• Aniiee

Portionen Under Tian behöver byta namn

This has been a long time coming....

Jag vet att siten har några år på nacken, namnet är gammal. Men sanningen är att jag varit skeptisk länge. Så nu tar jag mig an den här undersökningen medan revbensspjällen står i ugnen. 

Så... Under Tian för en portion? I slutet av 2024? Jag gissar på absolut NEJ. Under Tjugan, som är vad siten säger idag? Kanske. Så låt mig sätta upp lite regler, caveats och saker jag vill titta efter:

1: Det självklara; kommer vi under 20 kronor? Med big caveat att jag bor i Stockholm och priserna så klart är därefter. 

2: Jag kommer BARA räkna på priset på ingredienserna. Inte arbetsinsatsen, elförbrukningen eller annat sånt. Vill någon räkna med det så får väl vederbörande justera priserna jag kommer fram till.

3: Hur är det med näringen? Framför allt då energiinehållet. 400-700 kcal är normalspannet för lunch och middag. 

4: Eftersom recepten på sidan står spannet mellan lakto-ovo-vegetariskt till veganskt så har jag använt växtbaserade mejeriprodukter, förutom smör, ägg och ost.

5: Jag tänker ochkså titta lite på tillgängligheten av ingredienserna. Dvs, måste jag vända mig till nätbutiker, eller finns allt på Coop/Hemköp/Ica. Jag letar i den ordningen...

4: Jag bara tog de senaste 7 recepten. Inte världens största sampel size, men ändå.

Och med det sagt, så kommer jag postaresten i nästa inlägg.... Om förmodligen ett par timmar.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Svar på tråden Portionen Under Tian behöver byta namn
  • Anonym (Umi)

Intressant! Jag följer med intresse. Jag lagade många recept från Under tian-siten för några år sedan och en del har blivit familjefavoriter och är med i rotationen av våra standardrätter.

• Anonym (s)

Om man väljer recept efter extrapriser tror jag ändå många av dessa klarar sig bra. Vissa var alltid gränsfall.

Just kalorierna är inte något som jag själv känner att jag vill bry mig om så vi får se om jag återvänder men :P

• Aniiee
    Anonym (Umi) skrev 2024-12-22 12:27:33 följande:

Intressant! Jag följer med intresse. Jag lagade många recept från Under tian-siten för några år sedan och en del har blivit familjefavoriter och är med i rotationen av våra standardrätter.

Välkommen in! Kul att ni hittade rätter ni gillade.
  • Aniiee
    Anonym (s) skrev 2024-12-22 13:02:46 följande:

Om man väljer recept efter extrapriser tror jag ändå många av dessa klarar sig bra. Vissa var alltid gränsfall.

Just kalorierna är inte något som jag själv känner att jag vill bry mig om så vi får se om jag återvänder men :P

Så är det ju alltid. Jag kan laga torsk i saffranssås för 25 spänn per portion också om torsken är på halva priset. Men när jag räknar ut portionspriser för allmänt bruk så räknar jag inte med att allt är på extrapris överallt hela tiden, det hade ju varit oärligt.

You do you, boo. You do you =P
  • Anonym (Klara)

Hon har en text om det på sin sida. Om att namnet egentligen är inaktuellt men så inarbetat och en del av företagets historia, typ. Och att hon därför valt att behålla det. 

• Anonym (Klara)

Och hurra för din idé! Jag ser fram emot resultatet! Jag gillar den typen av mat som hon lagar och behöver snåla med slantarna för närvarande (FK bråkar). 

• Anonym (Klara)

Kom ihåg när du räknar på priset att hon utgår från torkade ärtor och bönor, inte färdigkokta på tetra. :)

• Aniiee
    Anonym (Klara) skrev 2024-12-22 13:30:14 följande:

Kom ihåg när du räknar på priset att hon utgår från torkade ärtor och bönor, inte färdigkokta på tetra. :)

Jag använder torkade eller konserv beroende på vilket som är specificerat, men lutar faktiskt åt konserverade för, ärligt, det är vad de flesta skulle köpa. Priserna bör hålla för det, så stor skillnad är det faktikst inte. MEn ja, det blir lite blandat.
  • Anonym (Klara)
    Aniiee skrev 2024-12-22 15:03:51 följande:
    Jag använder torkade eller konserv beroende på vilket som är specificerat, men lutar faktiskt åt konserverade för, ärligt, det är vad de flesta skulle köpa. Priserna bör hålla för det, så stor skillnad är det faktikst inte. MEn ja, det blir lite blandat.

När hon skriver tex 2 dl kokta bönor, så menar hon att man tar bönor som man har kokat själv. (Det står någonstans på sajten.)

Det är en del av receptet att man kokar bönorna själv, och en del av att det blir billigt. Så att ta ett dyrare alternativ och sedan mena att hon har räknat fel vore inte riktigt rättvist. Men vill man veta vad receptet kostar med burkbönor så kan man ju så klart räkna på det! 

Jag skulle gissa att det är typ fyra gånger så dyrt att köpa färdigkokta jämfört med att koka själv. Det är ju mycket vätska i burkarna, så man kan inte gå efter priset/förpackningsvikt utan måste hälla av vätskan och se hur mycket bönor det var i. Men jag har sett dina räkna-på-mat-trådar tidigare, så egentligen tror jag att du har koll på det. :) 

• Anonym (Klara)

Hej! :)
    Hur går det med räknandet? 

Svar på tråden Portionen Under Tian behöver byta namn