nyår??