• svanilj

Tips och tricks för att klara av första året

Hejsan! Vi fick lillasyster nu i september och har en storasyster sedan tidigare som nu är 5. Med första dottern tog jag allt som kommer första året med ro (språng och faser, oförutsägbarheten osv). Nu med lillasyster: not so much. Hann nog bli väldigt bekväm och trygg i allt som var vår vardag innan den lilla kom. Men! Jag läser mycket i föräldragrupper generellt hur tufft det första året faktiskt känns och tänkte därför höra vad ni själva tycker att de bästa tipsen för att orka första året. kan vara tips i alla möjliga kategorier. 

en sak jag hänger fast i är gamla trygga serier. Känns tryggt och mysigt att ?hänga? med karaktärer man redan känner när både kvällarna samt nätterna kan vara långa och ensamma. 

• Svar på tråden Tips och tricks för att klara av första året
  • Peling

Bra idé med serier, känner samma. Fick också bebis i september och har ett storasyskon som är 3,5 år. 

För mig är det tvärtom att jag/vi är mer chilla denna gång med att få bebis sova vissa tidet, språng, räkna uppvak om nätterna och sånt. 

Ett bra tips är egentlig att inte kolla på klockan på nätterna, alltså vad klockan är när bebis vaknar eller hur länge man varit vaken. Det spelar ingen roll och det blir morgon när det blir morgon, inget man kan påverka. Så skönt att slippa ha ångest över tid och klockslag! 

Ett annat tips är att komma ut varje dag, oavsett väder och vind.

Svar på tråden Tips och tricks för att klara av första året