Hur skiljer man ett magras från magsjuka?
Hur vet man om diarré är pga ett magras och inte magsjuka eller matförgiftning?
Ni som brukar ha magras pga tex julmat, fet mat mm hur ter sig detta?
Hur vet man om diarré är pga ett magras och inte magsjuka eller matförgiftning?
Ni som brukar ha magras pga tex julmat, fet mat mm hur ter sig detta?
Ingen som har bekymmer med magen och sett nån skillnad på dessa två?
Är inte magras att gå ned i vikt? Aldrig hört magras i annat sammanhang?
Annars borde väl för my fet mat eller om man har allergi leda till diarré men sällan kräkningar som vid magsjuka? Tror inte det ger feber heller som magsjuka ofta ger.
Är jag magsjuk eller matförgiftad mår jag, i olika grad, dåligt. När magen reagerar på något den ätit, typ för mycket kål, eller fett, mår jag inte dåligt. Då får jag ont i magen och behöver gå på toaletten bara.
Är inte magras att gå ned i vikt? Aldrig hört magras i annat sammanhang?
Annars borde väl för my fet mat eller om man har allergi leda till diarré men sällan kräkningar som vid magsjuka? Tror inte det ger feber heller som magsjuka ofta ger.
Matförgiftning kan även ge feber, kalla svettningar och kramper, samt att den sätter in inom 6-7 timmar och ofta går över på ett dygn bara även om man kan känna sig matt dygnet efteråt.
Så känns inte en vanlig "dumpning" som kan bli efter superfet julmat och en massa blandade grejer som ens mage inte brukar få samtidigt i vanliga fall.
Det brukar bara bli en längre stund på toalettemn även om det kan kännas rätt obehagligt i magen.
Det kan sitta i några dagar, i synnerhet som man ofta fortsätter att äta samma feta matrester trots att man vet att man inte borde.
"Magras" ser jag som allvarligare och för mig som hänger i grupper för de med svår celiaki och veteallergi samt histaminintolerans kan det innebära veckor av lidande efter att ha fått i sig vete eller överskattat sin förmåga att klara höghistaminmat. Kroppen tar inte upp näring ordentligt, man har lös mage och då tappar man vikt och blir energilös.
Beroende på vilken känslighet man har kan andra symtom förekomma som magsmärtor, eksem, klåda, ledvärk, täppt näsa, hjärndimma osv.