• Anonym (det nya året)

Budget/ekonomiska utsikter 2025

Året är nästan slut och jag sitter och filar lite på nåsta års budget.

Jag har sjukersättning och det landar nästa år på 18120 kr efter skatt, inklusive bostadstillägg.  Ded är inte helt fy skam.

Utgifterna för nästa år är:
    9500 kr, hyra + hemförsäkring
    600 kr, el, snitt
    100 kr, mobil
    650 kr, internet (låst 14 månader till, så kan inte byta)
    4000 kr, utmätning
    300 kr, kollektivresor, snitt
    100 kr, hjälpmedel, utslaget

Resterande ca 2900 kr måste räcka till resten. 

Utmätningen på de nuvarande skulderna borde vara klar i april, om de fortsätter att fördela pengarna som de gjort under hösten. Kanske redan i mars då jag avrundade neråt.

Ett stort frågetecken jag har är en skuld till FK. Jag bad dem reda för ett år sedan att bara skicka den till KFM då det inte finns en chans att jag kan betala av den med nuvarande regler, men det har de inte gjort, däremot fick jag ett papper precis före jul där jag skulle "godkänna", eller vad jag ska kalla det, skulden. Inget returkuvert hade de skickat med heller. Jag har egentligen god lust att bestrida delar av skulden, men jag orkar inte hålla på.

Tror ni att jag har glömt något?

• Svar på tråden Budget/ekonomiska utsikter 2025
  • jaha2024
    Anonym (det nya året) skrev 2024-12-27 11:02:13 följande:
    Budget/ekonomiska utsikter 2025

Året är nästan slut och jag sitter och filar lite på nåsta års budget.

Jag har sjukersättning och det landar nästa år på 18120 kr efter skatt, inklusive bostadstillägg.  Ded är inte helt fy skam.

Utgifterna för nästa år är:
    9500 kr, hyra + hemförsäkring
    600 kr, el, snitt
    100 kr, mobil
    650 kr, internet (låst 14 månader till, så kan inte byta)
    4000 kr, utmätning
    300 kr, kollektivresor, snitt
    100 kr, hjälpmedel, utslaget

Resterande ca 2900 kr måste räcka till resten. 

Utmätningen på de nuvarande skulderna borde vara klar i april, om de fortsätter att fördela pengarna som de gjort under hösten. Kanske redan i mars då jag avrundade neråt.

Ett stort frågetecken jag har är en skuld till FK. Jag bad dem reda för ett år sedan att bara skicka den till KFM då det inte finns en chans att jag kan betala av den med nuvarande regler, men det har de inte gjort, däremot fick jag ett papper precis före jul där jag skulle "godkänna", eller vad jag ska kalla det, skulden. Inget returkuvert hade de skickat med heller. Jag har egentligen god lust att bestrida delar av skulden, men jag orkar inte hålla på.

Tror ni att jag har glömt något?

De 2900 är ju till för mat då? sen en fråga hur får du bara mobil och internet för bara 700?
  • Anonym (det nya året)
    jaha2024 skrev 2024-12-27 11:05:51 följande:
    De 2900 är ju till för mat då? sen en fråga hur får du bara mobil och internet för bara 700?
    Ja, mat, hygien, städ, och om jag behöver köpa kläder eller något. 

Jag får ganska bra internet och mobil. Bredband och wi-fi hemma är i stort vad jag behöver, och mobilen har jag kontantkort i som jag fyller på med en hundring mest bara för att få ha kvar numret, jag använder den inte särskilt mycket. Jag fyller på den med comviq fastpris mini och gör aldrig av med det som ingår.
  • Anonym (A)

Va? Tycker ni att 700 kr är billigt internet? Jag använder min mobils internet och det kostar 399 kr/månad, både till mobilen och datorn....

Låter dyrt med 700 tycker jag.

• Anonym (det nya året)
    Anonym (A) skrev 2024-12-27 13:40:36 följande:

Va? Tycker ni att 700 kr är billigt internet? Jag använder min mobils internet och det kostar 399 kr/månad, både till mobilen och datorn....

Låter dyrt med 700 tycker jag.

Nej, jag tycker inte att det är särskilt billigt internet, men mobilnätet skulle inte funka för mig, jag använder mycket mer internet till datorn än så. Jag skulle kunna gå ner ett steg på bredbandet, men det är som sagt låst/bundet. 
  • Jemp

Mat, kläder, ev nöjen saknas ju.
    Vad lägger du på mat i nuläget? 

Varför skulle du inte kunna betala av fk-skulden om utmätningen är slut om ett par månader?

• Anonym (det nya året)
    Jemp skrev 2024-12-27 16:56:05 följande:

Mat, kläder, ev nöjen saknas ju.
    Vad lägger du på mat i nuläget? 

Varför skulle du inte kunna betala av fk-skulden om utmätningen är slut om ett par månader?

Jag läger ca 3000 i mataffären. Behöver jag köpa typ ett klädesplagg så får jag lägga mindre i mataffären.

Reglerna hos försäkringskassan för återbetalning av skulder ändrades för ett par år sedan. De tillåter endast en avbetalning på 12 månader, kan man inte betala hela skulden på 12 månader så skickar de det till kfm. Min skuld är högre än jag kan betala på 12 månader, varför jag bad dem skicka den till kfm direkt, vilket de alltså inte gjorde.
Svar på tråden Budget/ekonomiska utsikter 2025