Planerar matlagningen inför jul - åsikter/hjälp en 20-åring
Jag har precis konkat hem det mesta av julmaten och nu känner jag mig osäker och hjälplös och vill fråga mamma hundra frågor, men detta är första julen utan mamma, och pappa, då båda gått bort under de senaste 18 månaderna. Så nu frågar jag er istället. Hemma var jag och brorsan portade från köket veckan före ul så jag har inte lärt mig det här.
Så.
1: Jag tänker ignorera min brors "jag orkar inte bry mig" angående knäcken och göra lite ändå. Kan man göra en halv sats? Jag vet att man inte bör göra dubbel sats. Är det något man behöver tänka på när man gör en halv sats?
2: Om man gör ischoklad med smör istället för kokosfett, blir det verkligen den där isiga känslan då? Kan man smaksätta ischoklad med mintarom?
3: Kan man köpa ett litet paket russin någinstans? Typ på pressbyrån eller något? Jag ska göra en halv sats lussebullar så ett gigantiskt paket känns överdrivet.
4: På tal om lussebullar, kan man kalljäsa lussebullsdeg?
5: Jag har köpt en vörtlimpa. Är det ok om jag slänger in den i frysen idag och tar fram den igen på måndag?
6: Kan jag lämna potatisen framme ett par dagar, typ till imorgon eller måndag?? Jag brukar lägga potatisen i kylskåpet men det är så fullt.
7: Jag köpte två burkar ansjovis automatiskt och kom inte ihåg att jag bara ska göra en halv jansson förrän jag kom hem. Blir det för mycket att använda båda burkarna ändå? Kan jag spara den ena till påsk eller något?
8: Har ni några tips angående jansson och potatisgratäng? Göra hur många dagar i förväg? bara grädde eller mjöl och grädde?
9: Julskinka, ungsbaka eller koka? Ingen är intresserad av dopp i grytan. Kan man göra i slökokaren? Mamma gjorde i ugnen, det vet jag för det tog hela dagen, minst 12 timmar. Jag är lite orolig för att jag inte ska hinna använda ugnen till allt.
10: Revben. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra med dem, men jag köpte för jag älskar tjocka revbensspjäll. Tips?
Förlåt att jag stället massa frågor. Jag känner mig konstigt trött och liten och behöver lite stöd.
Brorsan har propsat på att köra köttbullar och han och ett par polare ta med sig lite andra småsaker som sill, prinskorv, lax mm.