• Anonym (Elak)

Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?

Min svärmor är en riktigt elak människa. Hon kan sitta bland folk och blänga, skrika att dom ska hålla käften, dra åt helvete. Hon gör narr och är nedlåtande mot alla sina barn. Barnbarnen säger hon till att dom är äckliga och påpekar att ska du verkligen äta mer nu, tycker du inte att det räcker med din nuvarande vikt och kan säga till folk rakt ut att dom är så äckliga så hon saknar respekt för dom. Det kan alltså vara din dotters man hos säger detta till högt inför alla?

Hennes barn är duktiga på att skydda henne och mer ger mig kommentarer om att hon är sån. Vissa barnbarn vet att mormor/farmor saknar filter.

Nu är det min familjs tur att bjuda in alla och jag säger att hon inte är välkommen i mitt hus. Får kritik från barnbarnen om detta. Att ska mormor/farmor behöva sitta ensam?. Hon är ju vidrig och skapar alltid en fruktansvärd stämning som alla ska lida av. Jag tycker inte synd om henne. Hon vet om vad vi tycker. Hon anser att hon ska få säga precis det hon vill och att det dessutom är rätt och att vi andra behöver få höra sanningen. 

Tänker jag fel som inte vill ha henne i hemmet. Detta har varit känt länge och hon har inte blivit inbjuden från början. 

• Svar på tråden Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?
  • Fjäril kär

Ditt hem - dina regler. 

Och ta inte diskussionen med släkten utan bara säg att om dom inte gillar  ditt val behöver dom inte heller komma. 

• Anonym (J)

Låter som psykisk sjukdom av någon form.Är man frisk så gör man ej så. Elak kan man vara men då är det normalt ej sådär öppet 

• Anonym (Ditt hem men)

Ditt hem, du bjuder vem du vill. Men sedan får ju de andra bestämma ifall de vill komma eller inte. De kanske väljer att fira med henne istället.

• Anonym (?)

Vad säger din man i frågan?

• Anonym (J2)

Tur att man är skild så man slipper det där problemet numera.

• Anonym (guldsked)

Jag har också en släkting på min mans sida som jag inte släpper in i vår bostad efter senaste flytten för sju år sen.

Har man så mycket avundsjuka åsikter om vad någon annan gör med sina pengar så behöver man inte se eller veta det.

I år blir förhoppningsvis sista julen jag behöver se människan hos de vi firar med också, för alla har tröttnat. 

• Anonym

Så länge du räknar med att sitta ensam i jul så är det ju ok.

• Hjelm

Själv hade jag en miljard gånger hellre tillbringat julafton ensam - kanske på hotell eller i vart fall i ett skumbad med ett glas bubbel - än att behöva tillbringa en minut med en så vidrig människa.

Så jag hade definitivt sagt att hon inte var välkommen till mig på jul, hållit fast vid det och varit helt okej med att vara ensam på jul om det var alternativet.

Dock hade jag också kraftigt ifrågasatt min relation om min partner försvarade en sån människa och lät henne komma före mig.

• Anonym
    Hjelm skrev 2024-12-15 13:19:08 följande:

Dock hade jag också kraftigt ifrågasatt min relation om min partner försvarade en sån människa och lät henne komma före mig.

Nåja, en förälder har man för alltid.
    Partners kommer och går.
  • Anonym (Dör före)
    Anonym skrev 2024-12-15 13:20:54 följande:
    Nåja, en förälder har man för alltid.
    Partners kommer och går.
    Fast föräldrar har man inte alls för alltid. De brukar dö långt före en eventuell partner.
Svar på tråden Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?