• Anonym (planer)

Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?

Jag planerar ekonomin för 2025 och funderar på om det kanske är så att det numera är rimligt att räkna med 40 kr för en lunchlåda. I snitt, så klart, om man äter allsidigt. 

Vad säger ni?

• Svar på tråden Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?
  • Anonym (Sandra)

Låter mkt tycker jag. 

• Anonym (Liz)

Nä så mycket gör du nog inte åt. Men i genomsnitt kanske 20-25 kr.... ibland mer ibland mindre beroende på om du äter lax eller falukorv....

• Anonym (Toker)

Ja, 40kr/ låda för hemlagat käk är rimligt ur ett budgetperspektiv.

Visst går det att äta billigare. Men vill man ha en varierad och bra kost så kostar det. Sen finns det ju saker runt omkring som kostar som man inte tänker på.

• Anonym (planer)

Tack för svar.

Anonym (Toker) skrev 2024-12-20 08:24:35 följande:

Ja, 40kr/ låda för hemlagat käk är rimligt ur ett budgetperspektiv.

Visst går det att äta billigare. Men vill man ha en varierad och bra kost så kostar det. Sen finns det ju saker runt omkring som kostar som man inte tänker på.

Vad tänker du för saker runt omkring?
  • Anonym (planer)
    Anonym (Liz) skrev 2024-12-20 08:20:14 följande:

Nä så mycket gör du nog inte åt. Men i genomsnitt kanske 20-25 kr.... ibland mer ibland mindre beroende på om du äter lax eller falukorv....

20 kronor är definitivt inte tillräkligt med dagens priser, så mycket vet jag.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (planer) skrev 2024-12-20 08:32:24 följande:

Tack för svar.

Vad tänker du för saker runt omkring?
    Räknar man bara en falukorv och några potatisar så blir det ju billigt.

Men vill du ha grönsaker, kryddor, göra såser, du steker i olivolja eller smör, osv. Allt det där är många bäckar små som lägger på kronor på det hela.

Ska det vara en seriös budget så lär du ju även ha med svinnet. Hemma hos mig slängs det en del.

Människor som aldrig slänger mat har inga liv.
  • Anonym (Budgetnisse)

40 kr låter helt ok.
    Jag gör alltid storkok på söndagar med lådor både för luncher och någon  middag. Spisen och ugnen kan stå på i timmar, och det är produkter runt omkring som inte tillhör själva råvaran som  också kostar. Smör till redningar, kryddor, buljonger m.m.

Så klart kan man komma undan lite billigare beroende på val av rätter och råvaror. Jag brukar kolla igenom mina butikers erbjudanden och välja rätter efter det. Mycket hänger på matplanering så man inte behöver slänga så mycket.

Lycka till med budgeten :)

• Anonym (planer)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-20 08:38:18 följande:
    Räknar man bara en falukorv och några potatisar så blir det ju billigt.

Men vill du ha grönsaker, kryddor, göra såser, du steker i olivolja eller smör, osv. Allt det där är många bäckar små som lägger på kronor på det hela.

Ska det vara en seriös budget så lär du ju även ha med svinnet. Hemma hos mig slängs det en del.

Människor som aldrig slänger mat har inga liv.
    Jag tänker ju med alla ingredienser, så klart. För som du säger, många bäckar små, en matsked smör kostar ju typ 2 kronor. 

Jag slänger sällan mat, det är i så fall något som gömts under annat, ett platt paket pålågg som blivit dåligt eller så. Så jag antar att jag inte har något liv.
  • Anonym (planer)
    Anonym (Budgetnisse) skrev 2024-12-20 08:49:32 följande:

40 kr låter helt ok.
    Jag gör alltid storkok på söndagar med lådor både för luncher och någon  middag. Spisen och ugnen kan stå på i timmar, och det är produkter runt omkring som inte tillhör själva råvaran som  också kostar. Smör till redningar, kryddor, buljonger m.m.

Så klart kan man komma undan lite billigare beroende på val av rätter och råvaror. Jag brukar kolla igenom mina butikers erbjudanden och välja rätter efter det. Mycket hänger på matplanering så man inte behöver slänga så mycket.

Lycka till med budgeten :)

Jag önskar att jag kunde göra mer storkok. Tyvärr har jag bara frysfack så det får inte plats.

Tack Solig
  • Anonym (Ingi)

40 låter dyrt. En tjuga lägger kanske jag. Äter inte kött och är rätt snål men äter oftast bra, varierad mat. Jag äter mycket mat av den här typen: https://undertian.com/

Men till lunch på jobbet har jag ibland bara yoghurt och müsli eller ostmacka, ägg och en frukt. (Men har man ett fysiskt ansträngande jobb är ju det lite lite.)

Det här vad maten kostar beror ju också på hur stor man är. En kontorsarbetare på 1,60 behöver ju bara typ hälften så mycket lunch som någon som är två meter lång och jobbar med kroppen. 

Svar på tråden Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?