Anonym (Krösamaja) skrev 2024-12-27 22:10:00 följande:
Personen kanske inte är snål med annat, men tycker att sånt som du tycker att roligt och trevligt är väldigt ointressant och därmed helt meningslöst att lägga pengar på.
Dyra presenter är en sån sak jag helst undviker både att ge och få. Vuxna kan köpa sina saker själva. Dyra presenter är ofta bortkastade pengar på prylar som belastar miljön i onödan. Att få en dyr present kan få mig att känna mig obekväm. Då tar jag hellre emot lite hembakat eller liknande. Att själv ge bort småsaker kan vara ett sätt för din släkting att visa att hen vill dra ner ambitionsnivån, utan att behöva säga det rakt ut.
Dyra presenter ger mig också en olustig känsla av att personen som ger den visar hur den värderar andra genom att köpa dyra prylar. Det blir en sorts värdering av andra i pengar som jag har svårt för. Jag blir gladare av uppskattande ord och symboliska gåvor. De ger ingen tacksamhetsskuld och förpliktigar inte att bjuda tillbaka.
Vi köper inte dyra presenter. (fast allt är relativt förstås) men aldrig mer än nån småsak till vuxna. och bara om man blir bjuden på ett kalas. Jag är själv inte mycket för prylar. Skulle bli jätteglad om jag fick något hemmagjort men det har aldrig hänt. En gång fick jag utgången mat som troligtvis varit del av en korg med mat som de fått I sin tur.
jag köper en gåva till barnens födelsedag medan de hittar något hemma. Jag köper så gärna något men hur göra när mina barn får nåt avlagt? Och jag har verkligen inget emot begagnat. Tror ni förstår att det finns snåla människor och det är svårt att umgås när man inte har den läggningen själv. Jag vantrivs med att känna mig snål. Men kanske ska jag inte tänka att jag är snål med denna familj utan något annat.