• emma31

Magsjuka?

Nu är jag lite desperat här såhär innan jul! 
    Vi hade för första gången magsjuka för 2 veckor sedan, (2 vuxna + 2 barn)  så jag har verkligen ingen erfarenhet utav magsjuka. 
    Min 6 åriga dotter började kräkas inatt, hade ont i magen i några timmar och skötte magen som va väldigt hård.  En stund senare kräktes hon och det STANK jäst,  efteråt mådde hon bra och kunde dricka rätt mycket vatten utan att det kom upp.   Det lär väll märkas om det är magsjuka ifall det börjar på mig.  Men just att det verkligen stank jäst och att hon fick behålla vatten, så blir jag osäker om det är magsjuka?  Hon mår okej idag, lite öm i magen. 
    Är det någon som känner igen jäst doft på kräk?   Jag har varit med om magsjuka inom mitt vårdarbete men aldrig känt den doften..

• Svar på tråden Magsjuka?
  • Anonym (Ja)
    Det är magsjuka. Hon ska stanna i hemmet i minst 48 timmar efter sista symptomet.
  • Anonym (Ja)

Fast nä nu måste jag komma med fler teorier! Har ni koll på att det hon ätit innan har varit ok? Dvs ingen dålig mat?

• Anonym (Ester)

Jag har arbetat inom förskolan i ca 40 år och jag kan säga att magsjuka luktar väldigt väldigt olika.
    Oftast ÄR det just den distinkta doften som talar om att man drabbats av magsjuka, oavsett om det är avföringen eller spyorna.
    HÅLL ER HEMMA enligt restriktioner dvs 48 timmar efter sista symptomen.
    Min dotter åt och kräktes jag är likadan vid magsjuka så se inte det som ett tillfrisknande om dottern både äter och dricker.
    Förstår att det kommer olämpligt nu såhär vid juletider MEN riskera inte att andra insjuknar, det är mycket smittsamt!!

• emma31
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-22 11:00:59 följande:
    Det är magsjuka. Hon ska stanna i hemmet i minst 48 timmar efter sista symptomet.
    Ja, självklart är vi hemma i minst 48 timmar.  Jag och hon ligger på övervåningen och de andra är på nedreplan just för att vi ska vara säkra
  • emma31
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-22 11:03:20 följande:

Fast nä nu måste jag komma med fler teorier! Har ni koll på att det hon ätit innan har varit ok? Dvs ingen dålig mat?

Vi va på Mcdonalds på förmiddagen och sen på kvällen fick hon lördags godis.. som vi hade i skafferiet.  Vi brukar inte äta på donken och hon va den enda som åt nuggets.  Godiset är det vi har kvar  från halloween som ligger i påsar, alltså inget löst plockgodis.  I mitt huvud känns det som något hon ätit, då hon fått behålla allt efter hon kräkts. Och att det legat och jäst i magen då det luktade så..
  • emma31
    Anonym (Ester) skrev 2024-12-22 11:14:27 följande:

Jag har arbetat inom förskolan i ca 40 år och jag kan säga att magsjuka luktar väldigt väldigt olika.
    Oftast ÄR det just den distinkta doften som talar om att man drabbats av magsjuka, oavsett om det är avföringen eller spyorna.
    HÅLL ER HEMMA enligt restriktioner dvs 48 timmar efter sista symptomen.
    Min dotter åt och kräktes jag är likadan vid magsjuka så se inte det som ett tillfrisknande om dottern både äter och dricker.
    Förstår att det kommer olämpligt nu såhär vid juletider MEN riskera inte att andra insjuknar, det är mycket smittsamt!!

Givetvis är vi hemma minst 48 timmar oavsett!   Det va mest den distinkta jäst doft som jag aldrig varit med om tidigare, aom jag tyckte va märklig
Svar på tråden Magsjuka?