• Anonym (TS)

Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?

Nu inför jul kommer diskussionen att man ska få dricka alkohol framför sina barn för att lära dom hur normalkonsumenter dricker och hur ett ansvarsfullt drickande ska se ut. 

Imorgon kommer vi inte servera alkohol hemma, det är mer ett normaltillstånd. Mina barn har aldrig sett någon av oss dricka. Jag ser det knappast som något jag tar ifrån mitt barn. 

Att det är något barnen behöver se. 

Så hur väljer ni att göra och varför? 

• Svar på tråden Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?
  • Anonym (W)

Har inga egna barn, men ja alkohol kommer att förekomma på julfirandet jag ska på, där det också finns barn. För att det är gott och trevligt. Alla som kommer kan hantera det och ingen kommer att bli obehaglig eller skämma ut sig. Man måste inte komplicera allt, om ni inte dricker för att ni inte vill är det väl självklart att ni inte gör det på julen heller.

• Anonym (TS)
    Anonym (W) skrev 2024-12-23 13:56:45 följande:

Har inga egna barn, men ja alkohol kommer att förekomma på julfirandet jag ska på, där det också finns barn. För att det är gott och trevligt. Alla som kommer kan hantera det och ingen kommer att bli obehaglig eller skämma ut sig. Man måste inte komplicera allt, om ni inte dricker för att ni inte vill är det väl självklart att ni inte gör det på julen heller.

Nej alltså för oss är det ingen präktig sak. Vi dricker inte och det är inte konstigare än så. Men ser inte att jag måste börja bjuda in folk för att visa barnen hur vuxna ska dricka alkohol 
  • Tremere

Tycker det är rätt av er att stå på er om alkoholen på jul, eller att aldrig dricka inför era barn.

Vi gör inte så, men alla gör som man vill.
    Och självklart skall ni inte behöva bjuda in någon som dricker för att er barn skall lära sig hur man hanterar alkohol, det är ju befängt.

Men med det sagt så tycker jag att det ändå är på sin plats att prata om hur man hanterar alkohol när barnen börjar komma i den åldern att alkohol kan börja förekomma. För har de ingen tidigare kunskap så är det lättare att det blir fel när de väl provar första gången. För prova kommer de att öra någon gång.

Det är viktigt att prata om vad som händer i kroppen och huvudet när man dricker. Och ingen skrämselpropaganda, utan sakligt.
    De flesta i samhället vet ju sina gränser och dricker alkohol med måtta.

• Anonym (Jessica)

Tror många inte har problem med alkoholen. De har problem med sig själva och tar till alkoholen. 

Har sett det så många ggr. Fått lösa andras förbannade problem.De deicker tex för att våga mer, bli lugn, bli glad, slappna av, eller släppa allt. DÄR. Där är felet. 

• Anonym (Jessica)

Psykiska problem helt enkelt som de dövar med sprit 

• Anonym (Jessica)

Jag vet inte vad jag tycker. Jag är uppvuxen med en mamma som döp skalen av sig och blandade med tramadol. En pappa som satte gränser och var emot alkohol. 

Jag tog efter honom. 

Men det var en bra insikt att ha sett hennes skitbeteende, tyvärr. Men det kan lika gärna ha blivit så att jag hade blivit likadan. Hon hade problem. Det var därför hon söp så. Det är ju inte alkoholen i sig. De som inte kan hantera det dövar det av någon anledning och ofta är det väl omedvetet! tror jag iallafall.

Så jag tror inte det var dåligt. Men jag hade mer än gärna sluppit höra på en mamma som skrek, kastade glas och bråkade kl 3 om nätterna. 

• Anonym (Q)

En majoritet av den vuxna svenska befolkningen är alkoholister på olika nivåer och det är därför det tar hus i helvete när någon säger att de tycker man bör avstå alkohol under jul, för barnens skull. Att avstå sin drog är ju fullständigt otänkbart och de blir aggressiva för de vet att innerst inne är det sant att de borde avstå. Sen rättfärdigar de sitt drickande med sån bullshit att det är bra för barnen att se så de lär sig ?hantera? det. Hur de ska lära barnen det trots att de själva inte ens klarar av att hantera en jul (1-2 dagar det vill säga) utan alkohol ens för sina barns skull är oklart.

• Tremere
    Anonym (Q) skrev 2024-12-23 14:56:00 följande:

En majoritet av den vuxna svenska befolkningen är alkoholister på olika nivåer och det är därför det tar hus i helvete när någon säger att de tycker man bör avstå alkohol under jul, för barnens skull. Att avstå sin drog är ju fullständigt otänkbart och de blir aggressiva för de vet att innerst inne är det sant att de borde avstå. Sen rättfärdigar de sitt drickande med sån bullshit att det är bra för barnen att se så de lär sig ?hantera? det. Hur de ska lära barnen det trots att de själva inte ens klarar av att hantera en jul (1-2 dagar det vill säga) utan alkohol ens för sina barns skull är oklart.

Självklart är det inte sunt om föräldrarna dricker så de blir märkbart påverkade.
    Det är bara sorgligt och har säkerligen förstört många barns jular tyvärr.
    Men med det sagt så kan majoriteten av befolkningen hantera alkohol på ett sunt sätt. Alltså dricka en öl till maten och kanske något starkare till kaffet.
    Det handlar inte om att bli full, utan om att vissa alkoholhaltiga drycker förhöjer matupplevelsen.
    Dock så tror inte jag heller på att man skall dricka för att visa barnen hur man hanterar det. När det gäller den punkten så är min övertygelse att det fungerar bra att bara prata med barnen på ett vuxet och sansat sätt.

Det handlar inte om att antingen avstå helt eller bli full.
    Det finns grader där mellan också.

• Tukt

Det där är ju en rätt gammal idé från den tiden där man trodde att föräldrar var en förebild som man tog efter.  I dag vet vi ju att det är ganska lite så, utan det är andra faktorer som styr.

• Anonym (TS)
    Tremere skrev 2024-12-23 15:18:21 följande:

Självklart är det inte sunt om föräldrarna dricker så de blir märkbart påverkade.
    Det är bara sorgligt och har säkerligen förstört många barns jular tyvärr.
    Men med det sagt så kan majoriteten av befolkningen hantera alkohol på ett sunt sätt. Alltså dricka en öl till maten och kanske något starkare till kaffet.
    Det handlar inte om att bli full, utan om att vissa alkoholhaltiga drycker förhöjer matupplevelsen.
    Dock så tror inte jag heller på att man skall dricka för att visa barnen hur man hanterar det. När det gäller den punkten så är min övertygelse att det fungerar bra att bara prata med barnen på ett vuxet och sansat sätt.

Det handlar inte om att antingen avstå helt eller bli full.
    Det finns grader där mellan också.

Helt ärligt. Alla som blir upprörda över att någon skulle kommentera att det ska vara alkoholfritt, dessa har problem. Detsamma med personer som tar vita månader och liknande. Vid ett oproblematiskt drickande så dricker man utan någon större grej 
Svar på tråden Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?