• Anonym (Nikki)

Tips på kattmat

Ni som har katter och kattungar som är kräsna och krångliga med maten, vilken mat (både blötmat och torrfoder) funkar bäst på er katt? Vilken mat verkar vara mest populärt bland katter, katter är ju i och för sig väldigt olika och har olika smak. Vill gärna få lite tips. Har provat många märken och smaker och hon äter ju men hon verkar ofta inte särskilt glad i maten, ibland går hon bara därifrån och kommer kanske tillbaka senare eller när jag bytt och ibland äter hon bara lite. Har även provat icke kattmat som  tonfisk, nötfärs, torsk, kyckling men hon är svår. Jag förstår att de precis som vi vill ha variation. Jag skulle gärna vilja ge henne mat som hon verkligen tycker om.

• Svar på tråden Tips på kattmat
  • Anonym (e)

Skulle testa Bozita eller någon form av BARF. Vad har du testat? Mjau finns annars ofta i enstaka påsar så katten kan prova om de vill ha gele eller sås hehe

• Jemp

Vi ger mjau blötmat och smaak torrfoder. De (alltså mina) gillar inte paten men övriga, köttsmak hellre än fisk. 

När kattungen kom hem åt han Bozita kattunge torrfoder så vi gav det i början. Det tyckte båda var lite FÖR gott. 

Har för första gången nu en (ung)katt som tycker mer om torrfoder än blötmat. Eftersom det inte är lika nyttigt så anpassar vi utfodringarna lite så han inte får blött och torrt samtidigt, utan får äta blött i lugn och ro om skålen blivit tom.

Om katten äter men inte vräker i sig hade jag låtit det vara. Katter småäter till naturen och det är bara nyttigt att de inte vräker i sig. Övervikt är ju mkt vanligare än det omvända. (Om de inte äter är det ju såklart en annan sak).

• Dexter dot com

Jag har monster och britcare torrfoder framme jämt och ger Bozita på tetra ( finns massor med olika smaker)2-3g/dag. Mush går också ner med god aptit.

• miljömamma

Royal Canin funkade jättebra av min kattunge, lite för bra och lite dyr så vi har den inte längre. Whiskas funkar också bra men jag håller upp torrfoder så mycket de får äta plus och har det framme hela dagen till det äts upp. Sedan får han lite blötmat som jag lägger fram en halv påse åt gången för annars blir den dålig om jag lägger fram hela eftersom han inte äter allt på en gång punkt den andra halvan lägger jag i kylen med en klämma på. Blötmat får han ungefär en gång om dagen. Det funkar bra . I början körde vi nästan bara blötmat och det funkade inte alls bra eftersom den fick ligga framme och blev dålig ganska snabbt och vi behövde slänga väldigt mycket men nu när vi kör mest torrmat som kan ligga framme mycket längre går det mycket bättre och nästan allt äts upp.

Svar på tråden Tips på kattmat