Fråga beroendeterapeuten
Hej!
Jag är samtalsterapeut som arbetat 14år inom beroendevården. Jag tänkte starta en tråd för frågor här, så undrar du över något som har med missbruk av alkohol, droger eller spel att göra så svarar jag gärna :)
Hej!
Jag är samtalsterapeut som arbetat 14år inom beroendevården. Jag tänkte starta en tråd för frågor här, så undrar du över något som har med missbruk av alkohol, droger eller spel att göra så svarar jag gärna :)
Hur slutar man med sina missbruk?
Jättebra och jättestor fråga :) eftersom jag inte vet några detaljer så blir svaret väldigt generellt.
Det första steget är att bestämma sig, och med det menar jag inte att man behöver bestämma sig för all framtid utan snarare bestämma sig för att ge det ett försök.
Jag skulle rekommendera att ta hjälp från någon som har koll på hur missbruk och beroende fungerar men om du vill testa på egen hand så börja med att titta på vad det är som triggar dig att missbruka. Är det vissa tankar, känslor, platser, personer etc.? vad kan du göra för att minska det som triggar dig?
Beroende på vad som missbrukas finns det ju också "hjälpmedel" att ta till. Som antabus t.ex. om man inte vill dricka, eller pausa sig på spelpaus och gamban om man inte vill kunna spela. Men det är viktigt att veta att det bara är "symtomlindring" som inte tar tag i grundproblematiken.
Det här är en början men sedan är det många gånger betydligt mer komplicerat än så.