• Anonym (Ts)

Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv

Jag har valt att vara barnfri av olika anledningar och jag trodde vi hade kommit längre än såhär 2024 än där man lägger sig i andras livsval. Om ni vill ha barn så säger jag ingen värdering i det så varför ska jag få höra era kommentarer om mitt livsval?

Jag får ofta frågan varför jag inte vill ha barn när det kommit fram att jag är barnfri och förväntas behöva förklara mig, men tänk om jag hade frågat någon av er varför ni vill ha barn eller varför ni skaffade barn. Det är ingen som frågar det så varför tycker ni att jag ska behöva svara på såna frågor?

Det är inte självklart för alla att vilja ha barn och familj. Kan ni inte bara leva era egna liv och låta andra vara ifred?

• Svar på tråden Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv
  • Anonym (E)

Jag har flera barnlösa vänner, varken jag eller andra kommenterar detta, några av dem är i långvariga förhållanden och har väl fått frågan "ska ni skaffa barn?" Men efter ett nej så är det bra med det, det är knappast någon som går och "hatar" deras beslut men som allt annat så går det ju att misstolka allt som sägs till något negativt, ingen bryr sig om du väljer att skaffa barn eller inte

• Anonym (Molly)

Varför använder du ordet hata?

De hatar dig inte, varför tror du att du betyder så mkt för dem att de hatar dig? 

• Anonym (undran eller hat?)

Svårt att se att dom hatar dig.
    Jag och min man fick barn sent.
    Folk kunde fråga oss om barn men har aldrig mött något negativt bara att folk undrar precis som man pratar om varför man valt en viss utbildning, varför man gör en viss fritidsaktivitet, varför man skaffar hund, varför man bor i gammalt hus osv. 
    Folk frågar och undrar som precis om allt annat.
    Skillnad är ju om folk kritiserar er val av att inte skaffa barn inte att dom frågar.
    Vi har vänner som inte har barn och dom har fått frågor men inte heller mött något hat.
    Vilka är det utrycker hat? era vänner, släkt?
    eller random folk? varför skulle folk hata?

• Anonym (’M)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-28 09:58:11 följande:
    Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv

Jag har valt att vara barnfri av olika anledningar och jag trodde vi hade kommit längre än såhär 2024 än där man lägger sig i andras livsval. Om ni vill ha barn så säger jag ingen värdering i det så varför ska jag få höra era kommentarer om mitt livsval?

Jag får ofta frågan varför jag inte vill ha barn när det kommit fram att jag är barnfri och förväntas behöva förklara mig, men tänk om jag hade frågat någon av er varför ni vill ha barn eller varför ni skaffade barn. Det är ingen som frågar det så varför tycker ni att jag ska behöva svara på såna frågor?

Det är inte självklart för alla att vilja ha barn och familj. Kan ni inte bara leva era egna liv och låta andra vara ifred?

Förstår att det blir tjatigt att få den frågan men helt ärligt: Ingen hatar dig eller ens misstycker att du väljer att inte skaffa barn, det är nyfikenhet och kanske lite förvåning/att de känner att du håller på att fatta ett beslut du potentiellt kommer ångra framöver, men det är ju utifrån deras egna preferenser. Inget de lägger någon större vikt vid.

Frågan är rimlig för att att skaffa barn brukar kännas som det mest meningsfulla kvinnor kan göra i sina liv. 
    Någonting som män upplever som meningsfullt brukar vara att jobba, så tänk då en man som väljer att vara arbetslös, klart att han får en massa frågor om varför han väljer att vara arbetslös, trots att han kanske är utbildad och har möjlighet att jobba.

Inte en perfekt liknelse, men den ger ljus på varför så många frågar dig. Men folk bryr sig mindre om andras val än man kanske tror. Hur mycket hade du brytt dig om din kompis man, utbildad till systemvetare, sagt att han bestämt sig för att bo ute i skogen isolerat från samhället? 
  • Anonym (Volvo)

Det låter som att du tar åt dig orimligt mycket av frågan om barn. Är det en öm.tå av någon anledning så kan det vara det som gör att du reagerar så starkt. 

Ingen nånsin hatar en barnlös människa. 

Ingen bryr sig faktiskt om dom barnlösa på det sättet . 

• Anonym (B)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-12-28 10:46:09 följande:

Det låter som att du tar åt dig orimligt mycket av frågan om barn. Är det en öm.tå av någon anledning så kan det vara det som gör att du reagerar så starkt. 

Ingen nånsin hatar en barnlös människa. 

Ingen bryr sig faktiskt om dom barnlösa på det sättet . 

Det finns faktiskt bittra trötta föräldrar som är avundsjuka på barnfria och kan ta ut frustration på dem omedvetet så att de känner sig hatade. 
  • Anonym (O)

Också barnfri, aldrig mött hat. Har ofta diskuterat just varför man väljer att skaffa barn eller inte med mina vänner, och tycker att det är en jätteintressant fråga, oavsett vad man väljer. Sen är det kanske inte något man pratar med vem som helst om eftersom det kan vara känsligt. Och helt ärligt tycker jag inte att det är så konstigt att valet att inte skaffa barn sticker ut mer, eftersom det är ovanligare.

• Anonym (Linn)

Hatar verkligen inte barnlösa men tycker ändå lite synd om dom. Måste vara otroligt tomt utan barn men det är deras val. De barnlösa jag känner lever som tonåringar trots att de är 40+ och det ser rätt tragiskt ut. 

• Anonym (Myra)

Håller med dig, alla får leva som man vill och sköta sitt. Anledningen till att du får frågan tror jag kan bero på att det kanske är lite mer vanligt att man skaffar barn/vill skaffa barn. Jag tycker absolut du kan ställa frågan tillbaka "varför skaffade du barn? Vad fick dig att göra det valet?" Samtidigt förstår jag inte varför man måste ställa den frågan hela tiden. Stöter ofta på folk utan barn. Brukar inte fråga. Tänker att det kan vara känsligt också. Varför personen inte har barn.

• Anonym (Fördomar delux)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-28 11:26:42 följande:

Hatar verkligen inte barnlösa men tycker ändå lite synd om dom. Måste vara otroligt tomt utan barn men det är deras val. De barnlösa jag känner lever som tonåringar trots att de är 40+ och det ser rätt tragiskt ut. 

Det är för att du är både fördomsfull och trångsynt. Föräldrar har ofta tunnelseende och tror att livet bara går leva som dom själva gör. Ett skäl till varför jag inte umgås med sådana. Ni är väldigt tråkiga människor.

Jag känner faktiskt ingen barnfri som lever som du säger. Utveckla gärna. Dom flesta har krav på sig idag. Vare sig du studerar, arbetar eller är arbetslös.  Det enda tragiska är din syn på  barnfria människor. Ironiskt för det tyder på att du själv är rätt omogen.
Svar på tråden Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv