• Anonym (F.)

Nekad kontktförbud

Hej
    Jag har ansökt om kontaktförbud men blev som förväntat nekad. Det som förvirrar mig och får mig att misstänka att min anmälan inte togs på allvar är att det i beslutet blandannat står:

"De uppgifter hon lämnat får bedömas med stor försiktighet mot bakgrund av hennes ambivalens att medverka i tidigare anmälan, att hon lämnat motstridiga uppgifter, samt haft kontakt med förbudsperson." 

Det går ju inte att tolka på annat vis än att jag inte blivit trodd?

• Svar på tråden Nekad kontktförbud
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (F.)
    Fniluren skrev 2024-12-26 18:10:51 följande:

För att du både vill ha kakan och äta den. Varför medverkar du inte i brottsutredningen för? Och varför fortsätter du att träffa din förövare? 

Jo jag medverkar, har varit på flera förhör. Varför jag träffat personen tidigare är pga vissa hot hen gjort. Vill inte skriva ut dom då det är väldigt privat. Har berättat om det under förhör. 
  • Anonym (Verkningslöst)

Jag tolkar det som att de inte utfärdar besöksförbud mot någon som du ändå har kontakt med. Det är ju helt verkningslöst och slöseri på resurser.

• Anonym (F.)
    Fniluren skrev 2024-12-26 18:10:51 följande:

För att du både vill ha kakan och äta den. Varför medverkar du inte i brottsutredningen för? Och varför fortsätter du att träffa din förövare? 

Meeen det stämmer att jag vid vissa tillfällen varit ambivalent för det har känts för jobbigt. Otroligt få personer vet om och jag vill helst bara försöka glömma.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (F.)
    Anonym (Verkningslöst) skrev 2024-12-26 18:25:10 följande:

Jag tolkar det som att de inte utfärdar besöksförbud mot någon som du ändå har kontakt med. Det är ju helt verkningslöst och slöseri på resurser.

Har inte kontakt med personen längre, han hör av sig men jag har inte svarat. Problemet är att han tidigare då kommit hem till mig och jag vill verkligen inte det. Alltså han kommer hit om jag inte svarar vilket gör mig orolig och rädd.

Jag tänkte att med kontaktförbud så behöver han inte utsätta mig för brott utan han får inte vara utanför där jag bor. Då kan jag ringa bara han är utanför.

Förstår att man inte får kontaktförbud gällande person mn fortfarande träffar. Tack för ditt svar
  • Anonym (F.)
    Fniluren skrev 2024-12-26 18:28:12 följande:
    Ja, men då är det ju helt logiskt varför du INTE får kontaktförbudet beviljat? Det förstår du väl ändå själv?
    Nej? Kontaktförbud kan man väl få även fast en förundersökning blir nedlagd? Vilken den kan bli även fast jag medverkar. 

För att förtydliga så jag inte missförstår:
    Jag blir nekad kontaktförbud pga att jag tidigare varit ambivalent att medverka och att jag tidigare träffat personen?
    Båda dom sakerna var inte aktuella när kontaktförbudsansökan gjordes. Jag träffade honom inte längre och jag medverkade.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Gf)
    Anonym (F.) skrev 2024-12-26 18:28:55 följande:
    Har inte kontakt med personen längre, han hör av sig men jag har inte svarat. Problemet är att han tidigare då kommit hem till mig och jag vill verkligen inte det. Alltså han kommer hit om jag inte svarar vilket gör mig orolig och rädd.

Jag tänkte att med kontaktförbud så behöver han inte utsätta mig för brott utan han får inte vara utanför där jag bor. Då kan jag ringa bara han är utanför.

Förstår att man inte får kontaktförbud gällande person mn fortfarande träffar. Tack för ditt svar

Om du är så orolig för att han ska komma förbi dig så kan du ju kanske dra någon annanstans eller i varje fall få det att se ut som du inte är hemma. 

Har själv vart med om detta. Mitt ex kunde komma förbi bara för att jag inte svarade i telefon.
    Bor i lägenhet med porttelefon och hade då en hemtelefon som var kopplad till porttelefonen och även om man kunde ringa ut på den och andra kunde ringa till mig på den så användes den bara till porten.
    Men han ringde även på den om jag inte svarade eller ville prata på mobilen. Kunde liksom inte ta att jag inte ville prata med honom och många gånger så kom han även förbi. Öpnnade givetvis inte för honom och låtsades som jag inte var hemma när jag märkte han var utanför. 

Slutade med att jag gjorde mig av med hemtelefonen och har sedan dess inte kopplat porten till någon telefon alls. När vänner kommer förbi hör de av sig till min mobil och jag går ner och öppnar istället. Skaffade även nytt nummer så han inte kan utföra sin telefonterror på mig. 

• Anonym (F.)
    Fniluren skrev 2024-12-26 19:01:32 följande:
    Då får du väl överklaga beslutet?
    Jo men jag fick avslag direkt. Dom brukar göra förhöra personen man ansöker kontaktförbud mot. Inget har ändrats sedan dess så kan inte ser hur ett överklagande skulle hjälpa.
  • Anonym (F.)
    Anonym (Gf) skrev 2024-12-26 20:25:14 följande:

Om du är så orolig för att han ska komma förbi dig så kan du ju kanske dra någon annanstans eller i varje fall få det att se ut som du inte är hemma. 

Har själv vart med om detta. Mitt ex kunde komma förbi bara för att jag inte svarade i telefon.
    Bor i lägenhet med porttelefon och hade då en hemtelefon som var kopplad till porttelefonen och även om man kunde ringa ut på den och andra kunde ringa till mig på den så användes den bara till porten.
    Men han ringde även på den om jag inte svarade eller ville prata på mobilen. Kunde liksom inte ta att jag inte ville prata med honom och många gånger så kom han även förbi. Öpnnade givetvis inte för honom och låtsades som jag inte var hemma när jag märkte han var utanför. 

Slutade med att jag gjorde mig av med hemtelefonen och har sedan dess inte kopplat porten till någon telefon alls. När vänner kommer förbi hör de av sig till min mobil och jag går ner och öppnar istället. Skaffade även nytt nummer så han inte kan utföra sin telefonterror på mig. 

Vad jobbigt! Allt är bra nu då? Jag bor i hus och har ingen portkod eller så.

Jag har slutat öppna om någon ringer på om jag verkligen inte vet vem det är. Det är mer oron  över att inte vem om någon kommer hända.
  • Anonym (Gf)
    Anonym (F.) skrev 2024-12-26 20:57:55 följande:
    Vad jobbigt! Allt är bra nu då? Jag bor i hus och har ingen portkod eller så.

Jag har slutat öppna om någon ringer på om jag verkligen inte vet vem det är. Det är mer oron  över att inte vem om någon kommer hända.

Nu är det bra sen en tid. 

Det är ju det som är en fördel med lägenhet om det finns porttelefon att man nästintill aldrig får någon som plingar på dörren. De gånger det plingat på dörren och man inte väntat besök öppnar jag inte för om jag inte känner igen person genom nyckelhålet. En del är ju så fräcka att de smiter in när ytterdörren står öppen. Om någon precis gått in eller ut och används sig utav dörröppnaren så finns det ju gott om tid att smita in innan dörren stängs. Misstänker att mitt ex gjort så några gånger då det legat godis och brev i min postbox. 

• Anonym (Kimchi)

Ett kontaktförbud går ju åt båda hållen. Klart det blir avslag när du velat fram och tillbaka och det dessutom är du som står för kontakten. Du måste till att börja med radera alla sätt du är länkad till honom. Blocka telefon, blocka social media. Radera honom totalt. Om han dyker upp på din tröskel ringer du polisen. 

• Anonym (B)
    Anonym (F.) skrev 2024-12-26 18:34:11 följande:
    Nej? Kontaktförbud kan man väl få även fast en förundersökning blir nedlagd? Vilken den kan bli även fast jag medverkar. 

För att förtydliga så jag inte missförstår:
    Jag blir nekad kontaktförbud pga att jag tidigare varit ambivalent att medverka och att jag tidigare träffat personen?
    Båda dom sakerna var inte aktuella när kontaktförbudsansökan gjordes. Jag träffade honom inte längre och jag medverkade.
    Men han fortsatte söka upp dig?

Har du kontaktat polisen vid de tillfällena?
  • Anonym (F.)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-12-29 10:12:38 följande:

Ett kontaktförbud går ju åt båda hållen. Klart det blir avslag när du velat fram och tillbaka och det dessutom är du som står för kontakten. Du måste till att börja med radera alla sätt du är länkad till honom. Blocka telefon, blocka social media. Radera honom totalt. Om han dyker upp på din tröskel ringer du polisen. 

Jag förstår varför den blev nekad, det jag inte förstod riktigt var formuleringen. Jag gjorde ansökan pga påtryckningar frpn andra, jag visste att den skulle bli nekad. 
    Det är såklart inte bara jag som står för kontakten. Du har rätt i att jag borde blockera honom överallt. 
    Anonym (B) skrev 2024-12-29 10:44:24 följande:
    Men han fortsatte söka upp dig?

Har du kontaktat polisen vid de tillfällena?

Ja. Nej jag har inte kontaktat dom igen, har inte blivit så bra vid några tidigare tillfällen så jag orkade inte göra det. Men det löser sig. Jag undrade mest över formuleringen när ansökan blev nekad.
Svar på tråden Nekad kontktförbud