• Anonym (Vera)

Vad tror ni det var?

Hej! För många år sedan var vi på vårt landställe. Pinnen låg på golvet framför kaminen och det åskade ute. Det var natt och jag tittar på pinnen och den lyser! Alla ljusa delar på pinnen lös. Det var mörkt ute och i rummet. 

Dagen efter tog jag pinnen till ett mörkt rum för att se om den lyser igen men det gjorde det inte. 

• Svar på tråden Vad tror ni det var?
  • Anonym (Fia)

Reflektion från brasan i kaminen?

Alternativt Harry Potter som glömt sin träbit? 

• Anonym (Vera)

Stämmer inte. Ingen reflektion. Det var inte bara jag som bevittnade detta. Två andra såg samma sak. 

• Anonym (Fia)

Det finns något som heter lysved. Googla. 

• Anonym (Fia)

"Fenomenet, som kallas bioluminiscens, har givit upphov till beteckningen " lysved" eller " trollved" för död ved som blivit självlysande på grund av svampangrepp"

• Anonym (Vera)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-27 20:36:28 följande:

"Fenomenet, som kallas bioluminiscens, har givit upphov till beteckningen " lysved" eller " trollved" för död ved som blivit självlysande på grund av svampangrepp"

Låter intressant. Men detta var vanligt sken, inte grönt. 
  • Anonym (Vera)

OM det nu var/är lysve, kan det sluta lysa dagen efter? och det var alla ljusa partier som sken med ett jämnt sken. 

• Anonym (Fia)

Jag tycker att det ser ut som torkad trollved. Hur det vill lysa, grönt eller vitt är nog olika. Jag tror det är som en lysmask, det fångar upp annat ljus för att kunna självlysa. Det låg ju nära en kamin som har en naturligt brinnande eld. 

• Anonym (Fia)

Testa att lägg det på samma plats igen och låt den ligga där framför kaminen i ett mörkt rum. Sen vet jag inte om veden bara kan lysa en gång.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-27 21:02:21 följande:

Jag tycker att det ser ut som torkad trollved. Hur det vill lysa, grönt eller vitt är nog olika. Jag tror det är som en lysmask, det fångar upp annat ljus för att kunna självlysa. Det låg ju nära en kamin som har en naturligt brinnande eld. 

Jag minns faktiskt inte ens om kaminen var på. Detta var många år sedan. Det jag tänkt på är att den kan innehålla någon skadlig strålning och att det var därför den lös. Att den var radioaktiv eller något sådant. 
  • Anonym (Vera)

Detta skedde för en si så där 20 år sedan. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-27 20:36:28 följande:

Intressant, man lär sig något nytt varje dag. hade inte hört talas om det innan.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-27 22:24:30 följande:
    Intressant, man lär sig något nytt varje dag. hade inte hört talas om det innan.
    Nu vet du. Jag hade hört talas om lysved men aldrig fått se.
    Men du satte detta i fokus. 

Familjeliv är bra på att locka till sig kunskap av folk som besitter kunskap. 

Behåll din trollved, den är unik. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-27 22:55:16 följande:
    Nu vet du. Jag hade hört talas om lysved men aldrig fått se.
    Men du satte detta i fokus. 

Familjeliv är bra på att locka till sig kunskap av folk som besitter kunskap. 

Behåll din trollved, den är unik. 
    Eh, jag är inte TS
  • Anonym (Dumbledore)
    Anonym (Vera) skrev 2024-12-27 20:51:34 följande:
    Låter intressant. Men detta var vanligt sken, inte grönt. 
    Då var det nog Harry Potter som glömt sin träbit trots allt.
Svar på tråden Vad tror ni det var?