• Anonym (Womenpower)

Snart förbjuds bakgrundskontroller – vad betyder det för tjejers säkerhet?

En ny lagstiftning som väntas träda i kraft 2027 kan innebära att offentliga söktjänster som www.krimfup.se/

förbjuds att dela information om domar. Syftet är att skydda individens integritet, men till vilket pris?

För många är möjligheten att göra bakgrundskontroller en trygghet i vardagen. Att kolla om en framtida partner har ett våldsamt förflutet, undersöka en blivande anställd eller veta vem man har som granne kan vara avgörande för säkerhet och tillit. Om söktjänster som tex krimfup.se förbjuds hur påverkas då vanliga medborgare?

Vi lever redan i ett samhälle där mäns våld mot kvinnor är ett utbrett problem, och där bristande kontrollmekanismer har visat sig få förödande konsekvenser. Samtidigt är det sant att människor ska kunna få en andra chans efter avtjänat straff. Men hur balanserar vi dessa två viktiga principer: individens rätt till integritet och samhällets behov av trygghet?

Är det rimligt att staten begränsar vår möjlighet att skydda oss själva, när de uppenbarligen inte kan skydda oss. 

Visst, tjänster som mrkoll.se kan förbjudas, denna tjänst används endast för att kolla upp någons adress. Men andra söktjänster som är till för att göra en bakgrunds kontroll bör vara kvar enligt mig. 

Vad tycker du? Ska integritet för kriminella gå före kvinnors rätt att veta? Vad förlorar vi egentligen om denna lag träder i kraft?

www.gp.se/debatt/nar-ska-kvinnors-ratt-till-trygghet-vaga-tyngst.04b227b7-2c5f-4116-a8db-e64346ef35d2

• Svar på tråden Snart förbjuds bakgrundskontroller – vad betyder det för tjejers säkerhet?
  • Anonym (Bra)

Jag är kvinna och har aldrig någonsin kollat upp en potentiell partner i brottsregistret. Har aldrig känt ett behov av det. Jag tycker folk kan kolla upp varandra alldeles för lätt och det är integritetskränkande. Bra att begränsa sånt tycker jag. 

Angående att det är på bekostnad av kvinnors säkerhet köper jag inte. Kvinnor får lära sig att tolka varningssignalerna bättre istället. 

• Anonym (Helene)

Det jag framförallt är emot är att något företag som MrKoll ska tjäna pengar på att lägga ut privata uppgifter om mig till offentligheten.

Varför ska de ha rätt att göra det och dessutom tjäna pengar på det? Det här borde ha trätt i kraft för långe sedan. Det ökar inbrottsrisken och som ovan skrev är det integritetskränkande.

Det enda negativa är att man inte kommer kunna söka på domar. Jag vill gärna kolla upp ett företag innan jag anlitar dem tex hantverkare.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bra) skrev 2024-12-18 00:08:19 följande:

Jag är kvinna och har aldrig någonsin kollat upp en potentiell partner i brottsregistret. Har aldrig känt ett behov av det. Jag tycker folk kan kolla upp varandra alldeles för lätt och det är integritetskränkande. Bra att begränsa sånt tycker jag. 

Angående att det är på bekostnad av kvinnors säkerhet köper jag inte. Kvinnor får lära sig att tolka varningssignalerna bättre istället. 

Att allt är så extremt lätt att kolla upp i Sverige är ju inte alltid bra för kvinnors säkerhet direkt, har själv haft stalkers förut .. Och ja det där med domar tycker jag nog också är integitetskränkande. Jag har själv blivit utsatt av mitt äldsta barns pappa (innan såna här sidor fanns) men jag har ändå inte kollat upp nån jag har dejtat eller varit tillsammans med sen. Sen kollar de flesta kanske bara upp att nån är dömd och inte vad personen är dömd för och då kan det ju bli fel också, det blir ingen skillnad på nån som är dömd för mord och nån som är dömd för typ fortkörning. 

Och när det gäller jobb är det ju ändå många som kan begära utdrag ur belastningsregistret, det är ju bättre för då är det sånt som är relevant för just den anställningen. 

• Tow2Mater

Men att kunna beställa ett utdrag ur belastningsregistret kommer väl inte att tas bort. Det är ju bara för en kvinna att inte dejta någon som inte kan visa upp ett sådant.
    Tycker nog att folks, speciellt äldres, rätt att inte bli kartlagda av kriminella som planerar brott väger tyngre än kvinnors möjlighet till anonyma kontroller av dejter.

• Anonym (Personlig intigritet)
    Anonym (Womenpower) skrev 2024-12-17 23:33:36 följande:
    Snart förbjuds bakgrundskontroller ? vad betyder det för tjejers säkerhet?

En ny lagstiftning som väntas träda i kraft 2027 kan innebära att offentliga söktjänster som www.krimfup.se/

förbjuds att dela information om domar. Syftet är att skydda individens integritet, men till vilket pris?

För många är möjligheten att göra bakgrundskontroller en trygghet i vardagen. Att kolla om en framtida partner har ett våldsamt förflutet, undersöka en blivande anställd eller veta vem man har som granne kan vara avgörande för säkerhet och tillit. Om söktjänster som tex krimfup.se förbjuds hur påverkas då vanliga medborgare?

Vi lever redan i ett samhälle där mäns våld mot kvinnor är ett utbrett problem, och där bristande kontrollmekanismer har visat sig få förödande konsekvenser. Samtidigt är det sant att människor ska kunna få en andra chans efter avtjänat straff. Men hur balanserar vi dessa två viktiga principer: individens rätt till integritet och samhällets behov av trygghet?

Är det rimligt att staten begränsar vår möjlighet att skydda oss själva, när de uppenbarligen inte kan skydda oss. 

Visst, tjänster som mrkoll.se kan förbjudas, denna tjänst används endast för att kolla upp någons adress. Men andra söktjänster som är till för att göra en bakgrunds kontroll bör vara kvar enligt mig. 

Vad tycker du? Ska integritet för kriminella gå före kvinnors rätt att veta? Vad förlorar vi egentligen om denna lag träder i kraft?

www.gp.se/debatt/nar-ska-kvinnors-ratt-till-trygghet-vaga-tyngst.04b227b7-2c5f-4116-a8db-e64346ef35d2

Innan jag svara skulle jag vilja kolla vem du är och om du har någon dold agenda. Vad har du för personnummer?
  • Anonym (orion)

Det är hög tid att avskaffa offentlighetsprincipen omkring domslut och det finns ingen anledning att dra in ett genusperspektiv i denna frågeställning. Inga andra länder ger folk denna rätt för vem som helst att få se detaljerade domar på vem som helst utan dennes medgivande, bara för att man tycker det är kul. 

Om man tycker det är viktigt med bakgrundskontroll av potentiella partners eller anställda kan man ju bara begära att denne själv framskaffar ett utdrag från sitt straffregister. 

• Anonym (Enkelspårigt)

TS lider av kvinnligt offertänk. Slutsatsen blir oftast att mannen är ond och det är synd om kvinnan.

• Anonym (O)

Har ingen större koll på exakt hur det funkar och har aldrig kollat upp någon potentiell dejt. Det är ju inte så att det är naturgivet att man lätt ska kunna kolla upp exakt allting, och bara för att det är tekniskt möjligt är det inte rätt. För 20 år sedan eller något, INNAN detta var möjligt, var det väl aldrig någon som ens tänkte tanken? Nej, rätten till personlig integritet är viktig!

Dessutom är det ett feltänk att tro att domar alltid säger allting. En ostraffad person kan mycket väl bete sig fruktansvärt. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (orion) skrev 2024-12-28 09:19:56 följande:

Det är hög tid att avskaffa offentlighetsprincipen omkring domslut och det finns ingen anledning att dra in ett genusperspektiv i denna frågeställning. Inga andra länder ger folk denna rätt för vem som helst att få se detaljerade domar på vem som helst utan dennes medgivande, bara för att man tycker det är kul. 

Om man tycker det är viktigt med bakgrundskontroll av potentiella partners eller anställda kan man ju bara begära att denne själv framskaffar ett utdrag från sitt straffregister. 

Mitt ex blev dömd och jag tycker det är fruktansvärt förnedrande att vem som helst kan läsa hela förundersökningen , jag hade till och med självmordstankar på grund av det. Jag tog tillbaks det för jag ville verkligen inte men det gick vidare ändå på grund av en av mina familjemedlemmar fast jag bönade och bad.. Det var inte för att skydda exet utan för att extremt privata detaljer om mig fanns med där. 
    Det är något av det värsta jag har varit med om.. Och ja jag tycker det är fel även mot offer att vem som helst kan läsa. En bekant till mitt ex som jag träffade på sa att han hade läst, det blir ju som du säger ibland bara för att folk tycker det är kul. 
Svar på tråden Snart förbjuds bakgrundskontroller – vad betyder det för tjejers säkerhet?