• Anonym (A)

Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?

Jag har en vän på facebook som är runt 50 och lägger upp selfies varje dag och ibland flera gånger om dagen. 

Ibland verkar hon ha använt självutlösare eller bett någon annan fota henne så att det ska se ut som om hon inte vet att hon blir fotad. 

Det är ju hennes ensak men jag förstår inte varför man håller på så, särskilt i vår ålder. 

Jag funderar på att ta bort henne som vän men det kan bli pinsamt för vi springer på varandra ibland.

Kan man dölja hennes inlägg på något vis? 

Jag är helt ärligt inte intresserade av att se hennes selfies. Det är inte ens i några intressanta sammanhang eller vacker miljö utan som konstanta rapporter från hennes vardag med meningslös text som ?njuter av lunchen?, ?äntligen fredag? typ. 

Samtidigt är jag lite nyfiken på varför man håller på så i vår ålder. Bekräftelsebehov uppenbarligen och det har vi ju alla men varenda jäkla dag? Hur mår man egentligen då? Hur orkar man? 

• Svar på tråden Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?
  • Anonym (Pinsamt)

Fruktansvärt pinsamt men det fyller väl något tomrum i själen att få synas antar jag.

• Anonym (Pst)

Jag har märkt både med mig själv och mina vänner att det läggs ut mycket mer selfies om man är kär och vill visa sig så mycket som möjligt för den där specifika typen. 

Så om hon inte alltid har hållit på så, så kanske hon är kär. Eller om hon alltid har hållit på så, så är hon nog bara i stort behov av att bli sedd. 

Ja men fb är ju möjlig att ställa in så du slipper se vissa personers inlägg.

• Anonym (Laura)

Alltså, snarare är det väl mer pinsamt att i 50-årsåldern bli irriterad över nåt litet som inte påverkar dig, som någon annan blir glad över. Hon gillar väl att ta lite selfies, och det är väl inte hela världen? Man lever ju bara en gång, ska man inte få tycka om att lägga upp lite bilder på sig själv, även om det kanske kan uppfattas som lite larvigt? Hur kan man ens bry sig..? Förstår det verkligen inte. Att ens börja klura på "hur mår man då" som om enda anledningen vore nåt mer eller mentalt fel är ju bara pinsamt. Liksom, det finns så mycket hemskheter i världen, varför inte bara låta folk göra alla små meningslösa saker som de blir glada över?

Och ja, du kan enkelt ställa in om du vill se hennes bilder eller inte. Uppe i högra hörnet på hennes bilder bör det finnas tre punkter. Tryck där så kan du se inställningar för hur såna inlägg ska hanteras, om du bara vill se färre eller avfölja din vän, men fortfarande vara "vänner" på facebook. 

• Anonym (A)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 19:22:27 följande:

Alltså, snarare är det väl mer pinsamt att i 50-årsåldern bli irriterad över nåt litet som inte påverkar dig, som någon annan blir glad över. Hon gillar väl att ta lite selfies, och det är väl inte hela världen? Man lever ju bara en gång, ska man inte få tycka om att lägga upp lite bilder på sig själv, även om det kanske kan uppfattas som lite larvigt? Hur kan man ens bry sig..? Förstår det verkligen inte. Att ens börja klura på "hur mår man då" som om enda anledningen vore nåt mer eller mentalt fel är ju bara pinsamt. Liksom, det finns så mycket hemskheter i världen, varför inte bara låta folk göra alla små meningslösa saker som de blir glada över?

Och ja, du kan enkelt ställa in om du vill se hennes bilder eller inte. Uppe i högra hörnet på hennes bilder bör det finnas tre punkter. Tryck där så kan du se inställningar för hur såna inlägg ska hanteras, om du bara vill se färre eller avfölja din vän, men fortfarande vara "vänner" på facebook. 

Du menar precis det du gjorde nu? 

Min trådstart är en liten sak och påverkar inte dig heller men ändå blev du så pass provocerad att du skrev ett inlägg. Då är vi alltså lika pinsamma. 

Till skillnad från dig som sökte upp min tråd, klickade på den, läste och svarade så får jag upp hennes selfies i mitt flöde konstant utan att ha bett om det så ja, det är rätt tröttsamt. Jag ska leta upp funktionen och göra slut på eländet. 

• Anonym (o)
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 19:47:22 följande:

Du menar precis det du gjorde nu? 

Min trådstart är en liten sak och påverkar inte dig heller men ändå blev du så pass provocerad att du skrev ett inlägg. Då är vi alltså lika pinsamma. 

Till skillnad från dig som sökte upp min tråd, klickade på den, läste och svarade så får jag upp hennes selfies i mitt flöde konstant utan att ha bett om det så ja, det är rätt tröttsamt. Jag ska leta upp funktionen och göra slut på eländet. 

Ojojojoj... Varför går du på alla cylindrar och anklagar någon för att vara provocerad för ett enkelt svar? Eh.

Funktionen att dölja inlägg från personer på Facebook har funnits i många år.
  • Anonym (A)
    Anonym (o) skrev 2024-12-16 20:18:36 följande:
    Ojojojoj... Varför går du på alla cylindrar och anklagar någon för att vara provocerad för ett enkelt svar? Eh.

Funktionen att dölja inlägg från personer på Facebook har funnits i många år.

Jag gick inte igång öht utan påpekade enbart det paradoxala i det svaret. 

Ja, jag förstår det men jag använder knappt sociala medier så jag är inte så insatt. Jag har mest facebook för att hålla kontakten med vänner utomlands och läsa intressanta inlägg från folk jag känner.

Det är ingen annan som lägger upp selfies varje dag men eftersom hon är så ihärdig med det så måste jag scrolla förbi mängder när jag går in emellanåt. 

• Anonym (Kille)

Hon saknar väl nån form av självkänsla så series är väl nått desperat hopp om o få lite likes och kommentarer i telefonen. För hon har väl inte nått direkt socialt liv 

• Anonym (Ellie)

Alltså, funktionen "dölj allt från X i 30 dagar " är ju inte svår att hitta.

Så kan du se om du stör dig mindre när hon dyker upp nästa gång.

• Anonym (Elsa)

Hon fiskar efter nån kille. Är ett mönster man ser hos många. Sociala medier är en stor bekräftelsebank. 

• Anonym (Lilly)

Hon tycker själv att hon är vacker.

Svar på tråden Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?