• Anonym (T)

Lägga ut foton på folk

Visst är det allmänt ofint att ta foton på anhöriga under julfirande och lägga ut på sociala media utan att fråga? Var bara jag med i fotot. Hatar att bli fotad, visste inte ens att jag blev fotad. Har aldrig i mitt liv lagt ut ett foto på mig själv på social media. Såg det fotot av en slump.

• Svar på tråden Lägga ut foton på folk
  • Anonym (f)

Ja man bör fråga innan man lägger ut.

• Anilewe

Be personen ta bort foto eller anmäl bilden. FB eller Insta kommer ta bort det om den peson inte gör det. 

• Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2024-12-26 12:00:18 följande:
    Lägga ut foton på folk

Visst är det allmänt ofint att ta foton på anhöriga under julfirande och lägga ut på sociala media utan att fråga? Var bara jag med i fotot. Hatar att bli fotad, visste inte ens att jag blev fotad. Har aldrig i mitt liv lagt ut ett foto på mig själv på social media. Såg det fotot av en slump.

Vad sade personen när du sade till?
  • Anonym (CC)
    Anilewe skrev 2024-12-26 12:16:13 följande:

Be personen ta bort foto eller anmäl bilden. FB eller Insta kommer ta bort det om den peson inte gör det. 

Anmäl vad? Det är inte olagligt att lägga upp en bild som man tagit själv, även om personen på bilden inte är tillfrågad. 
  • Anonym (Vett)
    Anonym (CC) skrev 2024-12-27 13:10:35 följande:
    Anmäl vad? Det är inte olagligt att lägga upp en bild som man tagit själv, även om personen på bilden inte är tillfrågad. 
    Nej, det är det inte. Även om man kan hoppas på att det kommer en lag om det.
    Man kan ju undra vad det är för fel på en människa, som inte kan se det från den andra personens perspektiv? Hade du själv vela att en person la upp bilder av dig, som du kanske inte ens vetat om.  Det är att skapa obehag för en annan person. Och du har ingen aning om vad det kan få för konsekvenser.  Alla uppskattar inte det.

Det bästa är att alltid fråga. Får man ett nej. Får man respektera det. Du har ingen aning om vem som dessutom får tag i dessa bilder, och vad det kan användas till. Speciellt med AI, i framkant.
  • Anonym (J)

Förr kunde man det. Då var det ingen grej. Saknar när det var så, jah lade själv ut bilder på alla möjliga och alla andra gjorde det med.

Men nu är det inte så längre och man bör fråga innan.

• Anonym (J)
    Nja tveksamt väl? GDPR. Du får tex inte gå på stan och ta kort och lägga ut bilden på en random människa 
  • Mia448

• Anonym (CC)
    Anonym (Vett) skrev 2024-12-27 13:29:05 följande:
    Nej, det är det inte. Även om man kan hoppas på att det kommer en lag om det.
    Man kan ju undra vad det är för fel på en människa, som inte kan se det från den andra personens perspektiv? Hade du själv vela att en person la upp bilder av dig, som du kanske inte ens vetat om.  Det är att skapa obehag för en annan person. Och du har ingen aning om vad det kan få för konsekvenser.  Alla uppskattar inte det.

Det bästa är att alltid fråga. Får man ett nej. Får man respektera det. Du har ingen aning om vem som dessutom får tag i dessa bilder, och vad det kan användas till. Speciellt med AI, i framkant.
    Jag håller helt med om att man borde fråga personen om det är ok, men lönlöst för TS att anmäla eftersom det inte är olagligt, bara olämpligt
  • Anonym (CC)
    Mia448 skrev 2024-12-27 13:34:12 följande:
    Nej man får inte ta bilder i hemlighet, gömma kamera etc. Antar att det inte var fallet för TS med dold kamera eller kort i utsatt situation 
  • Anonym (CC)
    Anonym (J) skrev 2024-12-27 13:33:25 följande:
    Nja tveksamt väl? GDPR. Du får tex inte gå på stan och ta kort och lägga ut bilden på en random människa 

Utgångspunkten är att det är fullt tillåtet att fotografera andra personer, även utan deras samtycke, samt att använda dessa foton till att t.ex. publicera på sociala medier. 

https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-fotografera-och-publicera-pa-natet-utan-tillatelse#

• Mia448
    Anonym (CC) skrev 2024-12-27 13:43:19 följande:
    Nej man får inte ta bilder i hemlighet, gömma kamera etc. Antar att det inte var fallet för TS med dold kamera eller kort i utsatt situation 
    Dock kan det räknas som dolt om en person sitter med sin telefon då det ej är tydligt om denne fotar eller tex surfar på facebook
  • Anonym (E)

Man bör fråga innan ja, men det är inte helt ovanligt att det fotas under något sorts firande och sen läggs det ut en hel drös av foton utan att man tänker på det. Det är bara att säga "jag uppskattar inte att synas på sociala medier så kan du ta bort bilden tack" jag har både bett samt blivit ombedd att ta bort något foto och det är aldrig något problem 

Svar på tråden Lägga ut foton på folk