• Anonym (mossbe)

Tycker ni tummen upp är otrevligt?

Vet inte om det bara är jag men upplever när folk anänder "tummen upp" i chattar, typ Facebook, osv är väldigt otrevligt. Lite som att någon inte orkar engagera sig i att ge ett ordentligt svar.

Är också väldigt svårt att svara på en tumme...

• Svar på tråden Tycker ni tummen upp är otrevligt?
  • Anonym (Positivt)

Nej, jag blir bara glad. Tolkar en ensam upptumme som att någon håller med mig eller bara gillar det jag skrivit i ett inlägg.

Sen om de inte vill spinna vidare på diskussionen, detta ser jag inte som nån förolämpning. I vissa fall finns det kanske inte nåt mer att tillföra än det som redan sagts.

• Anonym (Eh)

En positiv gest skulle vara otrevligt...? Snälla, jobba med dina issues.

• Cereal Killer

Jag gillar den typen av kommunikation. Snabbt och enkelt utan överflödiga ord som måste sägas bara för att. Däremot vore tumme ned inte lika trevligt. Håller man inte med så tycker jag att man får ta sig några minuter och förklara varför, annars behöver man inte svara något alls. 

• Anonym (r)

Har inga problem med det. Personen kanske inte orkar, är upptagen eller bara vill ge lite positivitet snabbt. Folk kräver så mycket svar överallt nuförtiden... Är det ständigt att man inte får mer respons än en tumme kan jag tänka att det känns jobbigt men lite då och då är inga problem

• Fjäril kär
    Jag tror många yngre idag förväxlar chattens tumme upp med att gilla ett inlägg. 
    Det är nämligen två helt skilda saker. 

I  chatten på Messenger förväntar jag mig att få ett svar på en fråga/påstående och en stor tumme upp blir bara förvirrande. 

På sociala medier och på olika forum är ett gillande något helt annat. 
  • Anonym (Positivt)
    Fjäril kär skrev 2024-12-21 12:26:01 följande:
    Jag tror många yngre idag förväxlar chattens tumme upp med att gilla ett inlägg. 

I  chatten på Messenger förväntar jag mig att få ett svar på en fråga/påstående och en stor tumme upp blir bara förvirrande. 

Inte jag iallafall. En glad tumme uppskattas överallt. Även om denna kommer av att personen är stressad eller bara ville vara artig. Artighet behöver vi mer av.
  • Tom Araya
    Anonym (mossbe) skrev 2024-12-21 11:29:30 följande:
    Tycker ni tummen upp är otrevligt?

Vet inte om det bara är jag men upplever när folk anänder "tummen upp" i chattar, typ Facebook, osv är väldigt otrevligt. Lite som att någon inte orkar engagera sig i att ge ett ordentligt svar.

Är också väldigt svårt att svara på en tumme...

Detta är ditt egna problem att hantera.

Du måste fråga dig varför folk ska ge ett ordentligt svar på just dina inlägg?

Sociala medier vimlar av inlägg om det ena och det andra, vi har inte tid och orka att engagera sig i allt, därför nöjer vi oss ofta med en tumme upp, vilket betyder ungefär; "jag håller med" eller "jag gillar ditt inlägg".

Jag ser inget skäl till att reagera negativt på en tumme upp, snarare tvärt om, då många inte reagerar ens med det.
  • Dr Nail

Det beror ju på situationen så som det mesta gör. En tumme upp i sig är bara en symbol, och är varken trevlig eller otrevlig.

Jämför:

Farmor gick bort imorse
    *tumme upp*

Vi ses i centrum om en kvart
    *tumme upp*

• Anonym (mossbe)
    Dr Nail skrev 2024-12-21 12:50:50 följande:

Det beror ju på situationen så som det mesta gör. En tumme upp i sig är bara en symbol, och är varken trevlig eller otrevlig.

Jämför:

Farmor gick bort imorse
    *tumme upp*

Vi ses i centrum om en kvart
    *tumme upp*

Hade nån gjort en tumme upp på att nån närstående gått bort hade jag blivit rätt deppig kan jag säga och undra om inte motparten har issues.
  • RenLuft

Precis!

Trådskaparen menade nog inte en tumme upp på ett inlägg, utan snarare på ett chatt t.ex, där man har en kommunikation och vill ha ordentligt respons. T.ex vid en fråga, men istället väljer man tummen upp på Messenger-meddelandet.

Jag kan själv inte riktigt tycka det är otrevligt, men jag kan väl kanske tycka det är lite dåligt sätt att ge ''svar'' på.

• Anonym (Jessica)

Ja, väldigt otrevligt och respektlöst. Som att man inte orkar engagera sig. Men det beror på situationen också (vad man skriver om, hur mycket någon lagt energi och tid på att skriva, etc). Lite som när man skrev K förr i tiden, det också ett negativt fenomen. Sådana här saker går nog i perioder. 

Vet att många använder ju faktiskt tummen just för de tycker personen i fråga är jobbig och man inte orkar skriva mer. 

• Anonym (Jessica)
    Tom Araya skrev 2024-12-21 12:41:36 följande:
    Detta är ditt egna problem att hantera.

Du måste fråga dig varför folk ska ge ett ordentligt svar på just dina inlägg?

Sociala medier vimlar av inlägg om det ena och det andra, vi har inte tid och orka att engagera sig i allt, därför nöjer vi oss ofta med en tumme upp, vilket betyder ungefär; "jag håller med" eller "jag gillar ditt inlägg".

Jag ser inget skäl till att reagera negativt på en tumme upp, snarare tvärt om, då många inte reagerar ens med det.

Fast du pratar om inlägg. Nu menar man väl i meddelanden. 

Det är skillnad på att skriva tex Kan du köpa en mjölk. Eller när man berättar något som varit jobbigt. Många många människor svarar tyvärr med tumme istället. 

Jämför det med om man hade pratat i verkligheten. Man berättar om något djupt. Personen säger då; JAPP! HEJDÅ! Och springer iväg. 

Exakt samma sak. 

• Anonym (Jessica)

Tror med det. Fast de äldre tar efter. 

Sociala medier är ett rent skit. Annat var det på Lunarstorm. Det kunde stannat där. Oerhört less på hur ytligt allt har blivit.
Svar på tråden Tycker ni tummen upp är otrevligt?