• Mini700

En svärfar till päron firar jul

Efter snart 12 år är jag mer än lovligt trött på hans far. (Inga påhopp tack, jag orkar inte med det just nu..)

Hur ska jag sammanfatta det? 

I snart 10 års tid har det känts som att vara tre i förhållandet, för att 1. min man inte klipper navelsträngen och 2. Hans föräldrar inte tillåter honom att göra det. Speciellt då hans far.. 

Svärföräldrarna är skilda sedan många år och svärmor träffade snabbt en ny man och lever som särbo sedan dess. Svärfar har aldrig träffat någon ny och det märks att båda har förutsatt att min man alltid ska finnas nära tillhands; hjälpa till med saker och träffas ofta. Ovanpå detta har de båda smått narcissistiska drag och har alltid agerat väldigt dominant mot sin äldste son (min man). 

När våra barn var små så kunde vi ägna så gott som varje helg åt hans föräldrar. Mamman på fredag el lördag, pappan på lördag eller söndag eller tvärtom. De tog därmed en stor del av vår lediga tid i anspråk och det blev nästan lite sura miner om vår son blev sjuk (vilket han ofta var en tid). Detta fick även mina vänner och föräldrar att höja på ögonbrynen; som menade att ?nu har ni ingen tid över för andra än dem..? och att det var så konstigt hur hans föräldrar inte tycktes reflektera över detta och hur mycket tid vi faktiskt la på dem..

När jag tillslut började springa in i väggen 2016 och vi insåg att det blev tvunget att sätta gränser för hans självupptagna föräldrar, så blev det direkt sura miner. Mer än en gång kom det till min kännedom att min svärmor hade gått och pratat bakom min rygg till vänner och bekanta och jag kunde motta såväl subtila som öppna utskällningar av dessa vänner och bekanta (vänner har de egentligen knappt några) och min svärfar kunde gå och prata skit om mig hos vår gemensamma arbetsgivare (ja tyvärr) om vilket problem jag utgjorde för familjen. 

Trots detta har vi alltid hållit goda miner utåt. Aldrig haft några öppna konflikter och vårt hem har alltid varit öppet för dem. 

Min svärfar ÄR väldigt speciell; dels väldigt självupptagen men tycks även ha svårigheter i det sociala samspelet. (Kan t ex återkommande kommentera folks vikt, kroppar, utseenden, lukter etc). 

Lägger sig i mycket också; alltifrån hur jag och min man kan hinna ha sex om barnen sover i samma säng till hur vi bör inreda hemma (efter HANS smak!), hantera vår ekonomi (efter HANS tycke!) och inte minst - hur vi bör fira våra högtider och i över tio års tid har han styrt och varit kung över alla våra högtider. Inte minst jul; Hur det ska firas, vilka som ska delta, var och när. 

Svärfars julstress drar igång redan i september/oktober. Vart vi ska fira någonstans och hur (det är givet att han alltid kommer i första hand, före alla andra släktingar och familjemedlemmar) 

Och man hade kunnat förstå det, om det funnits en gnutta ödmjukhet. Men den finns inte.. utan han styr, ställer, domderar, ber om hjälp, kommer med nedlåtande kommentarer med mera.. 

Ni undrar förmodligen varför min man inget säger; men tro mig. Att säga ifrån till dessa narcissister innebär en svår stress för min man (och för mig). Jag har fått se detta på nära håll. 

Så nu går tankarna på separation. För jag mäktar inte med att ha svärfar i mitt liv längre.. 

• Svar på tråden En svärfar till päron firar jul
  • Anonym (Syster)

Oj, jag tycker verkligen synd om dig! Men du måste ju prata med din make om allvaret i det här, för det verkar som att du är seriös med tanken på separation.

Själv skulle jag nog ha varit väldigt vass i tonen mot svärfar. Inte syrlig, mer torrt konstaterande, och gärna sarkastisk utan att det märks. Vissa saker behöver man inte ens säga något om, bara ge tystnad som svar, t ex om han kommenterar inredningssmak eller liknande. Om han undrar kring jul så säg att ni inte har bestämt er utan ger besked i december. Kör samma svar ordagrant varje gång han frågar.

• Anonym (Helena)

Vet hur det är, men som tur är så är jag separerad och behöver inte träffa min ex svärfar lika ofta numera. Ni kanske kan träffas mer sällan eller att du inte följer med om ni åker dit. Under julen får man bara stå ut, det är ju bara en dag. 

• Mini700
    Anonym (Syster) skrev 2024-12-22 20:42:43 följande:

Oj, jag tycker verkligen synd om dig! Men du måste ju prata med din make om allvaret i det här, för det verkar som att du är seriös med tanken på separation.

Själv skulle jag nog ha varit väldigt vass i tonen mot svärfar. Inte syrlig, mer torrt konstaterande, och gärna sarkastisk utan att det märks. Vissa saker behöver man inte ens säga något om, bara ge tystnad som svar, t ex om han kommenterar inredningssmak eller liknande. Om han undrar kring jul så säg att ni inte har bestämt er utan ger besked i december. Kör samma svar ordagrant varje gång han frågar.

Tack för svar ❤️
    Ja du har rätt. Jag försöker att prata med min man om detta. Det är som att han inte riktigt kan greppa det eller förstå allvaret i det hela.. 

Jag kommer att försöka att göra som du skrev; torrt konstaterande eller svara med tystnad. Den här gången väntade vi ända in i december med att ge besked. Resten av julhelgen kommer jag försöka att undvika att träffa honom så långt det går..

• Mini700
    Anonym (Helena) skrev 2024-12-22 20:44:11 följande:

Vet hur det är, men som tur är så är jag separerad och behöver inte träffa min ex svärfar lika ofta numera. Ni kanske kan träffas mer sällan eller att du inte följer med om ni åker dit. Under julen får man bara stå ut, det är ju bara en dag. 

Ja du har rätt.. det är bara en dag. Jag får försöka att bita ihop. Skönt för dig att slippa träffa svärfadern lika ofta numer.. Nästan så att jag emellanåt kan längta lite efter att leva själv
  • Anonym

Jag vill verkligen rekommendera dig att beställa tid på familjerådgivning.
    Ni behöver hjälp med att sätta sunda gränser kring er familj.
    Nu sätter ni svärföräldrarnas vilja över er egen. Ni tillåter svärföräldrarna att mala ner och förstöra er familj.
    Svärföräldrarna är oförskämda mot er.

• Mini700
    Anonym skrev 2024-12-22 21:16:53 följande:

Jag vill verkligen rekommendera dig att beställa tid på familjerådgivning.
    Ni behöver hjälp med att sätta sunda gränser kring er familj.
    Nu sätter ni svärföräldrarnas vilja över er egen. Ni tillåter svärföräldrarna att mala ner och förstöra er familj.
    Svärföräldrarna är oförskämda mot er.

Ja det får helt klart bli familjerådgivning till våren. Ja jag tycker faktiskt att de är oförskämda. Så mycket tid som vi har tillbringat med dem; enbart för att bli nedtryckta. 
  • Anonym

När det är så allvarligt som du beskriver så tycker jag att du ska ta en paus från svärföräldrarna.
    Du beställer tid på familjerådgivning. Och säger till din man att du behöver en paus från svärföräldrarna. Han får åka till dom om han vill se dom. Du tar bort de från sociala medier, blockar deras nummer. 
    Det gäller överlevnaden för er familj. Lägg tiden och energin på er egen familj. Ni har ju andra vänner och släktingar också.

Det låter inte klokt som de behandlat er. Blir verkligen ledsen av att läsa.

• Mini700
    Anonym skrev 2024-12-22 21:34:34 följande:

När det är så allvarligt som du beskriver så tycker jag att du ska ta en paus från svärföräldrarna.
    Du beställer tid på familjerådgivning. Och säger till din man att du behöver en paus från svärföräldrarna. Han får åka till dom om han vill se dom. Du tar bort de från sociala medier, blockar deras nummer. 
    Det gäller överlevnaden för er familj. Lägg tiden och energin på er egen familj. Ni har ju andra vänner och släktingar också.

Det låter inte klokt som de behandlat er. Blir verkligen ledsen av att läsa.

Tack för stödet ❤️
    Jag försöker att förklara detta för min man. Så sent som häromdagen sa jag att jag orkar tyvärr inte med min svärfar som det är nu. Min man blev ledsen och svarade att: ?men ska han sitta ENSAM i jul?! Är det ett alternativ?!?
    Tyvärr svarade jag denna gång att: själv bryr han sig inte särskilt mycket om andra.

Nu senast går han omkring och raljerar runt mina föräldrar och den ene av dem; som har börjat utveckla en demenssjukdom. Inte heller där kan han visa någon djupare medkänsla istället utan tycker ?synd? om dem..  själva är de helt felfria, han och exfrun och han höll tyst om en tumör. Vill inte riskera att visa svagheter eller att visa sig själv som svag, så då håller man hellre tyst och ser ned på andras kamper i livet. 

• Anonym (Syster)
    Mini700 skrev 2024-12-22 21:54:57 följande:

Tack för stödet ❤️
    Jag försöker att förklara detta för min man. Så sent som häromdagen sa jag att jag orkar tyvärr inte med min svärfar som det är nu. Min man blev ledsen och svarade att: ?men ska han sitta ENSAM i jul?! Är det ett alternativ?!?
    Tyvärr svarade jag denna gång att: själv bryr han sig inte särskilt mycket om andra.

Då skulle jag ha svarat att han kunde fira jul hemma hos sin pappa....
  • Hermis123

Du skulle kunna backa från svärföräldrarna, du behöver inte följa med din man när han träffar dom på helgerna utan han kan göra det själv med barnen eller bara själv.
    Jag tror att det du behöver tänka i detta är ditt behov att ta avstånd från dina svärföräldrar är inget som du kan sätta över på din man och barn, utan det är något som endast kommer ha med dig att göra.
    ( Nu vet inte jag hur eran barns relation till farmor och farfar är)
    Men det jag menar är att du behöver inte följa med mannen din när han ska göra en massa tjänster åt sina föräldrar men däremot kan inte du vägra honom att göra det oh det är den balansen som du kommer att behöva hitta, att du behöver inte men du kan inte hindra någon annan.

Svar på tråden En svärfar till päron firar jul