• Anonym (Psykoser)

Leva med psykoser

Hej är tacksam om någon vill svara ❤️

Hur visste du att du hade en pågående psykos?
    Vilka var symtomen och hur betedde du dig annorlunda?
    Vad var den utlösande faktorn? 
    Vad hjäler dig hantera symtomen eller förebygga en ny psykos ? 
    Lever du med medicin eller utan och varför i så fall ? Hur är det att ta medicin jämfört utan ?

• Svar på tråden Leva med psykoser
  • Anonym (Psykoser)

tacksam om någon vill berätta hur det är ? 

• Anonym (Droidlock)

Är för paranoid för att skriva här Rynkar på näsan

Men ja. Jag har haft en allvarlig som innehöll ett självmordsförsök.

• Anonym (Psykoser)

Bra att du lever hoppas du mår bättre och har hittat ett liv som funkar 

• Anonym (C)

Du behöver göra en lista med tidiga tecken tillsammans med din behandlare. De är ju individuellt. Även en krisplan. Sannolikt känner du att något inte stämmer när du börjar fara iväg. Är du gränspsykotisk märker du det inte. Definitivt inte om psykosen bryter igenom. Då lär omgivningen reagera. Du vet vad du gör och minns allt vid en psykos men har tappat fotfästet helt. Det är då man behöver använda sig av LPT. Läkemedel på regelbunden basis är det som förebygger psykos genombrott. 

• Anonym (Elton)

En person i min närhet har åkt på en del psykoser. Han har påbörjat någon form av medicinering nu men kommer säkert åka på nya psykoser. Jag skulle önska att man hade någon typ av Safeword med denna person. Ett ovanligt ord som vi i personen närhet kan nämna för att få honom att förstå att nu är han på väg in i en psyko.

• Anonym (C)
    Anonym (Elton) skrev 2024-12-29 10:33:44 följande:

En person i min närhet har åkt på en del psykoser. Han har påbörjat någon form av medicinering nu men kommer säkert åka på nya psykoser. Jag skulle önska att man hade någon typ av Safeword med denna person. Ett ovanligt ord som vi i personen närhet kan nämna för att få honom att förstå att nu är han på väg in i en psyko.

Visst hade det varit bra med ett safeword. Men problemet är att den drabbade inte har någon sjukdomsinsikt vid de tillfällena. Känner sig som Tarzan. Lägg till de vanföreställningar som följer med psykosen. Riktigt jobbig och obehaglig upplevelse. Det är nog så att ni runt den personen får prata med varandra och hjälpa personen till vård. Viktigt att ta det snabbt så det kan gå att bryta innan det går till en fullfjädrad psykos. Inte ovanligt att personen blir farlig för sig själv och andra. 
  • Anonym (Psykoser)

tack för ni svarar, skulle vilja ha fler svar av dem som själva har haft en eller flera psykoser

• Anonym (Psykos)

Jag blev fysiskt så sjuk en gång att jag började se och höra saker. Men jag förstod själv att det inte vara realistiskt. Kunde titta upp i taket och plötsligt försvann taket och jag såg upp i himlen där kaniner hoppade på moln?. Liksom jag fick titta ner och upp flera gånger tills jag inte såg det. Har inte behövt medicinera detta och hamna på sjukhus pga mitt sjukliga tillstånd. Men jag såg massa konstigt där också. När jag berätta för personalen så undra dom om jag hade en psykos sjukdom? detta är 5 års sedan. Inte hänt sedan dess. 

Svar på tråden Leva med psykoser