• Anonym (Storfamilj)

7-sitsig bil

Någon som har koll på
    vilka 7-sitsiga bilar som har fullstora
    säten på tredje sätesraden? Vi kör
    idag en Skoda Kodiaq men de minsta har blivit för stora för att sitta längst bak. 

Vi söker en SUV, inte minibuss, med fyrhjulsdrift och helst lite bagageutrymme så man inte behöver taxbox till vardags. 

• Svar på tråden 7-sitsig bil
  • Anonym (Storfamilj)

*puff*

• Anonym (Jag)

Jag gillar min Fiat Freemont. Två helsoffor. Den bakre går att fälla ner så man får större bagageutrymme.

• Anonym (Storfamilj)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-02 12:07:05 följande:

Jag gillar min Fiat Freemont. Två helsoffor. Den bakre går att fälla ner så man får större bagageutrymme.

Tack! skulle du säga att de bakersta sätena är rymliga mig för två tonåringar? Våra yngsta blir 11 i år och bilen ska funka i flera år framåt. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Storfamilj) skrev 2025-01-02 14:06:21 följande:
    Tack! skulle du säga att de bakersta sätena är rymliga mig för två tonåringar? Våra yngsta blir 11 i år och bilen ska funka i flera år framåt. 
    Ja åtminstone den främre soffan är justerbar framåt/bakåt. Den bakre minns jag inte men skulle tro att den är fast. 
  • Anonym (Storfamilj)

Tar gärna emot fler tips på 7-sitsiga bilar med fullstora säten på tredje raden! Någon som har erfarenhet av Volvo XC90? 

• Anonym (Volkswagen Sharan)

Volkswagen Sharan. Visserligen en minibuss men kan varmt rekommendera den ändå.

• Anonym (Storfamilj)
    Anonym (Volkswagen Sharan) skrev 2025-01-12 15:40:19 följande:

Volkswagen Sharan. Visserligen en minibuss men kan varmt rekommendera den ändå.

Tack, den har vi diskuterat, känns ganska prisvärd. Men den faller på att vi kör mycket i fjällmiljö och därmed vill ha en lite tuffare bil med stora däck och fyrhjulsdri. 
  • FtS70

De enda som verkligen erbjuder gott om plats är de stora amerikanarna Chevrolet Suburban, Cadillac Escalade m fl. När mina sex bodde hemma var det enda alternativet,

• Anonym (Volkswagen Sharan)
    Anonym (Storfamilj) skrev 2025-01-14 06:56:13 följande:
    Tack, den har vi diskuterat, känns ganska prisvärd. Men den faller på att vi kör mycket i fjällmiljö och därmed vill ha en lite tuffare bil med stora däck och fyrhjulsdri. 
    Sätt större däck på
    :P skämt åsido, fiat freemont kanske? 
  • Anonym (Sharan)

Vi har fyra barn i ganska spridda åldrar. Två yngre och två äldre. Vi valde en Sharan GT med fyrhjulsdrift och den funkar toppen på isiga vägar och i fjällmiljö. Verkar dock vara en av få som rullar och de tillverkas väl inte längre. Men det som är skönt med den är att den är snabb (många hästkrafter), rymlig (långa tonårsbarn) och att dörrarna inte öppnas utåt (slipper hålla koll på oförsiktiga barn på trånga platser) samt att man får plats med väldigt mycket packning och att den drar 0,6 per mil när vi kör upp till fjällen (takbox, packbox, fyra kids och packning i bilen), i stan ligger vi på 0,8 ungefär. Så jag vill ändå slå ett slag för den. Sen är väl däcken inte "stora" om man jämför med en gigantisk SUV. Men man kan ju ta den största typen som finns att sätta på - då har man en rejäl bil där barnen sitter bra och rymligt Skrattande. Har några vänner som kör en Kia Sorento, den är väl också ganska rymlig (dock inte på tredje raden) och bagaget blir ju minimalt när den bakre raden är uppfälld. Annars finns ju Kia EV9 men då är prisbilden en helt annanCool

Svar på tråden 7-sitsig bil