• JaskM3

Delgivning, lagar och regler?

Hej!

Vi är inne i ett dödsbo och hanterar detta med hjälp av jurister. Detta är inte för att det är problem eller konflikt utan endast för att det ska gå rätt till. Ska göra historian kort:

Person X dör utan några bröstarvingar. Det finns dock en systerdotter och en halvsyster som ärver OM inget testamente finns. Ingen av dessa har haft kontakt på över 20 år

För att inte hamna i testamente diskussionen så finns det ett korrekt och bevittnat testamente.

Detta testamente är upprättat så att extern part ärver allt dvs lösöre, fastighet etc. 

Nu till problemet:
    För att bouppteckning m.m ska genomföras måste man godkänna detta testamente även om personen inte är bröstarvinge. För att göra detta ska man delges testamentet och här börjar det bli lite "löjligt"

REK brev skickas ut till de bägge parterna.
    Bägge hämtar ut vilket går att följa
    Systerdotter svarar relativt snabbt, inga invändningar
    Halvsyster: Hämtar ut REK brev nummer ett och svarar ej. Nytt REK skickas som hämtas ut och inget svar. Nu vill man alltså skicka ut en person som kostar dryga 6000kr för att lämna över samma brev som personen i sig inte ens behöver läsa utan anses då vara delgiven och plus juristens kostnad att upprätta alla dokument så hamnar det säkert på 10000kr.

Någon som varit med om liknande? mitt förslag var att jag personligen kör upp med delgivning och det kostar inget förutom ensin.

Någon som kan reglerna? juridiken runt detta?
  • Svar på tråden Delgivning, lagar och regler?
  • FtS70

Era jurister kan reglerna. Jag antar att du inte själv har stämningsmannabehörighet?

• JaskM3
    FtS70 skrev 2024-12-17 20:02:58 följande:

Era jurister kan reglerna. Jag antar att du inte själv har stämningsmannabehörighet?

Tack
  • Anonym (Martin)

Samma problem när min sambo dog. Hennes mor och syster skrev inte på att de mottagit testamentet trots att båda vid bouppteckningen sa att de mottagit det. Upprepade REK till båda men inget svar. Slutade med att delgivningsman skickades ut. Är nu 12 år sedan. Kostnaden för juristens arbete landade då på 11.000. Den "vanliga" taxan då var 3-4.000.

Svar på tråden Delgivning, lagar och regler?