• Anonym (Samhälle)

Monarkin- Era tankar.

Intresserad av att höra era åsikter och tankar om monarkin. 

Gammalt och förlegat, eller helt i tiden för Sverige?

Om ni fick välja?Skulle den tas bort, eller finnas kvar? 

• Svar på tråden Monarkin- Era tankar.
  • Anonym (XVI)
    Anonym (Samhälle) skrev 2024-12-19 00:36:49 följande:
    Monarkin- Era tankar.

Vad tycker du själv alternativet är?
  • PH76
    Anonym (XVI) skrev 2024-12-19 06:46:22 följande:
    Vad tycker du själv alternativet är?
    Alternativet är väl helt enkelt att man avskaffar det, det finns väldigt många länder utan monarki.

Men med det sagt så tycker jag om monarkin och vill fortsätta ha det, det är en fin tradition och en bra reklampelare för Sverige.
  • Postman

Är kluven. Är fortfarande mer för monarkin än vad jag är emot men samtidigt känns det lite ur tiden. 

• Ascendere

Finnas kvar, bra att ha ett kungahus som kan representera och personifiera landet oberoenda av politisk inriktning för tillfället 

• Mentat
    Anonym (Samhälle) skrev 2024-12-19 00:36:49 följande:
    Monarkin- Era tankar.

Det är väl både-och. Ja, gammalt och förlegat men det är också en urgammal tradition och en förankring i vår historia. Det är ju inte så att kungen har någon makt och det är framför allt det som skulle vara förlegat. Faktum är att jag tycker att kungen har litet för få uppgifter i den svenska grundlagen. Palme stod ju inte ut med tanken på att kungen skulle ge honom i uppdrag att bilda regering men jag tycker att det principiellt är korrekt att det är statschefen som ger regeringsbildaren det uppdraget så det borde kungen göra. Det ger honom ingen makt, förhållandena i riksdagen är ju det som avgör vem som kan bilda regering.

Vi behöver en statschefsfunktion och rent ekonomiskt sett är monarkin en oerhört billig sådan! Finlands utgifter för sin statschef är långt högre på hälften så många invånare, eller var åtminstone för några år sedan när jag studerade den finska statsbudgeten. Det har knappast ändrats sedan dess. Jag ser monarkin som ett stabiliserande inslag i det svenska samhället. Kungen kan företräda hela folket på ett sätt som en president Bildt eller president Sahlin inte skulle göra.
  • Anonym (Emot)

Emot. 

Det går emot allas lika värde. Plus dåligt att man föds med detta "uppdrag". 

• Anonym (M)
    PH76 skrev 2024-12-19 08:09:11 följande:
    Alternativet är väl helt enkelt att man avskaffar det, det finns väldigt många länder utan monarki.

Men med det sagt så tycker jag om monarkin och vill fortsätta ha det, det är en fin tradition och en bra reklampelare för Sverige.
    Är du TS?
  • Anonym (M)

Emot. Man ska inte ärva sin tjänst. 

Men, det är ingen prioriterad fråga, finns annat som är viktigare  

Men det blir en parodi när de anses stå över alla andra med privilegier andra bara kan drömma om, samtidigt som de beter sig värre än vanliga Svenssons generellt. Se bara på Norge och England t ex. 

• Mrs Moneybags

Jag är för monarki, men om det ska bli som det är i t ex Norge så är jag emot. 

Schamaner, knarkare och våldtäktsmän - nej tack. De får inte representera mitt land i alla fall.

Våra svenska kungligheter verkar ha lite mer vett innanför pannbenet. Kanske kallas självbevarelsedrift. Det verkar saknas i Norge. 

• PH76
    Anonym (M) skrev 2024-12-19 09:30:09 följande:
    Är du TS?
    Nej jag är alltid PH76, skriver aldrig med dubbel anonym.
  • Anonym (M)
    PH76 skrev 2024-12-19 12:06:12 följande:
    Nej jag är alltid PH76, skriver aldrig med dubbel anonym.
    Och ändå svarade du på ett inlägg ställt till TS. Och det är ok, men då brukar folk skriva att de inte är TS men svarar ändå.

Du säger det, men ingen här kan veta, eller hur?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Mats) skrev 2024-12-19 13:09:29 följande:

Staten betalade tillbaks lånet till kungen på 80-talet. Vi är inte skyldig honom något egentligen.  Det kostar väldigt mycket för lyxlivet som de har. Vi borde skrota skiten men det är ingen som vågar.

Hur mkt betalar varje invånare till kungahuset? Det är inte många kronor. 
  • Mentat
    Anonym (Mats) skrev 2024-12-19 13:09:29 följande:

Staten betalade tillbaks lånet till kungen på 80-talet. Vi är inte skyldig honom något egentligen.  Det kostar väldigt mycket för lyxlivet som de har. Vi borde skrota skiten men det är ingen som vågar.

Den här synen ser man rätt ofta, jag undrar om den möjligen grundar sig i någon slags avundsjuka? Den har inte stöd i fakta i alla fall.

Statschefsfunktionen får 85,6 Milj i anslag i 2024 års budget (dvs det som går till hovstaten, 51% av anslaget till hov- och slottsstaten. Slottsstaten handlar om att ta hand om fastigheterna. Se Utgiftsområde 1 Rikets styrelse , tabell 4.2). Det blir drygt 8 kronor om året per svensk.

Finlands statschefsfunktion kostar dem 22.381 milj euro, om man räknar bort den stora posten "ombyggnad" som rimligen är mer fastighetsknuten än relaterad till statschefen. Om vi räknar lågt på eurokursen under 2023 till 11:30 (den var snarare högre än så) blir det 223 milj kronor om året. (Se Statens budgetpropositioner Anslag, kapitel 22). Det blir ca 40:- per invånare i Finland

Monarkin är billig!
  • Mentat

Jag glömde visst att ta rätt eurokurs, det blir alltså snarare 253 milj för Finland. Poängen framgår i alla fall.

• Anonym (Abc)

Det behövs en samlande kraft i politiskt styrda länder. USA har föreställningen att de är det bästa landet i världen. Vi har vårt kungahus. 

Jag är övertygad om att Victoria kommer göra jobbet som statschef galant. 

• Meddelande borttaget
  • Bergegardh

Kungahuset är del av Sveriges själ. Vi får följa dem genom deras liv. Visst har de oxå en privat del 
    , vilket är bra. Men jag litar mycket mer på ex Viktoria än politikerna. 

• Mentat
    Anonym (Mats) skrev 2024-12-19 20:15:38 följande:
    Nej jag tror inte på att mina skattepengar ska gå till en korrumperad kung som delar fastigheter med sina kompisar och går på lyxresor.Skrota skiten och satsa på vården och våra barn!
    Jag noterar noll argument i sak och bara ett frustrerat vädrande av känslor. För all del, då dör all dialog.
  • Sunflora

Jag är emot, det är odemokratiskt och förlegat. Är med i republikanska föreningen.  

Svar på tråden Monarkin- Era tankar.