Anställde min storebror på min restaurang - ett beslut som visade sig bli ett stort misstag och startade en konflikt.
Jag visste från början att det inte var en bra idé att anställa min storebror. Han har sina utmaningar, och jag visste att hans temperament och svårigheter med stress inte skulle passa i restaurangmiljön. Ända sedan jag öppnade restaurangen för två och ett halvt år sedan, har han velat ha ett jobb hos mig. Men jag var ärlig med honom och sa att det inte var möjligt på grund av hans brister.
Min mamma lade sig dock i och försökte övertala mig att ge honom en chans, med argumentet att han kunde ?lära sig trots allt?. Jag stod på mig och avböjde. Min bror har haft många korta anställningar, särskilt inom lagerarbete, vilket jag tycker passar honom bättre.
Åren gick, och när han återigen stod utan arbete kom han tillbaka och bad mig om en tjänst. Efter ytterligare påtryckningar från mamma gav jag slutligen med mig, men med en tydlig förutsättning: han skulle inte få någon särbehandling. Han började som diskare och tog emot beställningar, och till en början gick det ganska bra. Han presterade som vilken nybörjare som helst.
Men så småningom började problemen jag befarat att dyka upp. Han blev lat och tog sig friheter. Eftersom jag är hans lillebror trodde han att han kunde bete sig hur som helst. Han tog långa raster ?av misstag?, kom sent och tog extra pauser med ursäkten: ?Chilla, jag måste andas ut.?
Lyckligtvis fick han aldrig ett utbrott mot någon gäst, vilket jag var mest orolig för. Men hans lathet, ointresse och samarbetssvårigheter gjorde att jag till slut var tvungen att låta honom gå.
Det var då problemen med familjen började. En konflikt blossade upp, och alla ställde sig på min storebrors sida. De behandlade honom som om han vore ett barn, och jag blev rasande. Under ett så kallat ?opartiskt möte? tappade jag besinningen, slog näven i bordet och sa:
?Nu räcker det! Ni beter er som om vi fortfarande är tonåringar. Det är alltid synd om honom! Varför ska jag anställa och behålla någon som bara är en börda på arbetsplatsen? Och tack och lov att han inte skrek på en gäst, för det var min största rädsla!?
Det här är min restaurang, inte en plats för familjemedlemmar att få jobb utan kompetens eller för att äta gratis på min bekostnad. Min familj verkar tro att restaurangen är deras att utnyttja, men det är mina pengar och min framtid som står på spel.
Tips?
Går ju inte prata med familjen!