• Anonym (Carina)

Hur mycket har ni kvar att leva på varje månad?

Jag är i färd med att separera från min partner och bor i Stockholmsområdet och har 1 barn. Har ett litet gäng år i bostadskön och letar därmed hyresrätt. Men jag brottas med funderingar kring vad som egentligen är rimligt att betala i hyra och framförallt vad som är rimligt att ha att leva på som en vuxen och 1 barn? Tittade på en lägenhet idag jag väldigt gärna skulle vilja ha, och om jag tar den skulle jag ha ca 12.000 kr kvar efter jag betalat hyra, el, mobil, resekostnader (SL-kort och ingen bil), csn, förskoleavgift, försäkringar och fack/a-kassa.12000 kr skulle alltså vara till mat/kläder/nöjen för en vuxen på 35 år och 1 barn på 2 år. Har ca 200.000 på sparkontot också. Vad har ni andra som lever själva med barn? Vad är rimligt att ha över? Jag är sparsam av naturen och har har en läggning för att  ara ekonomisk ska sägas. Men jag är så van vid att ha två inkomster tillsammans med partnern så har svårt att veta vad som är rimligt när man är själv. Någon som har funderingar?

• Svar på tråden Hur mycket har ni kvar att leva på varje månad?
  • Jemp

Det låter absolut rimligt.
    Men testa göra en budget utifrån vad du lägger idag. Matkalkyler finns på Konsumentverkets hemsida. 

• Anonym (Mia)

Låter rimligt. Du kan t om spara några tusen varje månad. 

• Anonym (F)

- Inkomstbortfall vid sjukdom och vab
    - Sjukbesök och mediciner till högkostnadskydd
    - Tandvård
    - Träning och aktiviteter (gymkort, aktiviteter för barnet)?
    - Julkappar, kalas och presenter
    - Resor utöver SL-området. Till släktingar? 
    - Barnet växer, kläder och utrustning, möbler, inredning
    - Hårdvara som går sönder, blir gammal eller tappas bort, såsom mobil, dator, TV
    - m.m

Det är väldigt bra att du har en buffert. Jag tror du kommer klara dig men det blir en omställning jmf med att vara två.

• Anonym (Carina)

Tack för svar!! Mitt mål är att kunna fortsätta ha ett visst sparande, om än litet. Det som jag tycker försvårar mycket just nu är att matpriserna stigit så oerhört mycket senaste tiden. Jag sparar i nuläget endel, men har absolut märkt att det blivit svårare och att pengarna går åt snabbare än tidigare. Eftersom vi nu delar på utgifterna har jag svårt att få någon riktig känsla över vad mat/kläder och sånt egentligen kostar varje månad. 

Vad har ni andra kvar av era löner efter fasta utgifter är betalda? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Carina) skrev 2024-12-17 12:15:24 följande:

Tack för svar!! Mitt mål är att kunna fortsätta ha ett visst sparande, om än litet. Det som jag tycker försvårar mycket just nu är att matpriserna stigit så oerhört mycket senaste tiden. Jag sparar i nuläget endel, men har absolut märkt att det blivit svårare och att pengarna går åt snabbare än tidigare. Eftersom vi nu delar på utgifterna har jag svårt att få någon riktig känsla över vad mat/kläder och sånt egentligen kostar varje månad. 

Vad har ni andra kvar av era löner efter fasta utgifter är betalda? 

Jag har 12 tkr när alla räkningar är betalda. Det ska räcka till mat, kläder, nöje, presenter osv. Cirka 7 tkr använder jag varje månad, resten sparar jag som buffert när det kommer större utgifter, t ex nya glasögon, vinterdäck, resor. 

Har även ett ganska stort sparande i fonder och aktier. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-17 12:38:43 följande:
    Jag har 12 tkr när alla räkningar är betalda. Det ska räcka till mat, kläder, nöje, presenter osv. Cirka 7 tkr använder jag varje månad, resten sparar jag som buffert när det kommer större utgifter, t ex nya glasögon, vinterdäck, resor. 

Har även ett ganska stort sparande i fonder och aktier. 
    Det låter likt mitt ekonomiska läge.

Får jag fråga hur mycket är ett stort sparande för dig? Hur mycket har du i fonder och aktier?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nn) skrev 2024-12-18 23:16:55 följande:
    Det låter likt mitt ekonomiska läge.

Får jag fråga hur mycket är ett stort sparande för dig? Hur mycket har du i fonder och aktier?

Cirka 650 tkr i utdelningsaktier, cirka 400 tkr i fonder och drygt 100 tkr i kontanter. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-19 06:53:11 följande:

Cirka 650 tkr i utdelningsaktier, cirka 400 tkr i fonder och drygt 100 tkr i kontanter. 

Tack, bra gjort.

Du har mer än vad jag har.

Hur gammal är du. Jag är 52 år.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nn) skrev 2024-12-20 20:23:41 följande:
    Tack, bra gjort.

Du har mer än vad jag har.

Hur gammal är du. Jag är 52 år.
    Jag är 60. Har dessutom lagt in 1,6 miljoner i lägenheten, efter vi sålt huset (skilsmässa). 
Svar på tråden Hur mycket har ni kvar att leva på varje månad?