• Anonym (TS)

Skyddade personuppgifter

Min mamma (som inte direkt är någon frisk människa) har på grund av att hon har bråkat med min min sambo gjort flera anonyma socanmälningar. Till slut polisanmälde jag men det hade gått för lång tid då för att de skulle kolla upp vem det var (även om jag visste). Vissa saker var väldigt extrema och fantasifulla, till exempel att jag skulle flytta utomlands och sälja min då 7-åriga dotter till prostitution ..och socialtjänsten förstod att det bara var för att förstöra och hämnas. 

Har sagt till henne att jag kommer att polisanmäla direkt och bryta helt och hållet med henne om det händer igen och efter det har det inte hänt men lever hela tiden med rädslan att hon ska börja igen. Det är inte bara socanmälningar utan hon har gjort annat mot andra också (bland annat min pappa), jag tänker att det nästan inte finns några gränser för vad hon skulle kunna hitta på.. Ringa hyresvärdar , störningsjour, banker, arbetsplatser  .. jag vet inte. Är dessutom höggravid nu och det här stressar mig en del. 

Det enda jag skulle kunna göra om hon börjar igen förutom att polisanmäla (finns ju risk att det läggs ner) är att flytta och bryta helt med henne men visst borde jag kunna få skyddade personuppgifter på grund av det här? Jag tänker att det är svårare för henne att hitta på saker om hon inte har någon aning om var jag bor. Kanske till och med skulle kunna byta namn och efternamn isåfall.  

Vad tror ni , kan jag få skyddade personuppgifter på grund av det här om hon skulle börja igen? Eller ska jag behöva flytta utomlands isåfall? Det borde ju inte vara så att man ska behöva det när man utsätts för sånt här. 

• Svar på tråden Skyddade personuppgifter
  • Anonym (TS)

Känns som att jag behöver ha en plan för vad jag ska göra om hon börjar igen om det här inte ska stressa ihjäl mig.. Tacksam för råd ..

Det hon gjorde mot min pappa var bland annat att tillsammans med en annan person kapa hans identitet och försöka ta lån i hans namn. Det var många år sen nu. 

• Anonym (M)

Om hon inte håller på så längre, så nej. Det är ganska svårt att få skyddad identitet och det måste finnas en aktuell hotbild mot dig, en allvarlig sådan. 

• Anonym (Bea)

Usch, fy f-n vad ni har råkat ut för!

Att leva med skyddad identitet skulle jag gissa vore ännu jobbigare än så som du har det nu, särskilt för ditt barn. Det är jobbigt att behöva ljuga för sin omgivning om vem man egentligen är. 

• Anonym (Kimchi)

Du ska inte fly från problemet. Förstår att känslan är att vilja gå under jorden och vara oanträffbar. Du ska definitivt inte behöva skyddad identitet. Möjligen ett kontaktförbud mot henne. Vad säger din sambo om allt det här? Pratar du med din far något? Jag tror du skulle behöva stöttning av en kurator som även kan rådge dig. Det är hon som ska backa inte du. Kanske du kan prata med både socialtjänst och polis om hur hon betett och beter sig. Lider hon möjligen av allvarlig psykisk sjukdom? Himla trist läge. Nu ska du ta hand om dig och bebben som är på gång. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-12-28 07:50:17 följande:

Om hon inte håller på så längre, så nej. Det är ganska svårt att få skyddad identitet och det måste finnas en aktuell hotbild mot dig, en allvarlig sådan. 

Tänkte om hon börjar igen. Inte om det fortsätter som nu. Och tänkte inte skyddad identitet utan bara att det inte går att hitta min adress om man söker , har en vän som har så. Tror det är skillnad? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-28 09:56:04 följande:

Usch, fy f-n vad ni har råkat ut för!

Att leva med skyddad identitet skulle jag gissa vore ännu jobbigare än så som du har det nu, särskilt för ditt barn. Det är jobbigt att behöva ljuga för sin omgivning om vem man egentligen är. 

Tack för svar.. Tänkte väl mest att det inte går att söka på min adress , tror det är skillnad mot helt skyddat indentitet? Kanske blev fel i rubriken? 
  • Anonym (Kimchi)

Adress och uppgifter kan du ta bort från söktjänsterna. Lute Jobb att gå in och fixa. Kan ligga kvar för de äger uppgifterna ett tag. Kan vara tre månader. 
    Skyddad identitet är en riktig jobbig historia när man varit utsatt för brott. 

Tycker ändå att du behöver stöd utifrån för den situation du utsatts för och känna att du har verktyg om det drar igång igen. Det är ju inte farligt att rådgöra med polis och socialtjänst. Om hon skulle vara allvarligt sjuk och flugit under vårdens radar. Ta hjälp av dambon och resten av familjen. Du har ingen skuld i det här. Ska inte känna skam heller. 

En liten heads up - vet hon om graviditeten och när det är dag? Hon blir ju trots allt mormor och är hon knasig innan kan det vara en utlösande faktor till nya galenskaper. Inte för att skrämma dig. Gissar att du redan tänkt på det. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-12-28 14:32:19 följande:

Adress och uppgifter kan du ta bort från söktjänsterna. Lute Jobb att gå in och fixa. Kan ligga kvar för de äger uppgifterna ett tag. Kan vara tre månader. 
    Skyddad identitet är en riktig jobbig historia när man varit utsatt för brott. 

Tycker ändå att du behöver stöd utifrån för den situation du utsatts för och känna att du har verktyg om det drar igång igen. Det är ju inte farligt att rådgöra med polis och socialtjänst. Om hon skulle vara allvarligt sjuk och flugit under vårdens radar. Ta hjälp av dambon och resten av familjen. Du har ingen skuld i det här. Ska inte känna skam heller. 

En liten heads up - vet hon om graviditeten och när det är dag? Hon blir ju trots allt mormor och är hon knasig innan kan det vara en utlösande faktor till nya galenskaper. Inte för att skrämma dig. Gissar att du redan tänkt på det. 

Tack för svar.. Har försökt göra det tidigare för länge sen av andra anledningar (ex som stalkade) men det kom bara tillbaks. Tänkte om det gick att ordna genom Skatteverket, alltså inte helt nytt personnummer och sånt men att min adress inte syns någonstans. Jag tänker att det blir svårare för henne att göra något om hon inte ens vet vilken kommun jag bor i.

Vill inte gå in på för mycket detaljer men vi har haft kontakt med socialtjänsten , det var ett bråk på riktigt mellan mig och sambon också för snart 2 år sen som gjorde allt det här med mamma värre, flera i bådas familj blev tyvärr inblandade  .. Efter det gick vi i familjebehandling och den kontakten är avslutad nu men de vet ju om allt det här och jag skulle kunna kontakta dom igen om något mer händer. Jag pratar med en kurator via MVC också. Mamma vet om graviditeten och har fått träffa mina barn under kontrollerade former (vet inte om det var ett misstag), det har varit lugnt ett tag men nu i samband med julen fick jag höra av andra i familjen att hon har börjat prata illa om min sambo igen och dra upp allt och därför börjar jag bli rädd. 

Jag skulle definitivt ha socialtjänsten bakom mig om jag bestämde mig för att bryta helt med henne och inte låta henne träffa mina barn alls. 

Svar på tråden Skyddade personuppgifter