• Anonym (Ts)

Besviken över såld gåva?

Jag fyllde jämnt i höstas och fick då ett presentkort i gåva som tyvärr inte går att nyttja utan att jag själv lägger ut ganska mycket pengar. Tänk er i något i stil med att jag sagt att jag gärna skulle få ett operabesök i present och får biljetter på opera i Paris. Jättesnällt och generöst men jag vet inte om jag vill lägga pengar på att åka till Paris.

Om du var den som gav gåvan, skulle du bli väldigt besviken om jag sålde biljetterna vidare?

• Svar på tråden Besviken över såld gåva?
  • Aliona

Jag skulle ha blivit lite ledsen över att presenten blev fel, men jag hade självklart förstått om du förklarade varför. Trots allt ska man ju inte ge presenter som innebär en kostnad tör mottagaren, så det var ju jag som gjort fel. 

Du kanske kan köpa biljetter till operan hemma istället för pengarna? Då blir det fortfarande en present av det, nära givarens intention. Om du bara sålt presenten och ianvänder pengarna till mat eller något så skulle jag nog ha blivit besviken. 

• Anonym (Moa)

Berätta vad gåvan är istället för att ta ett så konstigt exempel.

Känner personen dig väl?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Moa) skrev 2024-12-22 08:21:05 följande:

Berätta vad gåvan är istället för att ta ett så konstigt exempel.

Känner personen dig väl?

Exemplet är inte alls så långt ifrån verkligheten. Jag kommer behöva lägga ut ca 10 000 kr för att kunna nyttja den.

Gåvan kommer från mina syskon.
  • Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2024-12-22 07:44:02 följande:

Jag skulle ha blivit lite ledsen över att presenten blev fel, men jag hade självklart förstått om du förklarade varför. Trots allt ska man ju inte ge presenter som innebär en kostnad tör mottagaren, så det var ju jag som gjort fel. 

Du kanske kan köpa biljetter till operan hemma istället för pengarna? Då blir det fortfarande en present av det, nära givarens intention. Om du bara sålt presenten och ianvänder pengarna till mat eller något så skulle jag nog ha blivit besviken. 

Jag skulle så klart använda pengarna till något mer än bara mat. En upplevelse eller något varaktigt - som ett smycke.
  • Anonym (Em)

Såklart skulle jag bli besviken om en present blev fel. Men presenten du fick låter väldigt korttänkt, så förstår att du vill sälja. Skulle själv inte ge bort något som krävde att personen la mycket pengar på resa eller dylikt for att kunna nyttja den. Tycker att syskonen gjort fel hår så sälj med gott samvete!

• klyban

Gåvor/presenter som innebär utgifter för en själv är inga bra gåvor/presenter.
    Och behöver man lägga 10k för klara av att utnyttja gåvan, så är det en värdelös gåva i mina ögon.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-22 08:23:07 följande:
    Exemplet är inte alls så långt ifrån verkligheten. Jag kommer behöva lägga ut ca 10 000 kr för att kunna nyttja den.

Gåvan kommer från mina syskon.
    Oj, det låter väldigt ogenomtänkt från deras sida!

Du gör verkligen inte fel om du inte använder presentkortet. Går det att sälja vidare så är det ju bra. Då går presenten inte helt till spillo.
  • Fiona M

Man kan inte villkora att mottagaren av gåvan själv ska lägga tusentals kronor, det är en dålig present helt enkelt.

• klyban
    Fiona M skrev 2024-12-24 22:39:47 följande:

Man kan inte villkora att mottagaren av gåvan själv ska lägga tusentals kronor, det är en dålig present helt enkelt.

Kanske TS ska fråga om det saknas nått i gåvan, och med tanke på kostnaden som krävs att utnyttja den.
    Och sen vad det skapar för reaktioner, är det en reaktion att men men det ska vi väl inte göra med den fina gåvan.

Sen presentkort, går det inte fixa något billigare och annat istället, eller är presentkortet fixerat på en sak TS?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Spucks

Jag håller med dem som säger att det är en dålig gåva. Därför anser jag att du inte behöver känner dig dåligt ifall de känner sig kränkta. Säger de något, säg bara som det är - att du inte har råd/lust att spendera mycket av dina pengar för att kunna nyttja presenten.
    Verkligen en märklig val av present.

Eller nu, när det har varit jul, fick du kanske det som saknades i julklapp?

• Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2024-12-25 16:39:09 följande:

Jag håller med dem som säger att det är en dålig gåva. Därför anser jag att du inte behöver känner dig dåligt ifall de känner sig kränkta. Säger de något, säg bara som det är - att du inte har råd/lust att spendera mycket av dina pengar för att kunna nyttja presenten.
    Verkligen en märklig val av present.

Eller nu, när det har varit jul, fick du kanske det som saknades i julklapp?

Nej, vi ger bara småsaker till varandra i julklapp, så dilemmat kvarstår. Det känns inte kul för de såg så glada ut när de gav mig presenten, och först blev jag också glad tills jag började räkna. 
  • Anonym (Salj med gott samvete eller vanta tills nasta fodelsedag)

Ar presenten tidsbegransad? Skulle du kunna onska dig "resa och uppehalle" (eller vad det nu ar som fattas) nasta fodelsedag, eftersom du uppenbarligen gillade presenten (bara det att den inte var sa genomtankt av givarna och en stor del av utnyttjandet fattades)? Men kanske jobbigt att vanta ett helt ar och hoppas pa att du far ett bidrag till resten. 
    Haller med alla andra, man ger inte presenter dar givaren maste lagga ut tusentals kronor for att kunna utnyttja den. Aven om man t ex. gillar Disneyland sa blir det ju en tung utgift for mottageren om den ska tvingas betala bade flygbiljetter och hotell i USA for att kunna utnyttja presenten. Ar givarna valdigt unga, sa att det ar darfor de inte tankte tillrackligt langt? Eller tror de helt enkelt att 10K ar en spottstyver for dig? Men aven om, en present ska inte generera en kostnad for mottagaren oavsett. 
    Salj den med gott samvete och om de fragar sa sager du bara att du tyvarr inte hade rad att utnyttja den och istallet kopte XYZ som du nu ar jatteglad over att ha "fatt av dem" istallet (dvs. deras fina present blev fortfarande nagot fint du har gladje av). 

• Anonym (Nk)

Men är tanken att ni alla ska resa dit tillsammans eller nått sånt? Kan du fråga dina syskon lite vad som är tänkt med presenten på ett glatt sätt? Lite konstigt ändå kanske om man inte redan pratat om att man ska resa någonstans tillsammmans innan. Men det skulle kanske få dem att tänka lite mer på vad de faktiskt har gett dig och själva föreslå att du säljer biljetterna eller vad det nu är.

Eller så har de någon sorts syn på att du har jättemycket pengar och inte har något emot att resa till stället nu när du har en anledning att åka dit. 

Det är absolut en konstig present, men vore ju bra om du förstod hur de har tänkt och därefter agera utifrån det. Men tror egentligen bara de kommet känna sig lite dumma som köpt en present som inte funkar så långt bort om de inte själva tänkt åka med el att det funnits någon annan plan. 

Svar på tråden Besviken över såld gåva?