• Livsviktigast

Operation bindvävsknuta - någon annan som gjort?

Jag ska snart operera bort en konstaterad bindvävsknuta i mitt vänstra bröst. Knutan är 2,8 cm i diameter och ligger kl. 14 om man ser bröstet som en klocka. Jag är orolig för hur de kommer att skära i mitt bröst, om det kommer att bli deformerat efteråt i o m att en så stor knöl avlägsnas + att jag läser om att man för säkerhets skull brukar ta bort bröstvävnad runt omkring knutan. Är också orolig för var de kommer att lägga snittet, får man ha någon talan eller önskemål kring detta själv?

Är det någon annan som har erfarenhet av liknande? Vill gärna höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Operation bindvävsknuta - någon annan som gjort?
  • Anonym (Camilla)

För det första - det kommer att gå bra. Du får diskutera med kirurgen hur de planerar att lägga snittet. Har tagit bort en tumör ungefär där du ska ta bort din. Blev ett snitt på någon cm. En liten grop som man känner om man stryker försiktig över bröstet. Ärret bleknar. 

OM det vore malignt prioriterar man så klart att få bort det och estetiken i andra hand. Nu har jag dessutom opererats för bröstcancer på andra bröstet. En sk tårtbit. Synd inte med bh på pga större byst. Lite jobbigt utan med fult öre och känselbortfall. Men jag lever! 

Var inte orolig. Du kommer bli väl omhändertagen. 

• Livsviktigast

Tack för svar. Jag hoppas att jag får tid och möjlighet att diskutera med kirurgen innan operation. Har inte träffat just "min" kirurg än, de gör och tänker ju olika de också.
    Vad fint det har läkt hos dig, vad skönt. Får man fråga vad de la snittet på bröstet? 

I mitt fall har de tagit grovnålsbiopsi och mammografi och ultraljud dessförinnan. Provet visade bindväv, men den här ont och har vuxit mkt på kort tid och ser inte 100% ut som en bindvävsknuta men de vill ta bort den för säkerhets skull. Det känns som att de tar det seriöst, måste jag säga. 

Vad skönt att höra att du är frisk och mår bra, klart att ärr bleknar jämfört med livet i behåll ❤️

Får man fråga hur läkningsprocessen såg ut för dig när du tog bort tumören? 🙏

• Anonym (Camilla)

Ja självklart går du fråga. Jag har tagit bort 3 fibroadenom och en phylloides tumör och sedan cancer. 

Första blev en lite tårtbit i ytterkant. Liten grop. Andra fibroadenomet låg nederkant precis i bh bandet under bröstet. Syns inget. Lilla djupa tumlaren på samma ställe som du har skrev jag ovan. Cancern togs med större tårtbit plus lymfor i armhålan. Läkte fint. Var lite geggigt att tag. Sedan cytostatika och strålning. Hade jättebra personal runt mig. Kirurgen och narkosen gick igenom proceduren. Bra efterkoll. 

• Anonym (Camilla)

Ett snitt under bröstet är horisontellt. Uppe på samma bröst ett litet lutande snitt. Kirurgen försöker följa ränderna i huden för att de ska bli så snyggt som möjligt. Hålet blir litet. Huden töjbar. Knutan tas ut med marginal och kommer att analyseras. Snyggt sytt med absorberande stygn. Mina första fick jag plocka. Det gör man inte idag. Du kommer att få det noga förklarat. Bäst är att föra dialog med läkaren. Berätta om dina funderingar. Säger man inget då får de ju inte chansen att hjälpa och förklara. 

• Livsviktigast

Du har erfarenhet av många olika sorters knölar i brösten. Som sagt vad fint att du mår bra idag och att du har bra erfarenheter av bemötande och vård. Tack för lugnande ord. De har nämnt absorberande stygn och hur jag ska ta hand om operationssåret men de lär nog berätta igen innan operation. Hade du blåmärken och svullnad långt efter? 

• Anonym (Camilla)

Inte så jättesvullet. Vid stora operationen blev det lite sårvätska under huden. Sk serom. Inte särskilt ont heller. Inga starka värktabletter behövdes. Alvedon var fullt tillräckligt. Jo blåmärken blir det. De kan dyka upp efter någon dag. Dvs det kommer fram till huden då så du ser det. Blåmärken finns ju inne där de skar ut knölen. De har en tendens att rinna neråt. Alltså låt säga du får en blånad under snittet kommer det se ut som den flyttar sig neråt. Kan sitta kvar ett tag och ända färg till grönt och sedan gult. Helt normalt. Du kommer troligen få förband som ska sitta i en vecka om det inte såsar igenom. Viktigt att inte ta bort det. Det satts dit i steril miljö och behöver få vara så. Sitter också små tejpremsor steristrip tvärs över snittet. Också viktigt att behålla eller sätta nya för de avlastar huden och ärret töjs inte. Sedan tejpa ärret i 3-6 månader om du vill. En liten bit silikontejp som skydd. För att det inte ska bli kelloider dvs ett knöligt upphöjt ärr. 

• Livsviktigast

Jag har fått höra att jag ska avlägsna bandaget nästa dag men låta tejpen sitta tills den lossnar, lossnar den första eller andra dagen så ska jag sätta kirurgtejp själv. Har koll på sårläkning överlag pga olyckor m m men just bröstet känner jag mig osäker på, huden där verkar läka så olika för alla och som sagt beroende på var de lägger snittet så får man också olika ärr, beror väl på hur mycket det får läka "ifred" också. Man rör ju trots allt på sig även om man har kompressionsbh.

• Anonym (Camilla)

Låter bra det. Just att sätta strips eller tejp tvärs över avlastar huden. Tyngdlagen du vet? När allt har lossnat så tvätta bara med tvål och vatten. Om det bara blir ett litet snitt så tror jag inte du behöver kompressions bh utan bara en stadig så att brösten inte rör sig allt för mycket. 

Det här kommer att gå finfint. Jättebra att biopsier är tagna och att hjulen snurrar på. Slutliga PAD kommer ju så klart efter operationen. Där bestäms också ev eftervård. Eller sk kallad förebyggande behandling. Är knutan benign så behövs inget mer. Lycka till! 

Svar på tråden Operation bindvävsknuta - någon annan som gjort?