• Crispy crunch

Att hitta nya äkta vänner som vuxen

Jag känner mig oerhört ensam. Även om jag har en sambo, vi har unga vuxna barn som vi träffar ofta, jag sjunger i kör där jag ju träffar många människor,  osv. MEN! Jag jobbar inte. 
    Jag har permanent sjukersättning pga flera saker som tillsammans hindrar mig från att jobba. Och det känns väldigt ensamt. Har två vänner sen långt tillbaka. Den ena kan jag inte träffa alls pga att hon lever på hemlig ort sen ett halvår. Vi sms:ar men det blir lite sporadiskt. Min andra vän jobbar heltid och orkar inte så mycket utöver det. Vi umgås ett par ggr/år. 
    Jag saknar att ha åtminstone nån nära vän att hitta på nåt med ibland. Gå på bio, gå ut och käka lite mat, enkla saker bara men som man har att se fram emot. 
    Frågan är ju hur sjutton man träffar nya kompisar när man är 50 år? Bor i en liten stad vilket känns lite som en nackdel i sammanhanget.

Kom gärna med tips och idéer. 

• Svar på tråden Att hitta nya äkta vänner som vuxen
  • Anonym (?)

Aktivara dig i föreningar, kör, välgörenhet, intresse
    Gå på aktiviteter
    Res

• Anonym (Mina)

Hur är det med kören? Finns det någon där du skulle kunna initiera ett umgänge med? Se om några vill gå med dig på en konsert tex? 

• Freddie K

Det kan vara svårt att hitta vänner, men jag ställer gärna upp. Jag behöver lite fler vänner.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Glöm)

Glöm det, speciellt i ett land som Sverige. Dessutom är du sjukpensionär, sjukskriven. Det vill inte folk umgås med. Det ska vara status, yta.  Du hör till en av de grupperna i samhället som inte är värt ett skit. Tillsammans med arbetslösa bl.a.

Behöver du dessutom vänner som vuxen?  Det är klart, är du sjukskriven på heltid. Så har du väl mycket dötid. Dom flesta arbetar heltid. Och har inte den lyxen.

Umgås du inte med din egen familj? Du säger att du är ensam. Då blir man lite nyfiken på vad ni har för relation inom familjen. Don flesta med familj, umgås ju mest med familjen. Man har inte mycket ledig tid efter jobbet ändå.

Testa någon hobby som tar upp mycket tid.

• Anonym (Anja)

Finns flertalet grupper på Facebook och på nätet där man kan hitta nya vänner!
    Klart man behöver vänner utöver den egna familjen ( tänker på svaret ovan🙄) och med tanke på att du inte ens arbetar och träffar andra den vägen.

kolla bla Bobleberg, en sida där folk i vårt avlånga land söker nya vänner, många i din situation ( bla sjukpensionärer) som söker nya bekantskaper 🤗
    lycka till! 

Svar på tråden Att hitta nya äkta vänner som vuxen