Anonym (Ts) skrev 2024-12-28 09:58:11 följande:
Sluta hata mot oss som valt ett barnfritt liv
Jag har valt att vara barnfri av olika anledningar och jag trodde vi hade kommit längre än såhär 2024 än där man lägger sig i andras livsval. Om ni vill ha barn så säger jag ingen värdering i det så varför ska jag få höra era kommentarer om mitt livsval?
Jag får ofta frågan varför jag inte vill ha barn när det kommit fram att jag är barnfri och förväntas behöva förklara mig, men tänk om jag hade frågat någon av er varför ni vill ha barn eller varför ni skaffade barn. Det är ingen som frågar det så varför tycker ni att jag ska behöva svara på såna frågor?
Det är inte självklart för alla att vilja ha barn och familj. Kan ni inte bara leva era egna liv och låta andra vara ifred?
Förstår att det blir tjatigt att få den frågan men helt ärligt: Ingen hatar dig eller ens misstycker att du väljer att inte skaffa barn, det är nyfikenhet och kanske lite förvåning/att de känner att du håller på att fatta ett beslut du potentiellt kommer ångra framöver, men det är ju utifrån deras egna preferenser. Inget de lägger någon större vikt vid.
Frågan är rimlig för att att skaffa barn brukar kännas som det mest meningsfulla kvinnor kan göra i sina liv.
Någonting som män upplever som meningsfullt brukar vara att jobba, så tänk då en man som väljer att vara arbetslös, klart att han får en massa frågor om varför han väljer att vara arbetslös, trots att han kanske är utbildad och har möjlighet att jobba.
Inte en perfekt liknelse, men den ger ljus på varför så många frågar dig. Men folk bryr sig mindre om andras val än man kanske tror. Hur mycket hade du brytt dig om din kompis man, utbildad till systemvetare, sagt att han bestämt sig för att bo ute i skogen isolerat från samhället?