• Anonym (fråga)

Varför påannonsera sitt toalettbesök?

Ett sällskap sitter och äter vid matbordet. En av gästerna ställer sig upp och talar om för alla att hen ska på toan. 
    Varför?
    Alla märker när någon går iväg på toa. Bor bara i en trerummare. Alla i sällskapet är vuxna.

• Svar på tråden Varför påannonsera sitt toalettbesök?
  • Gaskarl

Så svenskt. Vet dock inte hur dagens ungdomar gör.

• Goneril

Svenskt oskick, dålig uppfostran. Det finns till och med folk som berättar exakt vilket ärende de har på toaletten. Man är naturligtvis diskret och säger bara "ursäkta mig." Tölpaktigt, de blir inte bjudna igen.

• Anonym (.:.)

Tycker det låter helt normalt. Man kan säga att man går på toa eller inte säga nåt och bara gå. Båda är väl ok. Konstigare är beteendet att reagera över det tycker jag.

• Anonym (Johan toan)

Eller ännu värre ?Jag ska bara gå och kissa?. 

Gå bara på toa och säg att du strax kommer tillbaka om du nu måste säga något.

• Anonym (in så svenskt)

Svenskt oskick säger flera. Allämt oskick säger jag som bott i fler länder. Även om en del istället säger exempelvis "visit the ladies' room" eller "mal kurz raus" eller någon anna euphemism, så är det ingalunda en svensk raritet att annonsera att man ämnar sig till närmaste dass.

• Goneril
    Anonym (.:.) skrev 2024-12-19 23:06:18 följande:

Tycker det låter helt normalt. Man kan säga att man går på toa eller inte säga nåt och bara gå. Båda är väl ok. Konstigare är beteendet att reagera över det tycker jag.

Beror på vem man umgås med. Bland äldre kultiverade personer säger man inte detta. Bra att veta för er yngre som just ska presenteras för sina blivande svärföräldrar. Försök uppträda lite belevat! 
  • Anonym (K)

Det känns rätt barnsligt tycker jag. Inom ett kompisgäng som sitter och hänger eller familjen kan man väl säga så, men inte under en middag tex. 

• Anonym (bliva)
    Goneril skrev 2024-12-20 09:49:04 följande:
    Beror på vem man umgås med. Bland äldre kultiverade personer säger man inte detta. Bra att veta för er yngre som just ska presenteras för sina blivande svärföräldrar. Försök uppträda lite belevat! 
    Dagens blivande svärföräldrar är väl knappast äldre i den bemärkelsen. Och alla svärföräldrar är inte heller kultiverade. 
  • Anonym (bliva)
    Anonym (in så svenskt) skrev 2024-12-20 01:59:36 följande:

Svenskt oskick säger flera. Allämt oskick säger jag som bott i fler länder. Även om en del istället säger exempelvis "visit the ladies' room" eller "mal kurz raus" eller någon anna euphemism, så är det ingalunda en svensk raritet att annonsera att man ämnar sig till närmaste dass.

"Pudra näsan" är väl den svenska omskrivningen. Men den används inte så mycket längre. Även "gå till damrummet" används, men det utesluter ju herrarna. 
Svar på tråden Varför påannonsera sitt toalettbesök?