Som du är inne på själv är nog svaret att du inte vet. Det betyder i sin tur att du antagligen inte känner romantisk kärlek inför henne. Rimligen har du aldrig gjort det heller för då hade du nog saknat den samhörigheten. Och känt dig som jag, halv utan min älskling. Livet kan vara helt ok ändå för både dig och mig eller så kan vi vara olyckliga på respektive vis. Det kan också bli så att ni, eller du eller din sambo, hittar den romantiska kärleken hos varandra efter alla år, jag försöker komma på nåt konkret exempel ur verkligheten.
Jag var som du fram tills jag var nånstans på siffran 20+. Jag var sambo sen efter gymnasiet med min dåvarande. Sen mötte jag mitt livs kärlek och då jävlar var det ingen tvekan öht hur saker och ting borde vara. Borde blivit. Men inte blev.
Då blev det också uppenbart i efterhand för mig att sambon jag lämnade hade känt inför mig så som jag gjorde inför mitt livs kärlek. Det kändes fruktansvärt orättvist. Det vore ju bättre om det klaffade så att båda är övertygade samtidig. Det lär ha hänt andra människor, tyvärr inte mig, än.
Underbart att du älskar dina barn:) ja det gör även jag, älskar mina.
Svenska språket har ett enda ord för kärlek, på gott och ont, andra språk skiljer den romantiska kärleken från andra varianter. Eros säger väl greken? På svenska är ?erotik??inlånat men egentligen bara som en omskrivning av kåthet, ett utmärkt ord för samma sak. Men såvitt jag begriper säger greken eros om det vi kallar romantisk kärlek.
Den där varma samhörigheten du känner för barnen finns som en del i romantisk kärlek också. Men till den hör också en utsatthet, du är sårbar och svag för den du älskar romantiskt, svartsjuka är ett uttryck för det - en frustration över att den du älskar har makt att såra dig.
Det är nåt annat än enbart kontrollbehov, som ibland förväxlas med äkta svartsjuka och också överlappar. Äkta svartsjuka är något som kan uppstå i kärlek och som ska behandlas varsamt och ömt av föremålet för den. Jag försöker se den som att min älsklings solsken lyser svart och hett mot mig just idag. Det finns bot, kom till min famn, jag älskar dig. Den som är svartsjuk behöver också inse att känslan är vad den är men att den inte får leda till allt för destruktiva handlingar. Lev med den, se det fina i den, silverkanten på det svarta molnet.