Vill orosanmäla barnens pappa, men hjälper det?
Hej!
Jag lämnade barnens (7 och 9 år) pappa för några år sen på grund av hans aggressionsproblem och raseriutbrott.
Han är en bra pappa i övrigt, bra jobb och det har aldrig varit alkohol inblandat.
Det handlar endast om en okontrollerad ilska som kommer över honom ibland, när han blir svart i ögonen nästan okontaktbar och vrålar fruktansvärda elakheter.
Han har aldrig slagit mig, men slagit sönder saker hemma, ofta inför barnen.
Nu när barnen är lite äldre har dom berättat för mig att han ibland blir jättearg och skriker på dom också, och hans flickvän sen nåt år tillbaka lämnade honom nyligen pga ilskan, och berättade hur han hade vrålat och slagit sönder saker när hon försökte lämna. Tyvärr låg barnen vakna och hörde allt..
Under årens gång har jag flera gånger försökt prata med honom om hur allvarliga hans utbrott är, och hur det skadar/skrämmer folk som drabbas, och att han måste söka hjälp för sin ilska.
Men han vägrar förstå att han har ett problem, och skyller bara ifrån sig på alla andra och säger att det inte ska hända igen. Men det gör det, gång på gång.
Så, det jag har funderat på är att om en orosanmälan skulle kunna hjälpa, och om han då kan övertalas att gå i terapi och få hjälp utifrån?
Jag vet inte heller om det isåfall är bättre att jag gör anmälan, eller om jag ska be min psykolog (som jag har fått gå regelbundet hos efter allt han utsatte mig för..) att göra det istället?
Har någon erfarenheter runt detta tar jag tacksamt emot råd och tips.