• Anonym (M)

I vilken ålder borde barn börja köpa julklappar och födelsedagspresenter?

Till sina föräldrar?

Diskussion som uppstått här. Tacksam för råd. 

• Svar på tråden I vilken ålder borde barn börja köpa julklappar och födelsedagspresenter?
  • Anonym (Em)

När de är vuxna och tjänar egna pengar. Eller kanske nåt litet från typ 15 år, då har mina barn iaf självmant börja köpa födelsedagspresent till mig, ordna frukost på sö gen osv. 

• Anonym (M)

Frukost på sängen etc har barnen fixat självmant länge och ger hemmagjorda presenter. Diskussionen gäller när de är för stora för att ge hemmagjorda saker och ska börja köpa presenter. 

• Dexter dot com

Jag upplever att barn som tidigt varit med och bakat tårta, plockat blommor, gjort presenter i slöjden mm till morsdag, födelsedagar,jul osv och lärt sig vikten av att uppvakta andra och inte bara förvänta sig att få brukar ta av sin veckopeng och köpa något litet redan från 10-11 års ålder. Med stigande veckopeng, inkomst från sommarjobb, studiebidrag mm så ökar värdet på presenter/julklappar.

• Anonym (KLF)

Ska och ska ... Jag tänker att det är individuellt, en del barn vill köpa presenter till sina föräldrar för veckopengen när de är små, andra gör det först när de får sitt första jobb (eller annan inkomst). Det känns konstigt att sätta en exakt ålder på det.

• Anonym (Acceptans)

När de själva vill det! Och det kan vara aldrig lika gärna som när de är fyra år eller allt där emellan.

• Anonym (Tyra)

Kort svar: när dom själva vill.

Jag började ge och köpa egna presenter jättetidigt. Var väl 6-8 år.. Idag är jag anti julklappar. 

Man kan inte tvinga sina barn att lägga pengar på nått dom inte vill eller förstår syftet med bara för att samhällsstrukturen säger det. Julen är trots allt en extremt kommersiell högtid där folk byter pengar med varandra till höger o vänster. Ju tidigare dom inser det, desto bättre. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2024-12-24 10:34:38 följande:

Frukost på sängen etc har barnen fixat självmant länge och ger hemmagjorda presenter. Diskussionen gäller när de är för stora för att ge hemmagjorda saker och ska börja köpa presenter. 

Varför duger det inte med hemmagjorda saker? Ska man lära barn att deras värde ligger i hur mycket pengar dom spenderar på presenter?
  • Anonym (Tyra)
    Dexter dot com skrev 2024-12-24 10:38:33 följande:

Jag upplever att barn som tidigt varit med och bakat tårta, plockat blommor, gjort presenter i slöjden mm till morsdag, födelsedagar,jul osv och lärt sig vikten av att uppvakta andra och inte bara förvänta sig att få brukar ta av sin veckopeng och köpa något litet redan från 10-11 års ålder. Med stigande veckopeng, inkomst från sommarjobb, studiebidrag mm så ökar värdet på presenter/julklappar.

Så den med mest pengar är (enligt dig) "tvungen" att spendera mest på julklappar? Vart får du den korrelationen ifrån? 
  • Dexter dot com
    Anonym (Tyra) skrev 2024-12-24 10:59:09 följande:
    Så den med mest pengar är (enligt dig) "tvungen" att spendera mest på julklappar? Vart får du den korrelationen ifrån? 
    Vart får du tvungen ifrån? Men självklart stiger värdet och kvaliteten ofta på presenter från en 12 åring eller en 20åring med egen inkomst.
  • Anonym (Tyra)
    Dexter dot com skrev 2024-12-24 11:06:44 följande:
    Vart får du tvungen ifrån? Men självklart stiger värdet och kvaliteten ofta på presenter från en 12 åring eller en 20åring med egen inkomst.
    Det lät som en åsikt, men du kanske menade generellt?
Svar på tråden I vilken ålder borde barn börja köpa julklappar och födelsedagspresenter?