• Anonym (Oense)

Malva och Alva för lika?

Hej!

Jag och min sambo är oense om namn för vår nyfödda dotter. Han har varit fast besluten att hon ska heta Alva sedan start. Jag tycker det är ett jättefint namn, dock har hon en kusin som heter Malva som är ca 14 år äldre. Jag brottas med att namnen kanske uppfattas för lika och att vi ses aningen fantasilösa.. samtidigt tycker jag att man såklart ska välja det namn man tycker bäst om till sitt barn. 

Vad tycker ni? Är namnen för lika för kusiner?

Kan tillsätta att hela släkten samlas vid högtider, födelsedagar etc.

• Svar på tråden Malva och Alva för lika?
  • Anonym (Hm)

Namnen är ju näst intill identiska. Det skiljer liksom EN bokstav. Å andra sidan. Vem bryr sig. Det är inte två syskon det handlar om, utan två kusiner. Namnet är en viktig del av en själv och något de flesta bär med sig hela livet 😌 ni väljer det ni anser passa bäst. 

• Anonym (My)

För lika för syskon och kanske för kusiner i samma ålder, men i er situation tycker jag att det funkar! 

• Lynx123

Det låter för lika....som en dålig härmning. Sedan gillar jag inte heller.namnet Alva, det ger mig dåliga associationer, så jag är inte helt opartisk i frågan.

• Anonym (Minna)

Klart babyn ska heta Alva när ni gillar det. 

• Spucks

Hade jag varit syskon, hade jag tyckt att de var alldeles för lika. Men kusiner? Kör på! Om ni nu inte bor ihop med kusinen.

• Bergegardh

Helt okej för kusiner men inte syskon, de blir svårt när man ropar och båda kommer. Vem bryr sig om fantasilöst, ta det som känns rätt i hjärtat. 

• Anonym (I)

Vet två syskon som heter Yasan och Yasin

Tycker ej det spelar någon roll för kusiner

• Anonym (f)

En 14 år äldre kusin? Nä kör på!

• trollhona

Alva är jättefint, det är likt Malva men de är kusiner och det skiljer 14 år. Det hade varit något helt annat om de var syskon eller närmare i tid.

• Xenia

Jag skulle ha tyckt det varit för lika, hade hellre valt t ex Alba eller Alma.

Men är det namn ni älskar, ta det. 

Svar på tråden Malva och Alva för lika?