• Anonym (Trött lärare)

Tips på andra yrken som lärare?

Jag har jobbat som lärare i 20 år nu. Är superless på det och behöver tips på jobb man kan söka som kan passa?

Någon som gjort något annat och som är lärare?

• Svar på tråden Tips på andra yrken som lärare?
  • Tom Araya
    Anonym (Trött lärare) skrev 2024-12-17 00:35:39 följande:
    Tips på andra yrken som lärare?

Jag har jobbat som lärare i 20 år nu. Är superless på det och behöver tips på jobb man kan söka som kan passa?

Någon som gjort något annat och som är lärare?

Jag vet att det var en del som gick från Försvarsmakten till läraryrket när många regementen avvecklades. Det borde vara möjligt att gå åt motsatt håll också, även om det i båda fall krävs kompletterande utbildning.

Annars tänker jag att utbildning via privat hållna kurser kan vara något att hålla i för erfarna pedagoger. Man kan för detta vara inhyrd konsult.

Det borde också finnas en mängd andra yrken inom skol- och utbildningssektorn där dina erfarenheter kan komma till nytta. Studievägledare exempelvis.
    Kommunerna har ofta en organisation för att få långtidsarbetslösa tillbaka i arbete.

Arbetsförmedlingen kanske också har lämpliga sysselsättningar.
  • Anonym (?)

Hänger på vad för lärare du är, viss skillnad på möjligheter om du är yrkeslärare, ma+fy på gymnasiet eller på lågstadiet.

Är att stanna inom skolans värld ett alternativ? Då finns allt från rektor till Skolverket. 

• Hjelm
    Vad är du less på när det gäller läraryrket? Det kan ju ha stor betydelse.

Om svaret är "allt" och du helt tappat intresset för yrkets grunder, är det nog dags att se sig om.

Om du t.ex. är gymnasielärare och utledd på den åldersgruppen och deras föräldrar, finns ju alltid möjligheten att undervisa på Komvux eller folkhögskola istället och bara undervisa vuxna människor.
Svar på tråden Tips på andra yrken som lärare?