• Anonym (Förälder)

Hostig ettåring som kippar efter andan när han vaknar

Vår ettåring har vart förkyld nu till och från flera veckor precis som alla i familjen. Hostan hänger kvar än. På dagarna är han pigg och som vanligt om än lite snorig. Men senaste tiden när han vaknar första gången efter insomnandet vaknar han och liksom hostar och kippar efter andan , tillslut spyr han massor av mat och slem. Vi brukar såklart sätta han upp direkt eller ha han i famnen för han ska bli lugn , gå ut ute som funkar ibland. Ibland kan det upprepa sig en gång till och efter han spytt klart hostar han bara vanligt på natten . Vi har pratat med 1177 som tror det är krupp och håller med om att det på sätt och vis låter som det. Men han skäller liksom inte och det är klart när han spytt tillslut med däremellan tappar han ju andan låter det som. Det är svårt att få in luft. Vi ska ringa idag igen men är det någon som känner igen det ? Låter det som krupphosta ? På dagen märker man inget och han har ingen feber eller andra svårigheter . 
  • Svar på tråden Hostig ettåring som kippar efter andan när han vaknar
  • Anonym (Sängen)

Hej! Kan ni prova att höja ena sidan av sängen så han kommer upp lite. Jag vet att man förr tipsade om att lägga telefonkataloger under benen på ena sidan av sängen för att det underlättar andningen. Det är bättre än att ligga raklån så att säga.

• Anonym (kanske)

Krupp, kanske, men i mitt huvud liger förkylningsastma närmare till hands. Kanske för att både jag och två av mina har det. 

Att ligga på mage underlättar andningen i såna situationer. Livsfarligt, jag vet Tyst Även att ligga på sidan hjälper bättre än att ligga på rygg. 

• Anonym (Hosthost)

Mitt ena barn har förkylningsastma sen väldigt liten. Men just den senaste förkylningen har varit annorlunda. Hostattaker och kräkningar. Nu äntligen efter nästan tre veckor har hostan upphört. 

Vi körde hostmedicin Mollipect, samt inhalator för både direkt och långtverkande. Samt två kuddar under madrassen.
    Men det är ju pga förkylningsastma och kraftiga hostattacker och cirka tre till fyra gånger per natt. 

Men låter som samma smitta bara att den blir olika mycket hos olika personer.

• Anonym (Förälder)

Tack för alla svar ! Vi har varit hos läkare nu som skrev ut airomir 🙂 hoppas den funkar bra . 

• Anonym (Förälder)

Har ni något tips för att göra inhalationen enklare ? Han blir helt hysterisk när masken kommer så svårt att få i han allt. 

• Anonym (Hosthost)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-12-28 07:36:53 följande:

Har ni något tips för att göra inhalationen enklare ? Han blir helt hysterisk när masken kommer så svårt att få i han allt. 

Ja det där kan vara väldigt svårt. Kanske prova utan mask. Kanske kan barnen ta inhalatorn direkt i munnen. vet att vi hade problem med det men minns inte vad vi gjorde. Ring 1177 och fråga eller om ni har nära till apoteket kanske någon där har tips.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-12-28 07:36:53 följande:

Håll fast. Jag brukade sitta i sängen med barnet i famnen. Ett ben över barnets höft och ena arnen över barnets armar. Då blir en hand över för att hålla masken mot ansiktet. Inte hålla hårt så klart, bara så att barnet inte kan vifta bort masken. Prata lugnt hela tiden. Bekräfta att det är känns läskigt och smakar illa, men att medicinen är jätteviktig. Riklig belöning efteråt. Pussar, kramar, beröm. 

Räkna andetagen högt. Då lär sig barnet hur lång tid medicineringen tar. Prova också att själva ta medicinen så att ni vet hur det känns och vad den smakar. Airomir kan ge darrningar och oro vid hög dos. Vår läkare uppmanade oss föräldrar att prova även det för att kunna känna igen det och förstå om det skulle hända vårt barn. 

Vår lilla fick astma som bebis. Vi var tvugna att hålla fast henne och ge medicinen trots att hon var rädd. :( (Hon var så sjuk att alternativet var syrebrist.) Vår dotter vande sig vid masken med tiden och tog till sist medicinen själv. 

När våra små hade hosta brukade vi ta in bilstolen och låta dem sova i den. De brukade bara lägga sig på tvären i sängen om man la i extra kuddar. När de blev större (skolåldern) funkade det bättre med extrakuddar förutsatt att man också la en stor kudde under knäna (under madrassen), annars halkade de bara ner. 

• Anonym (Jennie)
    Anonym (Hosthost) skrev 2024-12-28 09:38:25 följande:
    Ja det där kan vara väldigt svårt. Kanske prova utan mask. Kanske kan barnen ta inhalatorn direkt i munnen. vet att vi hade problem med det men minns inte vad vi gjorde. Ring 1177 och fråga eller om ni har nära till apoteket kanske någon där har tips.
    Jag hade inte låtit ett litet barn ta inhalatorn i munnen. Det kräver att man kan ta ett djupt, stort och kontrollerat andetag i precis rätt sekund. Däremot kan man prova att sätta mynningen på vortex-kammaren till munnen. Tyvärr tror jag inte att ett så litet barn kan hålla läpparna tätt kring den. 
  • Anonym (Hosthost)
    Anonym (Jennie) skrev 2024-12-28 10:33:45 följande:

Håll fast. Jag brukade sitta i sängen med barnet i famnen. Ett ben över barnets höft och ena arnen över barnets armar. Då blir en hand över för att hålla masken mot ansiktet. Inte hålla hårt så klart, bara så att barnet inte kan vifta bort masken. Prata lugnt hela tiden. Bekräfta att det är känns läskigt och smakar illa, men att medicinen är jätteviktig. Riklig belöning efteråt. Pussar, kramar, beröm. 

Räkna andetagen högt. Då lär sig barnet hur lång tid medicineringen tar. Prova också att själva ta medicinen så att ni vet hur det känns och vad den smakar. Airomir kan ge darrningar och oro vid hög dos. Vår läkare uppmanade oss föräldrar att prova även det för att kunna känna igen det och förstå om det skulle hända vårt barn. 

Vår lilla fick astma som bebis. Vi var tvugna att hålla fast henne och ge medicinen trots att hon var rädd. :( (Hon var så sjuk att alternativet var syrebrist.) Vår dotter vande sig vid masken med tiden och tog till sist medicinen själv. 

När våra små hade hosta brukade vi ta in bilstolen och låta dem sova i den. De brukade bara lägga sig på tvären i sängen om man la i extra kuddar. När de blev större (skolåldern) funkade det bättre med extrakuddar förutsatt att man också la en stor kudde under knäna (under madrassen), annars halkade de bara ner. 

Ja nu minns jag, vi höll ju fast, fy fasen vad jobbigt det kändes. 

Men erat barn ts har ju inte astma utan mer hosta med kräkningar så det är inte akut på samma sätt.
    Smart med bilbarnstol och kudde under madrassen vid knäna!

De nätter som var värst brukade jag sitta och sova med barnen lurandes mot mig för att ha koll på andning och att barnen hölls mer upprätt.

Nu med större barn har rektangelformade kuddar funkat bäst. Lägga dem som ett v och sen en hotellkudde på det. Då har äldsta lyckats ligga kvar mer upprätt. 
    Har endast haft kudde direkt under knäna och den har åkt iväg.

Svar på tråden Hostig ettåring som kippar efter andan när han vaknar