• Anonym (Gammal student)

Börja på socionomprogrammet när man närmar sig 50 år?

Hej! Funderar på att börja socionomprogrammet men närmar mig 50. Är det någon idé med tanke på jobbmöjligheter?

Finns det fler här inne som läser på socionomprogrammet och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Börja på socionomprogrammet när man närmar sig 50 år?
  • Anonym (Kör på)

Hela socionomprogrammet är fullproppat med vänsterblivna. Gillar du det så kör, åldern är nog inget problem!

• Anonym (Julle)

Tantgissar nu. 

Har du erfarenhet av socialt arbete och vill kompetenshöja genom att utbilda dig? Det tror jag i så fall ökar dina chanser till jobb jämfört med om du tex jobbat i industri eller så hela livet. 

• Anonym (Julle)

Vad jag har förstått hamnar många nyutbildade på Socialtjänsten eftersom det är ett jobb få vill ha. Är du beredd på det? Stressigt jobb där hot förekommer relativt ofta och där du ofta kommer att känna dig otillräcklig. 

• Tyra myra

Det är aldrig försent att byta bana. Socionom programmet öppnar för ett brett arbetsområde, främst inom den offentliga sektorn. 

År du intresserad av människor och samhället vi lever i ska du absolut ta chansen om du får den.

Lycka till

• Anonym (Gammal student)
    Anonym (Julle) skrev 2024-12-19 21:36:34 följande:

Vad jag har förstått hamnar många nyutbildade på Socialtjänsten eftersom det är ett jobb få vill ha. Är du beredd på det? Stressigt jobb där hot förekommer relativt ofta och där du ofta kommer att känna dig otillräcklig. 

Anonym (Julle) skrev 2024-12-19 21:33:00 följande:

Tantgissar nu. 

Har du erfarenhet av socialt arbete och vill kompetenshöja genom att utbilda dig? Det tror jag i så fall ökar dina chanser till jobb jämfört med om du tex jobbat i industri eller så hela livet. 

Nej, har inga tidigare erfarenheter av socialt arbete. Har tidigare jobbat inom vården men har tröttnat efter alla år.
  • Anonym (Ui)

Vi lever längre så varför inte?

• Anonym (K)
    Tyra myra skrev 2024-12-19 21:44:04 följande:

Det är aldrig försent att byta bana. Socionom programmet öppnar för ett brett arbetsområde, främst inom den offentliga sektorn. 

År du intresserad av människor och samhället vi lever i ska du absolut ta chansen om du får den.

Lycka till

Ingen av de socionomer jag träffat har varit intresserad av människor. Många vill bara ha makt och trycka ner folk
  • Mia448

Aldrig försent.
    känner en 45 åring nu som går beteendevetare programmet. Han hade aldrig läst på högskolan tidigare. Finns många år kvar att jobba. 

• Tyra myra
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 16:52:56 följande:
    Ingen av de socionomer jag träffat har varit intresserad av människor. Många vill bara ha makt och trycka ner folk
    Då har du haft extrem otur.  
  • Mia448

Tycker att vi ska normalisera mer att börja plugga mitt i yrkeslivet. Väldigt många drar sig för att plugga för de är rädda för att vara utanför åldersgruppen. Det skulle få den allmänna hälsan att bli bättre om folk får jobba med det de önskar, och det är sällan man vet vad man vill göra tidigt i livet. 

Svar på tråden Börja på socionomprogrammet när man närmar sig 50 år?