• Ackermann3

Tomtköp

Hej! Hur finansierar ni er tomt (Ni som bygger nytt)

vi har hittat en tomt vi vill köpa NU via mäklare men vårt hus kommer ut för försäljning i januari. 

är det möjligt att skriva ett handpenningavtal där vi betalar handpenning och sätter senare tillträde? 

• Svar på tråden Tomtköp
  • Tom Araya
    Ackermann3 skrev 2024-12-18 11:52:54 följande:
    Tomtköp

vi har hittat en tomt vi vill köpa NU via mäklare men vårt hus kommer ut för försäljning i januari. 

är det möjligt att skriva ett handpenningavtal där vi betalar handpenning och sätter senare tillträde? 

Kan du inte låna till tomtköpet?
  • Anonym (Jigg)

Det är väl bara att fråga mäklaren. Man kan skriva vilka kontrakt man vill egentligen. Det är bara en fråga om säljaren accepterar det. I usa är det inte helt ovanligt att man kan förbinda sig att köpa något om man får det andra sålt t ex.

• välbärgad man i mina bästa år
    Ackermann3 skrev 2024-12-18 11:52:54 följande:
    Tomtköp

Om jag förstår dig rätt så ska ni sälja ert hus i januari nästa år via mäklare. Samtidigt som ni ska bygga nytt hus dvs köpa både tomt och bygga nytt hus? Var ska ni bo under tiden er nuvarande fastighet säljs och ert nya hus blir inflyttniingsklart och beboeligt om ni inte ens har köpt tomten som ert nya hus ska byggas på?

Verkar som om ni börjat i helt fel ände och säljer ert nuvande hus innan ni köper ert nya hus ska byggas och inte ens köpt tomten där huset ska byggas. Eller är det bara jag som blev totalt FÖRVIRRAD!!!
  • Ackermann3
    Tom Araya skrev 2024-12-18 12:19:59 följande:
    Kan du inte låna till tomtköpet?
    Nej vår bank gör inte det
  • Ackermann3
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-18 12:30:15 följande:
    Om jag förstår dig rätt så ska ni sälja ert hus i januari nästa år via mäklare. Samtidigt som ni ska bygga nytt hus dvs köpa både tomt och bygga nytt hus? Var ska ni bo under tiden er nuvarande fastighet säljs och ert nya hus blir inflyttniingsklart och beboeligt om ni inte ens har köpt tomten som ert nya hus ska byggas på?

Verkar som om ni börjat i helt fel ände och säljer ert nuvande hus innan ni köper ert nya hus ska byggas och inte ens köpt tomten där huset ska byggas. Eller är det bara jag som blev totalt FÖRVIRRAD!!!
    Vi kommer bo i ett hyrehus under tiden
  • välbärgad man i mina bästa år
    Ackermann3 skrev 2024-12-18 12:31:49 följande:
    Vi kommer bo i ett hyrehus under tiden
    Det vanligste är väl annars att man först letar upp tomten man tycker om och köper den och sedan letar upp ett lämpligt hus som passar in på tomten, bygger upp det nya huset och flyttar in där och sedan säljer sitt gamla hus. 
    Det där är ju vanligen något som tomtförsäljaren, husföretaget och mäklaren som ska ombesörja hela affären tillsammans med bank sköter om. Vanligtvis inget man som privatperson behöver ägna nämnvärt mycket tid och energi över. Det är ju det som mäklare och bank har betalt för.
  • Anonym (Brygglån)
    Ackermann3 skrev 2024-12-18 12:30:53 följande:
    Nej vår bank gör inte det
    Va? Erbjuder de inte överbryggningslån? De tror jag de flesta banker gör. Byt bank kanske? Eller hota med det i alla fall. 
  • Anonym (Y)

Man tar naturligtvis ifrån sina pengar? Vilken jävla fråga.

• Anonym (byggnadskreditiv)

När vi byggde hus så finansierade vi allting med byggnadskreditiv som är en sårskild sorts lån för nybyggnation. Banken vet ju att man inte kan bo i det man bygger innan det är inflyttningsklart. 

Svar på tråden Tomtköp