• Anonym (Ho Ho!)

Överenskommelse om ingen julklapp

Överenskommelse om att inte köpa julklappar till varandra. Betyder det att man gör det ändå eller inte?

Min sambo och jag hade bestämt oss för att inte köpa något till varandra, utan köpa en gemensam sak till hemmet. I detta fall en tavla. Men ändå har hon köpt julkappar visar det sig. Förvisso små saker. Jag känner mig ju dålig som inte förstått att vi skulle köpa något till varandra ändå? Hon måste må dåligt av att jag inte köpt något till henne?
    Hur tolkar ni överenskommelsen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Överenskommelse om ingen julklapp
  • Dexter dot com

Det är ju dåligt att köpa fast man kommit överens om att inte köpa, det ger bara dåligt samvete hos den som hållit sig till det man kommit överens om.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Ho Ho!) skrev 2024-12-27 09:05:51 följande:

Överenskommelse om att inte köpa julklappar till varandra. Betyder det att man gör det ändå eller inte?

Min sambo och jag hade bestämt oss för att inte köpa något till varandra, utan köpa en gemensam sak till hemmet. I detta fall en tavla. Men ändå har hon köpt julkappar visar det sig. Förvisso små saker. Jag känner mig ju dålig som inte förstått att vi skulle köpa något till varandra ändå? Hon måste må dåligt av att jag inte köpt något till henne?

Men har ni inte pratat om det?

Det är mkt mer konstigt, tycker jag. 
  • Hjelm

Dåligt gjort. Har sagt att ni inte ska köpa julklappar är det självklart det som gäller.

• Anonym (?)
    Anonym (Ho Ho!) skrev 2024-12-27 09:05:51 följande:

Att ändå köpa är härskarteknik.  
  • Queen81

Har jag kommit överens med någon att inte köpa klappar till varandra så köper jag ingen. Och jag förväntar mig att den andra personen inte heller gör det. Skulle irritera mig om den andra ändå köpt.

• Anonym (g)

Hon valde själv att köpa små presenter utan att behöva något tillbaka. Många gillar att ge mer än de får. Lägg inte in värderingar om hur hon mår om det var ett gemensamt beslut

• Anonym (H)

Det var samma för mig. Fick julklapp av min man fast vi bestämt att inte köpa - har bokat spa istället. Men jag bryr mig inte, har varit tvärtom ibland också. Att bestämma att inte köpa, tycker jag kan betyda detta letande och tänkande att komma på nåt. Men ibland dyker nåt bra upp ändå och då tycker jag man kan köpa. Ingen big deal

• Anonym (Nn)
    Anonym (H) skrev 2024-12-27 11:02:39 följande:

Det var samma för mig. Fick julklapp av min man fast vi bestämt att inte köpa - har bokat spa istället. Men jag bryr mig inte, har varit tvärtom ibland också. Att bestämma att inte köpa, tycker jag kan betyda detta letande och tänkande att komma på nåt. Men ibland dyker nåt bra upp ändå och då tycker jag man kan köpa. Ingen big deal

Exakt detta, man har inte pressen att komma på något och leta men något man verkligen tycker passar kan dyka upp och då känns det väldigt kul att kunna ge det. Under förutsättning att det är en liten grej som inte kostar väldigt mycket samt att man förklarar lite kring att man VET att inget skulle köpas men man sprang på detta? 

Kan ses som en kärlekshandling. 

• Studentpappa

Vi har haft den dealen i femton år och då är det den som gäller för mig. 

Nu har dock barnen börjar vilja ge oss paket så då får man ju hjälpa till med det.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ho Ho!)

Tacksam för alla svar!
    Känns lite bättre efter er respons.
    God fortsättning till er alla!

• Anonym (Jo)

Överenskommelsen gäller

God fortsättning till dig också

Svar på tråden Överenskommelse om ingen julklapp